همشهری آنلاین: یک پایگاه اطلاع رسانی سوییسی اعلام کرد:‌ ناتوانی احزاب یونانی در تشکیل دولت، سقوط شاخص بورس های اروپایی را در نخستین روز کاری هفته - دوشنبه - سبب شد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی روماندی نیوز سوییس روز دوشنبه نوشت: بازار بورس های اروپا پس از گذراندن یک هفته دشوار، روز دوشنبه به دلیل بن بست سیاسی یونان، با سقوط شاخص همراه بود.

بر اساس این گزارش، ارزش شاخص سهام بورس پاریس موسوم به کک 40 معادل دو درصد سقوط کرد و ارزش آن به سه هزار و 67 واحد رسید.

شاخص سهام بورس‌ها در لندن، فرانکفورت، میلان و مادرید نیز به ترتیب 33/1، 31/1، 02/2 و 47/2 درصد کاهش یافت.

سقوط شاخص سهام بورس های اروپایی در حالی رخ داد که وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است عصر دوشنبه در بروکسل تشکیل جلسه دهند. این نشست پیام قاطعی به یونان خواهد بود تا هر چه سریعتر اقدام جدی جهت اجرای طرح ریاضتی برای بازپرداخت بدهی هایش انجام دهد.

'کریس وستون' کارشناس موسسه 'آی. جی مارکت' در باره سقوط شاخص سهام در بورس های اروپا، گفت: بازار بورس های اروپا در حالی فعالیت خود را در هفته جدید آغاز کرد که خطرات تهدیدکننده حوزه یورو به قوت خود باقی است.

جاستین هارپر دیگر کارشناس این موسسه نیز اعلام کرد: خطر کشیده شدن دامنه بحران مالی یونان به سایر کشورهای عضو حوزه یورو وجود دارد.

با گذشت بیش از یک هفته از برگزاری انتخابات پارلمانی در یونان، هنوز دولتی در این کشور تشکیل نشده است.

پس از انتشار اخباری در روزهای اخیر مبنی بر ناتوانی اوانجلوس ونیزلوس رییس حزب سوسیالیست پاسوک، آنتونیس ساماراس از حزب دمکراسی نوین و الکسی سیپراس رییس حزب چپگرای رادیکال سیریزا در تشکیل دولت، حزب چپگرای دیمار که با طرح ریاضت اقتصادی موافق است نیز اعلام کرد: تشکیل دولت وحدت ملی در یونان ناممکن است.

موافقت احزاب با تشکیل دولت ائتلافی می توانست از برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی در یونان جلوگیری کند و احتمال ورشکستگی و خروج این کشور را از حوزه یورو کاهش دهد.

روز دوشنبه مذاکره احزاب با رییس جمهوری یونان بر سر تشکیل احتمالی دولت از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 170417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز