تیک‌تاک ساعت، صبح زود از خواب بیدار شدن... خلاصه‌نویسی یادت باشد. زنگ تفریح، بین درس خواندن‌های طولانی... این روزها روزهای امتحان است. اما در این روزها چه‌کار کنیم که بهترین بازده را داشته باشیم. غذاهای پرکالری بخوریم یا کاهو و سیب؟

مراقب آى‌کیو باشید

چه چیزی ممکن است آی‌کیوی ما را تغییر دهد و مغز ما را آماده‌ی امتحان کند. هیچ می‌دانید که برای روزهای امتحان باید رژیم خاصی داشته باشیم.

مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد رشته‌ی فیزیولوژی ورزش، درباره‌ی رژیم غذایی و کاهش استرس در روزهای امتحان می‌گوید: «بعضی مواد محرک مثل انواع شکلات‌ها، موادی که کافئین و یا گزانتین دارند و انواع شکلات‌های چرب ممکن است که ایجاد استرس کنند. قندهای ساده به حالت انفجاری در بدن عمل می‌کنند و مناسب زمان امتحان نیستند. اما موادی مثل کاهو یا سیب آرامش بخش هستند و می‌شود در زمان امتحان از آن استفاده کرد. یکی از راه‌های کنترل استرس نوشیدن آب است. آب کافی حتی خواب را راحت‌تر می‌کند.»

او  درباره‌ی رژیم دوره‌ی امتحان می‌گوید: «در زمان امتحان خوردن موادی که امگا سه دارند، مثل مغزهای بو نداده وچیزهایی که فسفر دارند بسیار مهم است. البته ما می‌توانیم با خوردن لبنیات مقادیر زیادی فسفر دریافت کنیم. غذاهای دریایی سرخ نشده خیلی مفیدند و می‌توانند فسفر و امگا سه مورد نیاز بدن را تأمین کنند.»

او درباره‌ی غذاهای پرکالری می‌گوید: «غذاهای پرکالری به ماهیتشان بستگی دارد که چه نوع غذاهایی هستند. مثلاً غذاهای سرخ‌کرده و چرب هم پرکالری هستند اما مناسب شب امتحان نیستند. مواد غذایی‌ای که کربوهیدرات‌ دارند مثل برنج  و نان و ماکارونی که چرب نباشند، مواد مناسبی برای این‌روزها هستند، چون در شرایط امتحان انرژی این مواد آهسته، آهسته آزاد می‌شود، اما غذاهای سرخ‌ کردنی سنگین هستند و هضم آن‌ها کمی سخت است.»

این کارشناس تغذیه تأکید می‌کند: «پروتئین در برنامه‌ی روزهای امتحان بسیار مهم است و بهتر است که ما پروتئین را هم دربرنامه‌ی غذایی خود داشته باشیم.»

مراداف درباره‌ی این‌ که خیلی از نوجوان‌ها در هنگام درس خواندن عادت به خوردن تنقلات و هله وهوله دارند و فکر می‌کنند که این مواد استرس آن‌ها را کم می‌کند، می‌گوید: «بله شاید این مواد گلوکز مغز را تأمین کنند اما یادمان باشد که این مواد به خاطر صنعتی بودن و داشتن مواد نگه‌دارنده، رنگ و مواد مضر دیگر به بدن صدمه وارد می‌کنند و گاهی جلوی بهره‌وری مغز را می‌گیرند. به جای این تنقلات می‌توان از مغزها و هم‌چنین لقمه‌های کوچک نان و پنیر و گردو یا خیار و گوجه استفاده کرد.»

این کارشناس به وعده‌ی صبحانه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «صبحانه، یکی از وعده‌های مهم است. ممکن است دانش آموزان به‌خاطر استرس نتوانند صبحانه بخورند. اما خوب است بدانند صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است و تحقیقات نشان می‌دهد که نخوردن صبحانه بر آی‌‌کیوی  افراد تأثیر می‌گذارد.»

 او می‌گوید: «در زمان امتحان خوب است پنج‌، شش وعده‌ی غذا  بخوریم و سعی کنیم وعده‌های غذایی زیاد، اما کم حجم باشند.»

کد خبر 214396

برچسب‌ها