گروه بورس: تازه‌ترین آمار دریافتی از جابجایی قدرت‌ها در بورس تهران حکایت دارد. در 40 روز گذشته فعالان بازار سهام تهران، با چهره‌ای متفاوت از بورس روبه‌رو شده‌اند.

در حالی که ظرف 5 سال گذشته همواره قدرت‌های سنتی بازار نظیر ایران خودرو و سایپا، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری بانک ملی و غدیر، به تناوب جایگاه بزرگترین شرکتهای بورس را به خود اختصاص داده‌ بودند، در آستانه فرارسیدن سال 86 قدرت‌های جدیدی چون شرکت مس، گل‌گهر و چادرملو همچنین پتروشیمی‌های خارک و اراک خود را به صدر جدول بزرگان بازار سهام نزدیک کرده‌اند.

براساس آخرین آمار موجود، در حال حاضر شرکت ملی مس با ارزش بازاری معادل 24 هزار میلیارد ریال بزرگترین شرکت بورس تهران است.

طبق همین آمار، ظرف 10 روز نخست اسفندماه ارزش بازار سهام پتروشیمی خارک برای نخستین بار از مرز 20 هزار میلیارد ریال فراتر رفته و این شرکت سرانجام عنوان دومین شرکت بزرگ بورس را در اختیار گرفته است.

سایپا و غدیر که ظرف دو سال گذشته همواره در رتبه‌های اول و دوم جدول بزرگان بورس حضور داشته‌اند، حالا جایگاهی بهتر سومی و چهارمی نمی‌یابند. پس از سقوط بزرگ هفته پیش، ارزش سهام غدیر به زیر 17 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. سهام سایپا نیز در آستانه انجام افزایش سرمایه 19 هزار میلیارد ریال می‌ارزد.

طبق این آمار، ارزش سهام دو شرکت معدنی گل‌گهر و چادرملو به 12 تا 13 هزار میلیارد ریال رسیده، در حال حاضر گل‌گهر پنجمین شرکت بزرگ بورس و چادرملو در رتبه هفتم ایستاده است.

ایران خودرو نیز با ارزش بازاری معادل 13 هزار میلیارد ریال در رتبه ششم جای گرفته است.

این گزارش حاکی است: ارزش سهام شرکتهایی چون سیمان فارس و خوزستان و سرمایه‌گذاری بانک ملی که زمانی به 25 هزار میلیارد ریال نیز رسیده بود، در حال حاضر در محدوده 8 تا 9 هزار میلیارد ریال نوسان می‌کند.

نام سرمایه‌گذاری بانک ملی ظرف 40 روز گذشته برای اولین بار در یک دهه اخیر از جمع 10 شرکت بزرگ بورس خارج شد.

به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن عرضه سهام شرکت‌هایی چون مپنا و فولاد مبارکه باید منتظر جابجایی‌های بیشتر و گسترده‌تری در بین قدرت‌های بزرگ بازار سهام باشیم.

کد خبر 16942

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز