چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتصاب عمومی دو روزه در یونان که "مادر اعتصاب‌ها" نامیده شده باعث تعطیلی حمل نقل عمومی، مدارس و فروشگاها در کشور شده است

athens

و همزمان با آن تجمع بیش از هزاران شهروند معترض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور در مرکز آتن وضعیت این کشور را فلج کرده است

به گزارش ایرنا، مردم یونان از ظهر چهارشنبه برای نشان دادن اعتراض خود به دولت سوسیالیست این کشور به‌صورت گسترده‌ای در خیابان های شهر آتن و دیگر شهرهای یونان دست به راهپیمایی زده و شعارهایی برضد دولت سر دادند.

براساس بیانیه اتحادیه ها، همچنین کارکنان مراقبت پرواز، معلمان، پزشکان، رانندگان تاکسی و کارمندان بانک ها، مدارس، دانشگاه ها، کارکنان و پزشکان بیمارستان های دولتی، بنادر، وکلا، کارکنان بخشی از وسایل نقلیه عمومی ، کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی، کامیونداران حمل مواد سوختی و کارکنان جایگاه های توزیع مواد سوختی، به یک اعتصاب 48 ساعته سراسری دست زده اند و با اعتصاب کارکنان مراقبت‌های پرواز اعلام شد که تمامی پروازهای داخلی و خارجی برای مدت 48 ساعت لغو شده است.

اتحادیه سراسری کارگری (یسه) ، کارمندی (اد دی)، اساتید و معلمان (المه) ، کارگران (پامه) ،احزاب سیاسی کشور و دیگر اتحادیه های کشور ازچندی پیش طی بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن سیاست ریاضت اقتصادی دولت یونان از مردم خواسته بودند که در اعتصاب 48 ساعته امروز شرکت کنند.

تظاهرات واعتراضات گسترده مردم یونان موسوم به "مادر اعتصاب ها " بر ضد تشدید سیاست ریاضت اقتصادی دولت این کشورکه از ظهر روز چهارشنبه آغاز شده و به درگیری با نیروهای امنیتی انجامیده، بنا برگزارش های رسیده زندگی در این کشوررا کاملاً فلج کرده است. این تظاهرات ضد دولتی بی سابقه در یک دهه اخیر توصیف شده است.

تظاهر کنندگان خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس یونان شعارهایی همچون بروید- بروید، بیش از این اجازه کاهش حقوق و مزایا را نخواهیم داد، از پرداخت هزینه های روزمره خود ناتوانیم و  از اطاعت از اتحادیه اروپا ، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که منجر به ورشکستگی یونان خواهد شد، دست بردارید را سر داده و به سوی پارلمان این کشور راهپیمایی کردند.

گزارش ها حاکی است در خلال برگزاری این تظاهرات گسترده درگیری شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی یونان رخ داد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده است.

آخرین گزارش رسیده حاکی است که هر لحظه به تعداد اعتراض کنندگان و حضور آنان در خیابان های شهر آتن افزوده می شود و خیابان ها بطور کامل بر روی وسایل نقلیه مسدود شده است.

بر اساس گزارش ها تظاهرات مشابهی با حضور هزاران معترض دردیگر شهرهای یونان در جریان است و مردم با شعارهایی تندی سیاست ریاضت اقتصادی دولت را محکوم و خواستار لغو توافق های به عمل آمده با بانک جهانی، اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول هستند.

در پی بحران شدید اقتصادی یونان که به رغم کمکهای اتحادیه اروپا هر روز بر وخامت آن افزوده می شود قرار است پارلمان یونان روز پنجشنبه درباره طرح جدید کاهش هزینه ها و دوسال ریاضت اقتصادی در این کشور تصمیم گیری کند.

درهمین حال خبرنگاران رسانه های خصوصی و دولتی که از روز شنبه دست به اعتصاب زده اند روز سه شنه نیز به اعتصاب سراسری خود ادامه دادند و از پخش هرگونه خبر و اطلاع رسانی خودداری کردند.

درخرداد ماه گذشته نیز تظاهرات و اعتصاب های مشابهی در اعتراض به یک لایحه ریاضتی در یونان شکل گرفت که به آشوب های خیابانی در آتن و شهرهای بزرگ یونان انجامید.

طرح تازه ریاضت، شامل کاهش بیشتر در هزینه های تامین اجتماعی و دستمزدها، حذف هزاران فرصت شغلی در بخش های دولتی و لغو حق توافق جمعی از اتحادیه ها خواهد بود.

دولت بحران زده سوسیالیست در یونان برای آنکه بتواند از وام های 8 میلیارد یورویی اروپا بهره مند شود باید طرح ریاضت اقتصادی را اجرا کند.

بر اساس طرحی که پیش از این در اتحادیه اروپا تصویب شده است، آتن 110 میلیارد یورو وام اتحادیه را در قالب وجوه 8 میلیارد یورویی دریافت می کند؛ اما برای دریافت این مبالغ باید سیاست هایی را برای کاهش کسری بودجه خود و حل بحران بدهی‌هایش اجرا کند.

دولت یونان در نظر دارد با تصویب طرح تشدید ریاضت اقتصادی برای مدت 2 سال دیگر علاوه بر دریافت قسط ششم و آخرین مرحله از وام 110 میلیارد یورویی، نسبت به دریافت وام 109 میلیارد یورویی دیگری از اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی اقدام کند.

اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، پرداخت ششمین مرحله از وام 110 میلیارد یورویی را مشروط به تصویب این طرح و پرداخت وام بعدی را منوط به موفقیت دولت یونان در مهار کردن بدهی ها و کاهش چشمگیر کسری بودجه این کشور کرده‌اند. شرطی که تشدید بحران‌های فزاینده اجتماعی و سیاسی بر ضد دولت آتن را در پی داشته است.

کد خبر 148920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز