همشهری آنلاین: پاسوک و دموکراسی نوین دو حزب اصلی و مهم یونان روز یکشنبه در انتخابات متحمل شکست سنگین شدند و این شکست برنامه های ریاضتی این کشور منطقه یورو را پس از نمایش قدرت گروه های معترض از جمله نئونازیها ، متزلزل خواهد ساخت.

احزاب حاکم یونان در انتخابات متحمل شکست سنگین شدند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از آتن ، شمارش آرای اولیه نشان داد که احزاب مخالف برنامه های ریاضت تا 58 درصد از آراء را بین خود تقسیم کردند.

حزب محافظه کار دمکراسی نوین به رهبری ' آنتونیس ساماراس ' در این میان با کسب 17 تا بیست درصد آراء بزرگترین حزب بود اما این میزان آرا برای تشکیل جناح اکثریت کافی نبوده و پایین تر از 5/ 33 درصد آرای کسب شده از سوی این حزب در انتخابات گذشته در سال 2009 بود.

حزب سوسیالیست پاسوک شاهد کاهش آرای خود از 9/ 43 درصد به جهارده تا 17 درصد بود. این حزب حتی شاهد از دست دادن مکان دوم خود و قرار گرفتن حزب چپ گرای سیریزا در این مکان پس از کسب 5/ 15 تا 5/ 18 درصد آراء نسبت به 6/ 4 درصد سه سال پیش بود.

' پانوس پاناگیوتوپولوس ' وزیر خارجه دولت سایه یونان در مصاحبه با کانال تلویزیونی مگا گفت : احزاب حاکم با زلزله روبرو شده اند. این زلزله پاسوک را در هم شکست و یک پس لرزه قوی برای دمکراسی نوین فرستاد .

حزب نئونازی ' فجر طلایی ' نیز برای نخستین بار از زمان پایان حکومت نظامیان بر یونان در سال 1974 در حال راهیابی به مجلس است.

این حزب با کسب شش تا هشت درصد آراء به ششمین حزب بزرگ مجلس تبدیل خواهد شد که 300 کرسی دارد و حدود 25 قانون گذار آن نئو نازی خواهند بود.

کد خبر 169417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز