شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پارلمان یونان طرح سخت‌گیرانه صرفه‌جویی اقتصادی را که تصویب آن راه را برای دریافت کمک اتحادیه اروپا هموار می‌کند، به رأی می‌گذارد.

یونان

 اختلاف نظر بین سیاستمداران یونانی بر سر تدابیر ریاضت‌آمیز به حدی بالا گرفته است که رهبران احزاب سوسیالیست و محافظه‌کار با صدور دستور تمام قانونگذاران عضو احزاب خود را ملزم کرده‌اند که به طرح یادشده رأی مثبت دهند.به گزارش خبرگزاری‌ها، طرح تدابیر ریاضت‌آمیز پس از ساعت‌ها رایزنی احزاب مختلف یونان سرانجام در ساعات اولیه شنبه به تصویب دولت رسید.

اما تصویب این طرح با تلفاتی در میان وزرا روبه‌رو شد. دست‌کم 6 عضو دولت از اعضای احزاب دست‌راستی لائوس و سوسیالیست در اعتراض به این طرح از کابینه خارج شدند. 4 عضو حزب لائوس به دستور مقامات حزب استعفا کردند اما 2 عضو دیگر که از حزب سوسیالیست بودند، بر خلاف دستور حزب برای حمایت از طرح، به شکل اعتراض‌آمیز از دولت کناره گرفتند.

دولت لوکاس پاپادموس نخست‌وزیر به نمایندگان پارلمان هشدار داده است رأی ندادن به این طرح، کشور را در مسیر ناشناخته و خطرناکی به سوی انزوای اقتصادی بین‌المللی و ناتوانی برای بازپرداخت بدهی‌ها قرار می‌دهد. به‌نظر می‌رسد اختلاف نظر درباره راه‌ برخورد با بحران اقتصادی یونان، انضباط احزاب سیاسی را متزلزل کرده است.

پلیس دیروز در دومین روز اعتصاب عمومی و اعتراض به‌طور گسترده در خیابان‌های آتن حضور داشت. اتحادیه‌های کارگری اعضای خود را به حضور در خیابان‌ها دعوت کرده بودند. اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول پرداخت کمک اقتصادی به مبلغ 130 میلیارد یورو را به کاهش شدید بودجه یونان منوط کرده‌اند. براساس طرح یادشده، حقوق کارمندان حدود 20‌درصد کاهش می‌یابد، از بودجه دولت حتی در بخش دفاعی کاسته می‌شود و حقوق بازنشستگان نیز پایین می‌آید.

کد خبر 160056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز