همشهری آنلاین: آنتونیس ساماراس، رئیس حزب پیروز در انتخابات پارلمانی در یونان اعلام کرد، حزب‌اش نتوانسته است سایر احزاب را برای تشکیل دولت ائتلافی متقاعد کند. قرار است دومین حزب برنده در انتخابات مامور تشکیل دولت شود.

 ناتوانی حزب پیروز در تشکیل دولت ائتلافی یونان

 

به گزارش دویچه وله، آنتونیس ساماراس، رئیس حزب "دمکراسی نوین" یونان شامگاه دوشنبه ۷ مه ( ۱۸ اردیبهشت) و تنها چند ساعت پس از پذیرش ماموریت تشکیل دولت در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد، حزب‌اش قادر به تشکیل دولت ائتلافی نیست. وی گفت: «ما تمام تلاش خود را برای تشکیل دولتی ائتلافی به کار بستیم، اما این کار ممکن نبود.»

اظهارات رئیس حزب دمکراسی نوین در حالی مطرح شد که این حزب در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه توانسته بود با کسب حدود ۱۹ درصد از آرا، بیشترین کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد.

با این حال ساماراس اعلام کرده است، که حزب‌اش در توافق با سایر احزاب به موفقیت لازم دست نیافته است و نمی‌تواند کابینه‌ی جدید یونان را تشکیل دهد.

با اعلام این خبر تشکیل دولت جدید در یونان که قرار است در روز ۱۷ ماه مه صورت گیرد، موقتا غیرممکن خواهد بود. در این صورت می‌بایست تا اواسط ماه ژوئن انتخابات پارلمانی در یونان مجدد برگزار شود.

دومین حزب پیروز در انتخابات، مامور تشکیل دولت

از سوی دیگر بر طبق قوانین یونان چنانچه حزب پیروز در انتخابات پارلمانی قادر به تشکیل کابینه نباشد، دومین حزب برنده در انتخابات مامور تشکیل دولت خواهد شد.

دومین حزب پیروز در انتخابات پارلمانی در یونان، حزب چپ گرای "سیریزا" است. الکسیس تیپراس، رئیس حزب سیریزا از مخالفان سیاست ریاضت اقتصادی در یونان است. او پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت دستیابی حزب‌اش به قدرت بر سر بسته کمک‌های مالی و نحوه صرفه جویی اقتصادی مذاکرات تازه‌ای را با سایر اعضای اتحادیه اروپا صورت خواهد داد.

حال که حزب دمکراسی نوین و حزب پاسوک در مجموع با کسب ۳۲ درصد آرا و دست یافتن به تنها ۱۴۹ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان یونان از تشکیل دولت بازمانده‌اند، قرار است این ماموریت روز سه‌شنبه از سوی کارلوس پاپولیاس، رئیس جمهور یونان به دومین حزب پیروز در انتخابات، یعنی حزب سیریزا محول شود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در یونان اعلام کرد: «طبیعتا آنچه در وهله نخست حائز اهمیت است توجه به این نکته است که اجرای برنامه‌هایی که ما پیش‌تر با یونان توافق کرده‌ایم، به‌‌ همان شکل صورت پذیرد.»

با اظهارات رئیس حزب دمکراسی نوین مبنی بر عدم توانایی این حزب در تشکیل دولت ائتلافی و با فرض این احتمال که حزب سیریزا در توافق با احزاب کوچک‌تر بتواند دولت جدید را در یونان تشکیل دهد، موقعیت این کشور وارد مرحله‌ی تازه‌ای خواهد شد.

الکسیس تیپراس، رئیس حزب سیریزا ضمن مخالفت با پیشنهاد ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، شرایط وضع شده از سوی این نهاد‌ها را "غیرانسانی" خوانده است.

اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در ازای کمک ۳۱۰ میلیارد دلاری به یونان، از این کشور خواسته‌اند تا بخش عمده‌ای از مزایای بازنشسته‌ها را کاهش و میزان مالیات را افزایش دهد و هزاران شغل دولتی را حذف کند.

حزب سیریزا سه روز فرصت خواهد داشت تا با کمک سایر احزاب دولت ائتلافی تشکیل دهد و در صورت عدم موفقیت این حزب، می‌بایست منتظر تکرار انتخابات پارلمانی در یونان بود.

به نظر می‌رسد بحران اقتصادی یونان که از دو سال پیش آغاز شده است، در آستانه تبدیل شدن به بحرانی سیاسی با چشم اندازی ناروشن باشد.

کد خبر 169699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز