چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

شادى خوشکار: در این روزهایی که بیش‌تر شما دارید به تمام شدن یک سال تحصیلی فکر می‌کنید و خودتان را برای روزهای گرم ولی هیجان‌انگیز تابستان آماده کرده‌اید، خیلی‌ها به فکر شروع سال تحصیلی بعدی هستند.

بوی ماه مهر، از روزهای آخر بهار

چندی پیش ابراهیم سحر‌خیز، معاون آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پروش گفت: «معدل، شرط ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس نیست و مدیران مدارسی که شرط معدل را ملاک ثبت‌نام دانش‌آموزان قرار می‌دهند، تخلف می‌کنند.»

او هم‌چنین گفت: «مدارس دولتی عادی، در همه‌ی مقاطع حتی پیش‌دانشگاهی، مجوز ندارند در زمان ثبت‌نام، هیچ‌گونه وجهی از والدین دانش‌آموز دریافت کنند. والدین باید در صورت مشاهده‌ی چنین تخلفی، مراتب را به ستاد ثبت‌نام و یا اداره‌ی آموزش و پرورش استان اطلاع دهند تا این مسئولان با حضور در مدرسه‌ی مزبور، مدیر را مجبور به ثبت‌نام دانش آموز کنند.»

 

به مدرسه تان کمک کنید!

از اردیبهشت این خبر پخش شدکه امسال ثبت‌نام مدارس زودتر شروع می شود. قاسم مستقیمی، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش، با اعلام  این خبرکه ثبت‌نام‌ها از نیمه‌ی خرداد شروع می‌شود، گفت که تنها هزینه‌ی دریافتی از دانش‌آموزان در مدارس دولتی، هزینه‌ی بیمه است. 

با این وصف، خانواده‌ی دانش‌آموز یک هنرستان دولتی  می‌گویند: «به گفته‌ی مسئولان مدرسه، ثبت‌نام مثل هر سال بعد از امتحان‌ها به انجام می‌رسد. ابتدا، هزینه‌ا‌ی جزیی به‌عنوان بیمه از ما می گیرند، اما معمولاً برای کلاس‌های فوق‌برنامه که همیشه  هم تشکیل می‌شوند، هزینه‌ی دیگری می‌گیرند.»

کلاس‌های فوق برنامه حالا بخش جدانشدنی فعالیت مدارس و از جمله مدارس دولتی به‌شمار می‌آیند، بنابراین دیگر نمی‌شود از هزینه‌ی بیمه به‌عنوان تنها هزینه‌ی مدرسه‌ها یاد کرد. به‌خصوص که گه‌گاه برگه‌هایی به نام «کمک به مدرسه» به‌دست خانواده‌ها می‌رسد.

 

آزمون ورودی یا نمایش؟

اما «کمک به مدرسه» تنها مخصوص مدارس دولتی نیست. مدارس غیرانتفاعی هم در مواردی چنین درخواستی دارند. در این مدارس، ثبت نام‌ها همیشه زودتر از مدارس دولتی شروع می‌شود. هنگام پیگیری مسئله‌ی ثبت‌نام در 10 مدرسه‌ی غیرانتفاعی متوجه می‌شویم که همه‌ی آن‌ها آزمون‌های ورودی برگزار ‌کرده و شماری از آن‌ها ثبت نام سال جدید را هم انجام داده‌اند. البته آزمون ورودی در همه‌ی این مدرسه‌ها معنای یکسانی ندارد. یکی از دانش‌آموزان در این‌باره به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «برای دانش‌آموزان جدید آزمون می‌گیرند. البته نمایشی است و همه در نهایت ثبت نام می‌شوند.»

این دانش‌آموز دبیرستان درباره هزینه‌ی ثبت نام‌ها می‌گوید: «شهریه‌ی مدرسه مثل هر سال علی‌الحساب است و بعداً به‌بهانه‌ی ساختن کمد یا کلاس‌های فوق برنامه اضافه می‌شود.» تمامی این مدارس، امسال بین بیست تا سی درصد به هزینه‌ی ثبت‌نام اضافه کرده‌اند. البته نمی‌شود تورم و مشکلات اقتصادی مدرسه‌ها  را هم نادیده گرفت.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 700

عکس: محمود اعتمادى

کد خبر 216576
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز