سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: بازار مصرف مواد‌مخدر بازار فعالی است و به فراخور توان مالی معتادان و میل بازار تغییر می‌کند.

مسئولان چند ماهی است که می‌گویند به زودی 20ماده مخدر جدید وارد بازار خواهد شد ولی نشانه‌ها حاکی از بازگشت دوباره هروئین به چرخه مصرف مواد است. عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت تولد دوباره در تحلیل بازار مواد‌مخدر گفت: شواهدی مبنی بر ورود ماده مخدر جدید به صورت تجاری به بازار وجود ندارد.

معمولا مواد‌مخدر جدید با برند‌های قبلی از نوع مت‌آمفتامین و آمفتامین ترکیبات مشابهی دارند. در زمان‌های مختلف به صورت کم و نادر توزیع می‌شود و عموما فروشندگان مواد‌مخدر نام‌های جدیدی را می‌گذارند که ببینند بازار چه واکنشی را نشان می‌دهد. تنها اتفاق جدید بازگشت هروئین به بازار است.

درصد زیادی از کسانی که برای ترک مراجعه‌ کرده‌اند در ما‌ه‌های آخر هروئین مصرف کرده‌اند. این در حالی است که در 6‌ماه پیش عموما کراک و شیشه مصرف می‌شد. وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت هروئین و تولید انبوه آن و همچنین مؤثر بودن برنامه‌های درمان و کاهش آسیب از دلایل گرایش به هروئین است، گفت:

هروئین قابل تزریق است ولی کراک و شیشه موجود در بازار قابل تزریق نیست. به همین دلیل بایستی برنامه‌های کاهش آسیب بر این مبنا گسترش یابد. مدیرعامل جمعیت تولد دوباره گفت: موفقیت برنامه‌های درمان و کاهش آسیب زمانی امکان‌پذیر است که توزیع و شیوع‌شناسی مواد‌مخدر هر 6 - 3 ماه رصد شود و هر زمان تغییری در بازار ایجاد شد برنامه‌ها نیز تغییر کند.

کد خبر 160519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز