همشهری آنلاین: در حالی که بحران یونان روز به روز عمیق‌تر می‌شود ،رئیس‌جمهور این کشور از تراژدی سخن می‌گوید و با توجه به ناکامی احزاب در تشکیل دولتی جدید قرار است برای برون‌روفت از بحران، انتخاباتی تازه در این کشور برگزار شود.

در پی شکست تمامی تلاش‌ها برای تشکیل دولتی جدید در یونان سه‌شنبه شب ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) اعلام شد که در این کشور انتخاباتی تازه برگزار خواهد گردید. تاریخ انجام انتخابات ۱۰ یا ۱۷ ماه ژوئن (۲۱ یا ۲۸ خرداد) خواهد بود. اعلام این خبر از آتن بازارهای مالی را شوکه کرد.

کارولوس پاپولیاس، رئیس‌جمهور یونان قرار است روز چهارشنبه (۱۶ مه) برای تشکیل دولتی موقت با رهبران احزاب این کشور به گفت‌وگو نشیند. دولت موقت تا برگزاری انتخابات تازه در یونان زمام امور را در دست خواهد داشت. پیشنهاد اخیر پاپولیاس در مورد تشکیل دولت نخبگان که روز دوشنبه (۱۴ مه) مطرح شده بود، نیز با مخالفت رهبران احزاب روبرو گردید.

ناظران سیاسی بر این باورند که در انتخابات تازه قدرت حزب چپ‌گرای افراطی و همچنین احزاب راست افزایش خواهد یافت. حزب چپ‌گرای "سیریزا" به رهبری آلکسیس تسیپراس در انتخابات اخیر دومین حزب پرقدرت بود. حزب محافظه‌کار "دمکراسی نوین" از لحاظ آرا در مکان نخست قرار گرفته و حزب سوسیالیستی "پاسوک" نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود.

تسیپراس قصد دارد علیرغم خطر ورشکستگی که یونان را تهدید می‌کند، برنامه‌ی ریاضت اقتصادی این کشور را متوقف سازد.

از این روز جای شگفتی نیست که تحلیلگران حال از برگزاری انتخاباتی سرنوشت‌ساز در یونان سخن می‌گویند و معتقدند که نتیجه‌ی این انتخابات آینده‌‌ی این کشور در چند دهه‌ی آتی را رقم خواهد زد و ممکن است که یونان به دوران "دراخما" (واحد پول این کشور پیش از یورو) بازگردد.

کابوس ورشکستگی و فرار سرمایه از بانک‌ها

کارولوس پاپولیاس، رئیس‌جمهور یونان سه‌شنبه شب ۱۵ مه هشدار دارد که ماه ژوئن ممکن است به ماه تراژیک این کشور بدل شود. بدون داشتن دولتی کارا خطر ورشکستگی یونان را تهدید می‌کند و بدون کمک‌های مالی بین‌المللی به این کشور کابوس ورشکستگی در پایان ماه ژوئن به واقعیت بدل خواهد شد.

آنتونیس ساماراس، رهبر محافظه‌کاران یونان همه‌ی یونانی‌ها را فراخواند تا جبهه‌ای هوادار اروپا تشکیل دهند تا حضور این کشور در حوزه یورو ادامه یابد. وی در این رابطه گفت: «نتیجه انتخابات جدید تعیین خواهد کرد که آیا یونان همچنان در حوزه یورو خواهد ماند یا نه.»

اوانگلوس ونیزلوس، رهبر حزب سوسیالیستی پاسوک از شرایطی دشوار برای برگزاری انتخابات تازه سخن گفت و تصریح کرد که شماری از رهبران احزاب «مسئله نمایندگی کردن مردم را اشتباه فهمیده‌اند. مردم یونان به ما گفته‌اند که می‌خواهند در حوزه‌ی یورو بمانند.»

فوتیس کوولیس، رهبر حزب چپ‌میانه‌رو در یونان نظری مشابه را ابراز داشت و با اشاره به چپ‌های افراطی گفت: «برخی‌ها با سماجت بر مصالح حزبی خود پافشاری می‌ورزند و آن را بر رفاه و مصلحت کشور ارجح تلقی می‌کنند.»

تسیپراس، رهبر چپ‌های افراطی که همچنان نقشی کلیدی در این محاسبات بازی می‌کند، ضمن دفاع از موضع خود گفته است که خواست رای‌دهندگان به حزبش این بوده که برنامه‌ی ریاضت اقتصادی متوقف شود.

با توجه به تشدید روزافزون بحران در یونان، مردم این کشور پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون می‌کشند. طبق گزارش خبرگزاری آلمان بانک‌های یونان از فرار سرمایه به‌شدت نگران هستند. یونانی‌ها در دوران اخیر ۷۰۰ میلیون یورو از پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده‌اند.

کد خبر 170792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز