سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتصاب سراسری و تظاهرات گسترده مردمی در شهرهای مختلف یونان به نشانه مخالفت با ادامه اجرای طرح های ریاضت اقتصادی براساس دستور گروه وام دهنده بین المللی، فعالیت روزانه در این کشور را به تعطیلی کشاند.

یونان تعطیل شد

به گزارش ایرنا، در چارچوب فراخوان همگانی اجرای اعتصاب سراسری 48 ساعته که از صبح روز سه شنبه در یونان آغاز شد، تمامی ادارات دولتی و بخش خصوصی، شبکه حمل ونقل درون و برون شهری، بنادر، مدارس و مراکز آموزشی،کارکنان کنترل پروازها، بانک ها، بیمارستان ها و قضات دست از کار کشیده اند.

براساس گزارش ها، امور زندگی به تعطیلی کشیده شده است و با قطع خدمات رسانی شهری رفت و آمد مردم مختل و بسیاری از نیازهای ضروری و حتی امور درمانی نیز غیرقابل دسترسی شده است.

همچنین مردم یونان به نشانه مخالفت با خواسته های گسترده وام دهندگان که برای تصویب به پارلمان این کشور ارایه شده، در تظاهرات گسترده و سراسری شرکت کردند.

معترضین به سیاست ریاضت اقتصادی و نظام سرمایه داری در یونان از ظهر امروز در میادین اصلی شهر آتن تجمع و یکی از بزرگترین تظاهرات اعتراضی خود را برپا کردند.

معترضین با تجمع در میادین ˈپدیو توآریوسˈ و ˈآمونیاˈ در مرکز شهر آتن و سردادن شعارهای اعتراض آمیز، ساختمان پارلمان را محاصره کردند که همزمان جلسه بررسی خواسته های تروئیکا در آن برگزار می شود.

معترضین با شعارهای تند از نمایندگان می خواهند، طرح دولت حاوی خواسته های تروئیکا (اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول) را رد کنند.

معترضین با شعارهای ˈدیگر تحمل فشار اقتصادی را نداریمˈ، ˈاطاعت کورکورانه بس استˈ، ˈفقر دیگر قابل تحمل نیستˈ وˈ مبارزات تا حذف دستورها ادامه داردˈ، از نمایندگان پارلمان خواستند به اقشار کم درآمد توجه کنند.

همزمان ماموران و نیروهای امنیتی وارد عمل شدند و پلیس نیز در برخی موارد از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضین استفاده کرد.

رسانه ها همچنین گزارش دادند که در شهر شمالی تسالونیکی و دیگر شهرهای یونان، تظاهرات گسترده ای مردم به درگیری های پراکنده با پلیس منجر شده است.

دولت یونان با فشار اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا درصدد است، طرح ریاضت اقتصادی را برای حذف کسری بودجه 11 میلیارد و 500 میلیون یورویی خود تصویب کند.

در راستای کاهش کسری بودجه، دولت یونان تلاش می کند با ارایه طرح هایی به تروئیکا (وام دهندگان) مبنی بر کاهش حقوق ومزایای کارکنان، ادغام تعدادی زیادی از سازمان های دولتی، واگذاری شمار بسیاری از شرکت های دولتی به بخش خصوصی، افزایش سن بازنشستگی از 65 به 67 سال،افزایش قیمت گازوییل منازل در فصل زمستان، زمینه دریافت 31 میلیارد و 500 میلیون یورو وام در ماه آینده میلادی را فراهم کند.

یونان با اقتصاد در مرز ورشکستگی کامل، بحران زده ترین کشور بین جامعه 17 عضوی پول مشترک اروپایی یورو محسوب می شود که در کنار اقتصاد وخیم ایتالیا، پرتغال و اسپانیا، به بزرگترین خطر برای حیات این گروه پولی تبدیل شده است.

اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول چندی پیش اعطای مرحله ای 130 میلیارد یورو وام به یونان را در سه سال تصویب کردند که پرداخت هر مرحله آن منوط به اجرای خواسته های وام دهندگان و ارزیابی مثبت کارشناسان مسئول از اقدامات انجام شده است.

تحلیلگران مسایل اقتصادی بر این باورند وام هایی را که تروئیکا در اختیار یونان طی سه سال آینده قرار خواهد داد، بیش از90 درصد آن برای بازپرداخت بدهی های قبلی و فقط 10 درصد آن به هزینه جاری اختصاص داده می شود.

دولت یونان طرح توافقی با نمایندگان تروئیکا را برای تصویب به پارلمان ارایه کرد و فردا شب، نمایندگان در مورد آن رای گیری خواهند کرد.

کد خبر 190427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز