همشهری‌آنلاین: مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهریستی کشور با بیان اینکه 20 ماده روانگردان جدید در راه ایران است، گفت: در سال‌های اخیر مصرف محرک‌هایی در کشور شیوع یافته‌ است که حالت تخریبی دارند و کنش‌های مغز را تسریع بخشیده و در فرد مصرف کننده وابستگی روانشناختی ایجاد می‌کنند.

فرید براتی سده با بیان اینکه محرک‌ها از نظر رفتارهای اجتماعی سه مسئله اصلی را ایجاد می‌کنند به ایسنا گفت: رفتارهای پرخاشگرایانه از جمله کودک‌آزاری، هذیان‌ها، بدبینی‌ها و سوءظن‌ها و سایر رفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای پرخطر جنسی از جمله مسائلی هستند که محرک‌ها ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه با برشمردن سه ماده مخدر «کوکائین»، «اکستاسی» و «شیشه» به عنوان سه ماده مخدر نوظهور در دنیا گفت: مت‌آمفتامین یا شیشه از سال 80 و از طریق مالزی وارد کشور شد و از سال 84 در داخل کشور تولید و به صورت بومی درآمد.

وی افزود: شیشه تولید داخل، مت‌آمفتامین است و با شیشه موجود در بازارهای اروپا (آمفتامین) متفاوت بوده و عوارض، توهم بیشتر و درمان دشوارتری هم دارد و به خاطر بومی شدن تولید درمان آن در داخل کشور با مشکلات بسیاری روبه رو است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه "اکستاسی" نوع دیگری از مواد مخدر جدید است که از سال 80 و از طریق مرز ترکیه وارد کشور شد، عنوان کرد: این ماده پس از ورود به کشور در شمال شهر تهران شایع بود و سپس در سراسر کشور شیوع یافت.  

به گفته وی، "کوکائین" نوع دیگری از محرک‌های نوظهور است که 15سال پیش به کشور وارد شد و به دلیل قیمت بالا و فاصله زیاد تا محل تولید، هنوز در کشور رواج نیافته و مصرف آن به مناطق بالانشین تهران از جمله "زعفرانیه"، "الهیه"، "شهرک غرب" و مناطق بالای دیگر کلان‌شهرها محدود مانده است.

کد خبر 160086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز