جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

مستانه گفت: «دلم می‌خواد چشمامو ببندم و باز کنم یک‌دفعه ببینم شده روز آخرین امتحان.»

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 652

بعد ما همه گفتیم هی هی هی و چشم‌هایمان را بستیم تا دوباره باز کنیم و ببینیم این روزها گذشته است. بعد به خواب عمیقی رفتیم و هی خواب دیدیم.

خواب اول

برای برادرم گفتم. او هم امتحان داشت و مثل من خیلی درس نخوانده بود:« محمد بیا تو هم چشماتو ببند تا امتحانات تموم بشه.»

محمد گفت:« سخت نگیر، همین که نمره‌ی قبولی بگیری بسه! فقط یه برنامه‌ریزی کوچیک می‌خواد.»

برنامه‌ریزی؛ فکرش را نکن من خودم سختی‌ها را می‌شناسم. چشم‌های ورم کرده و قرمز از بی‌خوابی را می‌شناسم. من انگار همیشه امتحان داشته‌ام، اصلاً روزهای قبل را فراموش می‌کنم و در این هفته‌ها فقط در آرزوی لحظه ای آزاد هستم.

خواب دوم

محمد هم شیرجه زده وسط امتحان. هم ترسیده و هم بی‌خواب شده ما به مشاوره نیاز داریم.

دکتر لیلا سلیقه‌دار، نویسنده و مشاور برنامه‌ریزی آموزشی می‌گوید:« اول بهتر است به این روزها به عنوان یک شروع نگاه کنید. انگار اول مهر است و همه چیز تازه دارد اتفاق می‌افتد. این احساس به شما کمک می‌کند که بتوانید درست این روزها را بگذرانید،کمک می‌کند برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشید. قبل از این هر کاری می‌کردید. حالا خودتان را از قید روزهای عادی که وقت منظم نداشتید بیرون بیاورید و آن عادت‌های قبلی را دگرگون کنید.»

او می‌گوید اگر نوجوانان این یک ماه را با استراتژی خاص و جدید، زندگی و تجربه کنند می‌توانند از درس خواندن و موفقیت حاصل از آن، لذت ببرند که لذتی وصف‌نشدنی است.

به گفته‌ی او حتی بچه‌هایی که درست درس خواندند و نتیجه‌ی خوبی گرفتند، در این ماه ناگزیرند برنامه‌شان را تغییر دهند. پس این توصیه برای همه است.

خواب سوم

من و محمد دوست نداریم دوباره درباره‌ی برنامه‌ریزی درسی بشنویم، فقط می‌خواهیم ببینیم چه‌طور این روزها را راحت‌تر بگذرانیم.

دکتر سلیقه دار می‌گوید:« هر روز این ماه، کاملاً متفاوت از روز قبل است و نتیجه‌ی امروز هر چه شد بشود، روز بعد بروید سراغ درس بعدی.

پس جداسازی روزها باید اتفاق بیفتد. در طول سال هر روز، به روز قبل متصل است اما این‌جا باید روز قبل را کنار بگذارید. برای امتحان امروز فقط یک بررسی چند دقیقه‌ای بعد از امتحان کافی است، بروید سراغ روز و امتحان بعدی.»

خواب چهارم

چه رؤیای دل‌انگیزی؛ بین این دو تا امتحان دو روز فاصله است، استراحت می‌کنم و با انرژی، روز بعد را شروع می‌کنم.

سلیقه‌دار:« دانش‌آموزان حواسشان جمع باشد؛ این فاصله‌های بعد از امتحان ممکن است فریبشان بدهد. فکر می‌‌کنند فاصله‌ی امتحان‌ها اگر زیاد باشد یک روز را استراحت می‌کنند یا یک نیمه روز را رها می‌کنند و بعد دوباره شروع می‌کنند. اما این فاصله، حتی اگر چند ساعت باشد تحلیل انرژی می‌برد.

اغلب فکر می‌کنند اسم این کار استراحت است، اما این تصور غلطی است. مثل بعد از ورزش می‌ماند که اول بدنمان گرم است و برای همه‌ی فعالیت‌ها آمادگی داریم، اما بعد از یک استراحت کوتاه، خسته و کسل می شویم.

خواب پنجم

این پیامک‌های امتحانات خیلی مزه می‌دهند:

*من همه‌ی کتابامو دو دورکامل خوندم، توچطور؟

ستاد ایجاد وحشت میان دانش‌آموزان

*چیه؟ پریدی رو گوشی ببینی کی پیامک داده ؟ این جای درس خوندنته؟

هنوز که نرفتی د برو د .. دههه !

*حالا وقت برای درس خوندن داریم، کووو. . .تا فردا

زمزمه‌های شیطانی شب امتحان

و این هم صحبت‌های کارشناس:

« موقعی بود که ارتباط بچه‌ها با هم در مدرسه بود یا دوستان خیلی نزدیک با هم تماس تلفنی داشتند و این توصیه فقط برای آن‌ها بود، اما الآن برای همه‌ی بچه‌هاست که همیشه با هم درباره‌ی امتحان حرف می‌زنند.

این کار انرژی منفی تولید می‌کند. همین که فکر کند دوستش بیش‌تر خوانده، ایجاد ناامیدی می‌کند. علاوه بر این که استفاده از تلفن همراه، آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخربی روی سیستم های مغزی می‌گذارد و باعث می‌شود فرد زودتر خسته شود. بهتر است در این روزها یا به طور کلی استفاده از این وسیله را کنار بگذارند و یا اگر عادت دارند می‌توانند در ساعت خاصی به آن مراجعه کنند یا به عنوان پاداش درس خواندن به خودشان اجازه بدهند به تلفن همراهشان سر بزنند، اما در رابطه با محتوای مکالمه و مدت زمان آن مراقبت کنند.

خواب ششم

موقع خوابیدن به خودم تلقین کردم که امتحانم را خوب می‌دهم. خیلی آرام خوابیدم، اما مشاور می‌گوید تلقینی که همراه با درس خواندن نباشد گول زدن خود است. فقط تلقینی که با تلاش همراه است می‌تواند به مبارزه با فکرهای منفی و سرعت خودباوری کمک کند.

خواب هفتم

موقع استراحت است. واقعاً وقت استراحت است! فیلم، کتاب، موسیقی، کدام را انتخاب کنم؟

دکتر سلیقه‌دار می‌گوید:« انجام این فعالیت‌ها زمانی مناسب است که به آمادگی برای امتحان لطمه نزند. نحوه‌ی استراحت بین درس‌ها به روحیه‌ی خود دانش‌آموز بستگی دارد. دیدن فیلم و کتاب خواندن به شرطی خوب است که لطمه‌ای به ذهنش نزند و ذهنش را درگیر آن موضوع نکند که مثلاً بخواهد بداند بعدش چه می‌شود، چون همه‌ی این‌ها انرژی می‌برد.

قبل از زمان استراحت هم آدم باید با خودش روراست باشد و به این سؤال پاسخ دهد که من آن طوری که باید تلاش کرده‌ام یا نه؟ اگر جواب مثبت بود به خودش وقت استراحت بدهد و اگر نه، به تلاش ادامه دهد.

بعد از خواب

این خواب‌‌ها، همه برای امتحانات سال قبل بود که مثل یک چشم به‌هم‌زدن گذشت. مستانه چشم‌هایت را باز کن. همه‌ی امتحان‌ها تمام شد و باز رؤیاهای جدیدی آغاز شده است.

کد خبر 171851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز