یک استاد دانشگاه و کارشناس محیط‌زیست با اشاره به جدا شدن روزانه 500 کامیون خاک و سنگ از دماوند هشدار داد:

 با روند کنونی، تا 200سال دیگر از بلندترین قله ایران چیزی باقی نمی‌ماند.

به گزارش سایت خبری محیط‌زیست ایران، دکتر اسماعیل کهرم افزود: به‌دلیل فعالیت 7 معدن پوکه‌برداری، ‌روزانه 500کامیون خاک و سنگ از جسم دماوند جدا می‌شود. در این میان مشکل‌های دیگری نظیر برگزاری تورهای 4هزارنفری دامنه‌نوردی و کوهنوردی روی این کوه با شکوه، دماوند را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: همین جای پای افراد که در گروه‌های پرشمار به این قله می‌آیند خود دارای تاثیرات منفی و بدی است از جمله اینکه این جای پاها فرسایش ناودانی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد گودال‌هایی می‌شود و هنگام بارندگی برف و باران همین گودال‌ها باعث تکه تکه شدن زمین و خاک می‌شوند.

کهرم گفت: وضعیت چرای دام در پایین‌تر از ارتفاع 4هزارمتر دماوند و حشتناک و افراطی است و موجب نابودی مراتع و آسیب دیدن زمین می‌شود. این استاد دانشگاه تهران افزود: یک استاد محیط‌زیست انگلیسی می‌گفت اگر این دماوند در مملکت ما وجود داشت تمام بودجه کشورمان را از آن تامین می‌کردیم اما ما در عوض داریم چه کار می‌کنیم؟ جز تخریب کار دیگری هم انجام می‌دهیم؟ به‌نظر من این کوهی که نماد غرور و ملیت ماست تا 200 سال دیگر به‌طور کامل از بین خواهد رفت و این عدد در عمر انسان‌ها ممکن است زیاد باشد نه در عمر یک ملت.

دماوند؛ معدن یا نماد ملی؟

عباس محمدی، رئیس هیأت‌مدیره حفظ محیط‌زیست کوهستان نیز در مراسمی که به مناسبت روز ملی دماوند در شهر رینه ـ  نزدیک‌ترین شهر به کوه دماوند ـ  برگزار شد، گفت: دماوند نماد ملی ماست اما آنچه در حال حاضر بر این کوه می‌گذرد، مانند معدن‌کاوی، جاده‌سازی و چرای بی‌رویه دام، موضوعاتی است که ما این روز را بهانه‌ای قرار داده‌ایم برای طرح مجدد و پیگیری این مسائل که محیط‌زیست دماوند را به تخریب کشانده است. وی ادامه داد: یکی از تاکیدات ما این است که همه معادن پوکه معدنی در دماوند باید تعطیل شود.

همچنین محمد درویش عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز گفت: ‌هر نوع فعالیت سازه‌ای باید در دماوند و دیگر بوم‌سازگان کوهستانی کشور به کمترین حد ممکن برسد.

درس تلخ کلاردشت، بهشت دیروز و بیابان کوهستانی امروز باید همه ما را متوجه آستانه شکنندگی و آسیب‌پذیری زیستگاه‌های کوهستانی‌مان کرده باشد.دماوند فقط یک قله نیست، ارزش دماوند صرفا به دیدنش تا مسافت 200 کیلومتری نیست؛ حتی دماوند را نباید با شورانگیزی‌های آرش کمانگیر و اسطوره‌های تاریخی‌اش سنجید. دماوند بالاتر از این قیاس‌هاست. دماوند نشان سرافراز طبیعت ایران روی زمین است.

کد خبر 110988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز