شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس اعتیاد با اعلام افزایش مصرف تزریقی ماده مخدر شیشه، گفت:‌ این امر خطر بروز رفتارهای پرخطر از جمله انجام سکس‌های دسته جمعی، ناایمن و بدون مراقبت و انتقال HIV و دیگر بیماریهای عفونی را افزایش می‌دهد.

شیشه

دکتر روان‌پژوه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به راه‌های مختلف مصرف آمفتامین‌ها از جمله شیشه اظهار کرد: مصرف از طریق استنشاق، چشیدن، تدخین، خوردن و تزریق در حال حاضر در کشور رواج دارد و این شیوه‌ها هر کدام زمان بروز و طول اثر متفاوتی دارند.

 وی افزود: تزریق آمفتامین‌ها از الگوی مصرف مواد مخدر بینگ به معنای مصرف افسارگسیخته مواد مخدر پیروی می‌کند و بدین ترتیب شیشه پس از ورود به بدن به سرعت بر روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارد اما این اثر کوتاه مدت است و باید گفت استنشاق و تدخین اثر بلندتری دارند.

 این روان پزشک در ادامه با هشدار نسبت به افزایش مصرف خوراکی شیشه عنوان کرد: این نوع مصرف با تاخیر بیشتری اثر می‌گذارد و نیاز به مصرف مقدار بیشتری ماده مخدر دارد و باید گفت این اثر دوام طولانی‌تری دارد.

 این کارشناس اعتیاد در ادامه با اشاره به اثرات مختلف کوتاه‌مدت و بلندمدت شیشه و دیگر مواد محرک بر جسم و روان افراد اظهار کرد: شیشه، یخ، اکس‌تیسی و غیره از جمله مواد محرکی هستند که در خانواده آمفتامین‌ها و متافتامین‌ها جای می‌گیرند. این مواد از نظر نوع اثر با مواد مخدر سنتی متفاوتند و بر روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارند.

 روان پژوه‌ افزود: آمفتامین‌ها به محض ورود به بدن بر دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارند و سبب ترشح مواد انتقال دهنده پیام عصبی از جمله دوپامین،‌ سرتونین، نورآدرنالین می‌شوند و بدین ترتیب بر دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارند.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ از این میان محرک‌ها و آمفتامین‌ها عمدتا بر روی ترشح دوپامین در بدن اثر می‌گذارند و دوپامین انتقال دهنده‌ای است که باعث ایجاد احساس لذت در بدن می‌شود و در هنگام انجام رفتارهایی نظیر خوردن، رابطه جنسی و کلیه رفتارهای لذت جویانه ترشح می‌شود و این رفتارها را هدایت می‌کند و با مصرف محرک‌ها فرد احساس لذت فراوانی می‌کند.

 این روانپزشک در ادامه عنوان کرد: از دیگر تاثیرات مصرف این مواد باید به بالا رفتن ضربان قلب، بی‌قراری و هیجان زیاد، افزایش فشار خون،‌ تمایل به پرحرفی، تهوع و استفراغ، بروز احساس اضطراب اشاره کرد ضمن اینکه تاکید به این عوامل به اضافه افزایش درجه حرارت بدن می‌تواند منجر به بروز تشنج و دیگر تظاهرات خطرناک در فرد مصرف کننده شود.

 روان پژوه ادامه داد: مطالعات نشان داده که استفاده از این مواد باعث بروز احساس لذت فراوان در کوتاه مدت می‌شود اما در بلند مدت روی شناخت و قضاوت فرد اثر می‌گذارد و برداشت او از واقعیت و ادراکش از محیط را دچار تغییر می‌کند و افراد به تظاهراتی مانند توهم دچار می‌شوند.

 این کارشناس اعتیاد همچنین اظهار کرد: تکرار مصرف آمفتامین‌ها منجر به بروز اعتیاد وابستگی به این مواد می‌شود و در دراز مدت سبب اختلالات خلقی، افسردگی، بروز اضطراب، پرخاشگری، آشفتگی ذهنی، توهمات شنوایی و جسمی و انواعی از اختلالات روانپریشی می‌شود و حافظه و تفکر فرد را مختل می‌کند و این افراد رفتارهای آسیب‌زا و ناگواری را بروز می‌دهند.

 وی افزود: از اثرات جسمی بلندمدت مصرف این مواد، افزایش فشار خون، بروز اختلال در رگ‌های قلبی و عروقی، فراهم شدن زمینه بروز سکته‌های قلبی و مغزی، تشنج، اختلالات خواب و غیره است و زندگی را برای افراد بسیار مشکل می‌کند.

 این روانپزشک در ادامه با بیان اینکه از دیگر اثرات مصرف ماده محرک شیشه کاهش اشتهاست عنوان کرد: این امر زمینه بروز سوء مصرف بیشتر این مواد را در بین جوانان افزایش داده است و ضمن اینکه تعدادی از دانشجویان نیز به خاطر افزایش مدت تمرکز اقدام به استفاده از این مواد می‌کنند و لازم است در زمینه عوارض محرک‌ها آگاهی‌رسانی شود تا دیگر شاهد مصرف ناآگاهانه این مواد نباشیم.

 وی در پایان گفت: برخی نیز با انگیزه لذت‌جویی و افزایش کارکرد میل جنسی این مواد را مصرف می‌کنند و این امر خطر ابتلای این افراد را به HIV، ایدز، هپاتیت و دیگر بیماریهای عفونی افزایش می‌دهد.

کد خبر 168120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز