یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بعد از حدود 38 سال به دلیل اجرای سیاست سرمایه داری، توازن قدرت احزاب سیاسی در یونان در حال دگرگونی است و سیستم سرمایه داری در این کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، اجرای سیاست سرمایه داری در یونان طی 38 سال گذشته باعث شد که مردم از احزاب سیاسی طرفدار نظام سرمایه داری غرب بسیار فاصله گرفته و همراه با دگرگونی در توازن قدرت میان احزاب سیاسی در یونان، نظام سرمایه داری در این کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

یونان کشوری است که از سال 1974 با ساقط شدن حکومت سرهنگ ها درجمع کشورهای حاضر در نظام سرمایه داری و بلوک غرب قرار گرفت و قدرت در این کشور درتمام طول این مدت بین احزاب راستگرای دمکراسی نوین و سوسیالیست پاسوک دست به دست می شد.

در این مدت چرخش سیاسی قدرت بین حزب راستگرای دمکراسی نوین به رهبری کنستانتیونس کارامانلیس و حزب سوسیالیست پاسوک به رهبری اندرآس پاپا اندرئو صورت می گرفته و احزاب سیاسی کوچک و چپ گرای این کشور در حاشیه قرار داشتند.

اجزای سیاست سرمایه داری در یونان باعث شد که مردم رفته رفته از این احزاب فاصله گیرند. در اکتبر سال 2009 میلادی جرج پاپاندرئو فرزند  آندراس پاپاندرئو بنیانگذار حزب سوسیالیست پاسوک قدرت را بدست گرفت .

دولت وی به اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی شدید و اطاعت از خواسته های اتحادیه اروپا رو آورد که این امر باعث گردید که مردم با فاصله گرفتن از سوسیالیست ها به احزاب کوچکتر رو آورند.

حزب سوسیالیست پاسوک در اکتبر سال 2009 میلادی با 43 درصد آرا قدرت را در یونان بدست گرفت و طی دو سال گذشته با اجرای سیاست ریاضت اقتصادی و اجرای خواسته های اتحادیه اروپا و بانک جهان و صندوق بین المللی پول به بهانه نجات اقتصادی کشور محبوبیت این حزب با رکود بی سایقه ای روبرو شده است. در حال حاضر بر اساس نظر سنجی های عمومی این حزب حداکثر از 11 درصد آرا مردم برخوردار است.

در همین حال حزب راستگرای دمکراسی نوین به رهبری اندونیس ساماراس طی دو سال گذشته با انتقادات مکرر از همراهی دولت سوسیالیست پاسوک با اتحادیه اروپا و سیاست ریاضت اقتصادی کشور، توانسته بود نظر مردم را نسبت به حزب خود جلب نماید.

اما این حزب از ماه گذشته به همراه حزب راستگرای افراطی لائوس تحت فشار اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد دولت وحدت ملی با حزب سوسیالیست پاسوک همکاری کرد و نمایندگان آنان بصورت مشترک به قوانین و طرح های خواسته شده اتحادیه اروپا و در چارچوب نظام سرمایه داری در پارلمان رای مثبت می دهند.

این امر باعث گردیده تا حزب راستگرای دمکراسی نوین که تا قبل از همکاری از محبوبیت 30 درصدی در نزد افکار عمومی برخوردار بود، هم اکنون طبق نظر سنجی ها، مورد حمایت فقط 18 درصد از مردم قرار دارند.

اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در یونان و همراهی احزاب سیاسی بزرگ با خواسته های قدرت های سرمایه داری در کشور باعث گردید که از یک طرف این احزاب محبوبیت خود را بصورت گسترده ای از دست بدهند و از طرفی مردم به احزاب سیاسی کوچک و چپ گرا رو آورند.

بر اساس یافته های نظرسنجی های عمومی که توسط شرکت های مختلف در چند روز گذشته صورت گرفته دوران دو حزبی در یونان به سر آمده و درانتخابات آتی کشور که قرار است در ماه فوریه سال 2012 میلادی برگزار شود، هیچکدام از احزاب سیاسی نخواهند توانست بصورت مستقل دولت تشکیل دهند.

در همین حال نتایج نظر سنجی های عمومی در یونان حکایت از نا امیدی مردم از رهبران احزاب سیاسی بزرگ و افزایش محبوبیت گسترده احزاب کوچک تر و بخصوص احزاب چپ گرای این کشور دارند .

احزاب چپ گرای یونان بر اساس نظر سنجی اخیر مجموعاً بیش از 40 درصد آرا را به خود اختصاص می دهند که این رقم طی 38 سال گذشته بی سابقه بوده، زیرا آرا این احزاب مجموعاً از 14 درصد بالاتر نمی رفته است.

بر اساس نتایج آخرین نظر سنجی عمومی که در روزنامه یونانی زبان  اوگی منتشر شده است بیش از 61 درصد از شهروندان یونانی با بسته کمکی اتحادیه اروپا که در 26 و 27 اکتبر سال میلادی جاری در بروکسل به تصویب سران اتحادیه اروپا رسید، مخالف و از عملکرد نظام سرمایه داری در کشور ناراضی هستند.

کد خبر 153515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز