چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست فارس از افزایش شدید آتش‌سوزی مناطق تحت حفاظت بر اثر گرمای اخیر خبر داد و گفت:

از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون بیش از 10 مورد حریق در مناطق تحت حفاظت این اداره کل رخ داده و خسارات زیادی به بار آورده است.

مهندس ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا  افزود: خشکسالی‌های اخیر صدمات جدی به پوشش گیاهی و محیط طبیعی استان وارد کرده به شکلی که استان فارس در این زمینه در آستانه بحران زیست‌محیطی قرار گرفته است.

وی با اشاره به افزایش تفریح و تفرج در طبیعت استان در پی تعطیلات اخیر بیان کرد: متأسفانه به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها شاهد بروز آتش‌سوزی‌های فراوانی در عرصه‌های طبیعی بودیم؛ به‌طوری که حتی برخی روزها در 3 نقطه آتش‌سوزی گزارش شده است.

مدیرکل محیط‌زیست فارس گفت: متأسفانه در تابستان امسال در پارک ملی بمو و منطقه جنگلی ارژن آتش‌سوزی‌های وسیعی رخ داد؛ به شکلی که در آخرین آتش‌سوزی حدود 30 هکتار از زیراشکوب‌های منطقه ارژن و بخش وسیعی از مراتع بمو طعمه حریق شد.

وی با اشاره به نبود امکانات اطفای حریق در استان افزود: خوشبختانه با حضور نیروهای محلی، بسیج عشایر و روستایی، سپاه، منابع طبیعی و آتش‌نشانی، آتش‌سوزی‌های اخیر مهار شد.

مدیرکل محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه در حوزه زاگرس به‌دلیل شرایط خاص اقلیمی، رویش گیاهان  بسیار سخت صورت می‌گیرد از شهروندان خواست در هنگام رفتن به طبیعت حتما از روشن کردن آتش خودداری کنند تا حوادث اینچنینی رخ ندهد.

وی در عین حال از نبود امکانات اطفای حریق در اداره کل محیط‌زیست استان انتقاد کرد و به ایسنا گفت: از مسئولان انتظار داریم هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد سایت‌های اطفای حریق در استان اقدام کنند؛ چرا که در غیر این صورت خسارات بسیاری به بار خواهد آمد.

مدیرکل محیط‌زیست فارس خاطرنشان کرد: ‌انتظار داریم حداقل یک سایت اطفای حریق امسال راه‌اندازی شود.  وی خشک شدن علوفه‌ها را در پایان فصل تابستان و اوایل فصل پاییز هشداری جدی برای محیط‌زیست استان دانست و گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند گرما شاهد بروز آتش‌سوزی‌های بیشتری در استان باشیم.

مدیرکل محیط‌زیست فارس در عین حال به آمار آتش‌سوزی‌ها در استان اشاره و تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های 86 تا 89 یکهزار و 697 هکتار از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست طعمه حریق شده و بیش از 800 میلیون تومان خسارت
به بار آمده است که از این میزان 24 مورد فقط مربوط به ارژن و پریشان بوده است.

کد خبر 111632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز