همشهری آنلاین: عباس مقتدایی با تاکید بر پاسداشت هنر و تجلیل از هنرمندان کشور، اظهار کرد: نباید با بازی‌های سیاسی و اداری، هنر را ذبح کنیم و هنرمندان را اسیر نگاه دست دولتمردان قرار دهیم.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم گفت: تا زمانی که نتوانیم توجه جامعه را به تجلیات هنر جلب نکنیم، نتوانسته‌ایم هنر را عمومی کنیم.

بردن حظ بصری از هنر هنگامی امکان پذیر است که هنر و تجلیات آن عمومی‌تر شود.

وی با بیان اینکه هنوز بخشی از مدیریت جامعه به اهمیت هنر و پاسداشت هنرمند واقف نیست، تصریح کرد: جامعه‌ای که همه اعضای آن به نوعی از هنر بهره‌مند است باید در جهت برگزیدن آثار فاخر هنری نیز اقدام کند.

مقتدایی افزود: علیرغم فعالیت‌های بسیار برجسته و خوبی که در سالیان گذشته انجام شده است هنوز تا رسیدن به نقاط مطلوب و آرمانی در عرصه هنر فاصله داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم پژوهش در هنر و تجلیل از هنرمندان را از ضروریات امروز جامعه دانست و بیان کرد: خط به عنوان در دسترس‌ترین و برجسته‌ترین هنر مبتنی بر اندیشه و تمرین و نگارگری به عنوان قابل خلق‌ترین پدیده بصری که محصول ذوق و اندیشه است و همچنین سایر هنرهای مرتبط و یا حجمی، همه نیازمند حمایت است.

وی معتقد است به دلیل اقتدار دولت در عرصه‌های اقتصادی و حضور قدرتمندانه بخش‌های دولتی، هنرهای تجسمی باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد.

مقتدایی افزود: در گذشته‌های دور حکما و اندیشمندان گاه در جایگاه مدیریت قرار داشتند ولی امروز که مدیران خود فرصت کمتری برای قدم نهادن در وادی حکمت و ذوق و هنر دارند، حداقل باید بر اهمیت و پاسداشت هنر و هنرمند وقوف یابند.

از این رو، نمایشگاه فروش دستاوردهای هنری فرصت مغتنمی است که از طریق آن می‌توانیم به مقوله همگانی کردن هنر و تجلیل از هنرمندان بپردازیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم با انتقاد از خرید دیرهنگام دستگاه‌های دولتی از آثار تجسمی ادامه داد: علاوه بر موضوع قابل توجه اقدام دستگاه‌های دولتی در لحظه‌های آخر یا از دست دادن زمان مبسوط برای خرید اثر هنری، آسیب‌های دیگری نیز پدیده تجلیل از هنر و هنرمند و بویژه در معرض دید گذاشتن آثار هنری را تهدید می‌کند که ضروری است این مهم آسیب شناسی شود.

وی عدم بهره‌مندی عمیق آثار هنری از مبانی اندیشه دینی، تهی شدن آثار از بیان مفاهیم بلند و عمیق دینی، گم شدن محتوای هنری در لابه لای زرق و برق و گرته برداری‌های بی‌مورد و نیز بی‌توجهی به هویت فرهنگی را بخشی از این آسیب‌ها برشمرد و اظهار کرد: این مقوله هم باید توسط برگزارکنندگان نمایشگاه‌هایی همچون اکسپو مورد توجه قرار گیرد و هم از سوی انتخاب‌کنندگان و خریداران آثار هنری.

این مقام دولتی گفت: نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هنری خود می‌تواند بر جهت‌گیری‌ها و نوع شکل گیری هنر و همچنین تربیت هنرمندان تاثیرگذار باشد.

نباید فقط به خرید آثار بیندیشیم که باید به جهت‌گیری هنر نیز حساسیت نشان دهیم. همچنین این خریدها باید نوعی تشویق فعال و موثر هنرمندان متدینی باشد که به اعتلای جامعه با بهره‌گیری از ابزار هنر اقدام می‌کنند.

مقتدایی با تاکید بر پاسداشت هنر و هنرمند در کشورمان تصریح کرد: نباید با بازی‌های سیاسی و اداری، هنر را ذبح کنیم و هنرمندان را اسیر نگاه به دست دولتمردان قرار دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم ادامه داد: هویت هنرمندان را باید ارتقاء بخشیم و به کار خلاقانه آنان پاداش دهیم نه اینکه در عرصه هنر آنقدر بی توجهی کنیم که هنرمند در گوشه فقر و عزلت قرار گیرد و نتواند حاصل اندیشه خود را آنگونه که در وجود خود به آن رسیده است، در اختیار جامعه قرار دهد.

همچنین هنرمند نباید مجبور باشد خود را با سلیقه افراد ناآشنا به مبانی هنر اصیل اسلامی تطبیق دهد.

وی به ظرفیت‌های هنری در کشور اشاره و اظهار کرد: اگر معتقدیم که باید ابعاد فرهنگی انقلاب اسلامی را برای جهان تبیین کنیم، عرصه هنر ابزارهایی در اختیار دارد که چنین کاری را در مقوله قدرت نرم انجام می‌دهد. نباید به این ابزار کارآمد بی توجهی کنیم.

نباید خلاقیت‌های هنری را مورد بی‌مهری قرار دهیم.

مقتدایی گفت: دولتمردان و برنامه‌ریزان عرصه فرهنگی بیدار شوند و بدانند که هنرهای تجسمی ما به شرط آنکه با رویکردهای فرهنگی انقلاب اسلامی پدید آیند و ترویج شوند، می‌توانیم با قدرت نرم به مقابله با جنگ نرم دشمن برخیزیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد مجلس نهم با نگاهی نو به مقوله هنر، روند شکل‌گیری نگاه عمیق اسلامی به مقوله هنر و هنر تاثیرگذار را با جدیت دنبال کند و کارنامه درخشانی در حمایت از هنرمندان و فعالان عرصه هنری برجای بگذارد.

جواد آرین منش، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم نیز در این باره گفت: خرید آثار هنری موجب شکل‌گیری هنر انقلاب اسلامی می‌شود.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم درباره خرید آثار هنری در اکسپو 91 افزود: خرید آثار رفتن به سمت حال و هوای ایرانی- اسلامی و هویت اصلی است که به این ترتیب شاهد شکل گیری هنر انقلاب اسلامی نیز خواهیم بود.

جواد آرین منش، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم درباره اجرای قانون خرید آثار هنری گفت: در مجلس هشتم تخصیص یک دهم درصد از طرح اعتبارات عمرانی دستگاه‌های اجرایی برای خرید آثار هنری منقول یا غیر منقول مصوب شد.

پس از تصویب این قانون بنا شد که آیین نامه‌ای توسط دولت محترم برای چگونگی به هزینه گرفتن این بودجه آماده شود که در نهایت در پایان سال این آیین نامه تدوین شد که از جزئیات آن با خبر نیستم اما طی این آیین نامه نوع نظارت و اجرای این قانون به صورت تفکیک شده باید مشخص می‌شد.

وی افزود: ایجاد اشتغال برای هنرمندان به ویژه در رشته‌های تجسمی از اهداف این قانون بود ضمن اینکه حرکت جامعه ایران به سمت فضای هنر اسلامی- ایرانی نیز در این طرح گنجانده شده است.

آرین منش خرید آثار هنری را سبب ساز شکل گیری هنر انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: خرید آثار هنری به صورت تابلو و یا مجسمه یا به کارگیری نمادهای تجسمی در فضاهای ساختمانی و اداری سبب می‌شود که طراحی و معماری ما به سمت حال و هوای ایرانی- اسلامی و هویت اصلی ما حرکت کند و به این ترتیب شاهد شکل‌گیری هنر انقلاب اسلامی نیز باشیم.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم از عملکرد این قانون طی سال گذشته و جاری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اینکه در سال 90 عملکرد این مصوبه مجلس چگونه بوده و چه مقدار از اعتبارات تا امروز تخصیص یافته‌اند را دقیقا نمی‌دانیم و قاعدتا حوزه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از دیگران در جریان امور مربوط به اجرای این قانون است.

آرین منش برگزاری اکسپو 91 را برای اجرای قانون خرید آثار هنری مثبت دانست و تصریح کرد: قطعا همانطور که برای مسائل مختلف اعتبارات کلان تعریف می‌کنیم باید برای هنر نیز به تخصیص اعتبارات بیشتر فکر کنیم تا هم مسئله اشتغال هنرمندان و فارغ التحصیلان این رشته حل شود و هم هنرمندان ما بتوانند آثار خود را در معرض دید دیگران قرار دهند چرا که بناهایی که ما امروز می‌سازیم تجلی هنر دوران انقلاب اسلامی است و مجموعه اینها اقتضا می‌کند که اعتباراتی را دولت برای هنر امروز و فردای کشور اختصاص دهد.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های عرضه آثار هنری فرصتی مناسبی است تا هم خریداران خواسته‌های خود را تامین کنند و هم برای پدید آورندگان آثار و هنرمندان آثار خود را در معرض دید عموم قرار دهند؛ ضمن اینکه دولت همانطور که به بخش‌های دیگر فرهنگی چون کتاب اعتباراتی مانند یارانه اعطا می‌کند باید برای این حوزه نیز اقدامات مشابهی انجام دهد.

آرین منش درباره عدم تصویب قانون خرید آثار هنری در بودجه سال 91 گفت: در هر موقعی از سال امکان تصویب قوانین اینچنینی وجود دارد مشروط بر اینکه دولت از آن حمایت کند.

وی افزود: طرح‌هایی اینچنین به لحاظ داشتن بار مالی باید توسط دولت حمایت شود در غیر این صورت با ایراد شورای نگهبان برابر اصل 75 قانون اساسی مواجه خواهد شد و منتفی اعلام می‌شود.

ضمن اینکه موضوع خرید آثار هنری می‌تواند با تعیین اعتباراتی به صورت یارانه توسط دولت حمایت شود.

دولت باید همانطور که به سایر بخش‌های فرهنگی و هنری یارانه اعطا می‌کند، بخش هنری را نیز به صورت مداوم تحت پوشش قرار دهد.

آرین منش نقش کمیسیون فرهنگی را در تصویب این قانون مفید دانست و بیان کرد: کمیسیون فرهنگی می‌تواند پیشنهاد دهنده قانونی باشد که در گذشته وجود داشته است و با حمایت دولت امکان مطرح شدن در صحن علنی مجلس را دارد.

 

کد خبر 173557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز