همشهری‌آنلاین: حزب محافظه کار دمکراسی نوین یونان برنده انتخابات پارلمانی شد. محافظه کاران اعلام کردندیونان در منطقه پولی یورو باقی خواهد ماند

Antonis Samaras

more  نیکول پولانزاس / نیکوس کازانتزاکیس / جورج پاپاندرئو /

آنتونیوس ساماراس رهبر حزب محافظه کار دمکراسی نوین یونان که بعنوان رهبر حزب پیروز مامور تشکیل دولتی ائتلافی خواهد شد خطاب به ملت یونان و همتایان اروپایی‌اش گفت: امروز یونانی‌ها نشان دادند که مایلند همچنان با یورو بمانند، به تعهدات کشورشان مفتخرند و برای رشد تلاش می‌کنند. این پیروزی‌ای برای تمام اروپاست. من از همه احزاب و گروه‌های سیاسی که چنین هدفی دارند دعوت می‌کنم که برای تشکیل یک دولت جدید با ثبات بما بپیوندند.

یورو نیوز می‌گوید باید دید آنتونیوس ساماراس برای تشکیل دولت ائتلافی نهایتا با چه احزابی به توافق خواهد رسید. او در سخنانی پیش از اعلام نتیجه انتخابات بر لزوم تشکیل دولت به هر قیمت ممکن و پرهیز از سه باره شدن این انتخابات تاکید کرده بود.

وضعیت چپگرایان یونان

از دیگر سو، الکسیس سیپراس رهبر ائتلاف چپ رادیکال یونان موسوم به «سیریزا» در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور با تاکید بر لزوم کنار نهادن سیاست‌های ریاضتی، نقش فعلی «سیریزا» را تشکیل یک اپوزیسیون قوی پارلمانی در راستای منافع اقشار آسیب پذیر‌تر جامعه دانست.

هرچند ائتلاف چپ رادیکال نتوانست پیروز این انتخابات شود ولی آرایش نسبت به انتخابات مشابه ماه مه بطور قابل توجهی رشد پیدا کرد، مسئله‌ای که نشان از تمایلات بخشی از جامعه یونان به این حزب دارد و دولت آینده یونان را لاجرم مجبور خواهد کرد نظرات ائتلاف چپ رادیکال را در تصمیم‌گیری‌های آتی خود لحاظ کند

کد خبر 174357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز