همشهری آنلاین: پارلمان یونان در حالی لایحه ریاضت اقتصادی را به منظور دریافت دومین بسته کمک مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تصویب کرد که آشوب‌ و خشونت سراسر این کشور از جمله شهر آتن را فرا گرفت.

لایحه ریاضت اقتصادی یونان در میان آتش اعتراض آتنی ها تصویب شد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در مرکز شهر آتن ساختما‌ن‌ها از جمله سینماها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و بانک‌ها به آتش کشیده شدند و معترضانی که ماسک‌های سیاه به صورت داشتند پیش از آنکه قانونگذاران یونانی رای گیری در خصوص بسته کمک مالی را آغاز کنند در بیرون از ساختمان پارلمان با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

این بسته کمک مالی به منظور دریافت کمک ‌١٣٠ میلیارد یورویی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا برای در جریان نگه داشتن اقتصاد یونان شامل اعمال کاهش شدید در حقوق‌های بازنشستگی، دستمزدها و شغل‌ها است.

تلویزیون دولتی یونان گزارش داد که خشونت‌ها به دیگر بخش‌های کشور از جمله جزیره‌های توریستی کورفو و کرت، شهر تسالونیکی در شمال یونان و همین طور دیگر شهرها در مرکز این کشور کشیده شده است.

پلیس اعلام کرد: در پایتخت یونان ‌١٥٠ فروشگاه غارت شده و ‌٣٤ ساختمان به آتش کشیده شد. در رای‌گیری ‌١٩٩ تن از قانون گذاران یونانی رای مثبت به لایحه ریاضت اقتصادی دادند اما ‌٤٣ تن از نمایندگان متعلق به دو حزب اصلی دولت نخست‌وزیر یونان یعنی احزاب سوسیالیست و محافظه کار رای مخالف به آن دادند. پس از این اقدام احزاب این نمایندگان آنها را اخراج کردند.

به دنبال تصویب لایحه ریاضت اقتصادی که یونان را یک قدم به دریافت بسته کمکی مالی نزدیک‌تر می‌سازد بازار سهام آسیا و یورو رشد متوسطی پیدا کردند.

خشونت و درگیری‌ در خیابان‌های یونان حکایت از مشکلات پیش روی دولت این کشور برای اجرای لایحه ریاضت اقتصادی دارد.

در این لایحه کاهش ‌٢٢ درصدی بر پایه حقوق اعمال شده و منتقدان اظهار می‌دارند که با این لایحه اقتصاد این کشور دچار سیر نزولی‌تری نسبت به گذشته خواهد شد.

لوکاس پاپادموس، نخست وزیر یونان هنگامی که پارلمان خود را برای رای گیری این بسته آماده می‌کرد خطاب به نمایندگان یونانی گفت: خرابکاری، خشونت و تخریب هیچ جایی در یک کشور دموکراتیک ندارند و تحمل نخواهند شد. اما از طرف دیگر پذیرفت که اعمال ریاضت اقتصادی بر کشوری که چندین سال است کاهش‌های فراگیر را تحمل می‌کند سخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اجرای کامل زمانمند و موثر این برنامه آسان نخواهد بود. ما کاملا آگاه هستیم که این برنامه اقتصادی در کوتاه مدت به معنی فداکاری‌هایی از سوی مردم یونان خواهد بود.

این در حالی است که یونان پیش از ‌٢٠ مارس احتیاج به کمک بین‌المللی دارد تا به بازپرداخت بدهی ‌٥/١٤ میلیارد یورویی خود بپردازد و در غیر این صورت قصور در پرداخت بدهی یونان حتی منطقه یورو را نیز به لرزه در خواهد آورد.

بیرون از ساختمان پارلمان یونان آشوب‌ منطقه را فرا گرفت. موج عظیمی از دود شب گذشته آسمان این شهر را فرا گرفت. یکی از نمایندگان محافظه کار پارلمان یونان در سخنرانی خود گفت: ما با نابودی مواجه هستیم. کشور ما و وطن ما مستعد آتش سوزی شده و مرکز شهر آتن در آتش شعله‌ور است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم پوپولیسم کشور ما را بسوزاند.

میدان سینتیگما شهر آتن مملو از دود گاز اشک‌آور بود و پلیس ضد شورش با جوانانی که بمب‌های آتش‌زا و سنگ پرتاب می‌کردند و نرده‌های سنگی را تخریب می‌کردند درگیر شد.

یونانی‌ها و توریست‌های وحشت‌زده از خیابان‌های پرآشوب فرار کردند و به داخل ساختمان هتل‌ها پناه بردند و صفوف نیروهای ضد شورش برای مهار خشونت تلاش می‌کردند.

تلویزیون دولتی یونان گزارش داد که در شهر هراکلیون مرکز جزیره کرت و همین طور شهرهای ولوس و آگرینیو در مرکز یونان نیز خشونت‌ها گسترش یافته است.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا هشدار دادند که به اندازه کافی با وعده‌های عمل نشده مواجه بوده‌اند و تنها در صورت تعهد شفاف رهبران سیاسی یونان برای اجرای اصلاحات در این کشور حاضر به پرداخت کمک مالی به این کشور خواهند بود.

در این لایحه ‌٣/٣ میلیارد یورو کاهش‌های بودجه اضافی تنها برای امسال در نظر گرفته شده است.

کد خبر 160352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز