گروه اجتماعی - مینا شهنی: وزارت بهداشت مسئول نگهداری معتادان تابلو است.

اجتماعی

فاطمه عباسی، معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران در این باره گفت: درمان اجباری معتادان متجاهر بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تا با راه‌اندازی مراکز درمان اجباری این کار را انجام دهد.متجاهر در لغت‌نامه دهخدا به کسی گفته می‌شود که آشکارا و بی‌پرده و حجاب کار می‌کند و به گفته‌ معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران معتادان متجاهر آن دسته از معتادانی هستند که در منظر عمومی به مصرف انواع مواد‌مخدر اقدام می‌کنند و در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها در حال استعمال مواد‌مخدر دیده می‌شوند. ویژگی دیگر این معتادان خودداری از ترک مواد‌مخدر است. این افراد هرگز حاضر نیستند به‌صورت داوطلبانه برای ترک اعتیادشان اقدام کنند.

عباسی در نشست خبری بهزیستی استان تهران با اشاره به ماده 16 قانون مبارزه با مواد‌مخدر توضیح داد: در اصلاحیه‌ این ماده قانونی مقرر شده که معتادانی که تجاهر به اعتیاد می‌کنند و حاضر نیستند به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند مجرم شناخته شده و به مراکز درمان اجباری تحویل داده ‌شوند.

او افزود: این افراد معمولا از سوی نیروی انتظامی یا شهرداری از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند اما وظیفه سازمان بهزیستی تحویل گرفتن و اسکان دادن به آنان نیست بلکه وزارت بهداشت موظف است که این افراد را در مراکز درمان اجباری پذیرش کند.

به گفته‌ معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران، مراکز درمان اجباری اعتیاد می‌بایست از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاسیس شود و سازمان بهزیستی نیز مکلف است که برای این مراکز روانشناس و کارشناس بفرستد اما این انتظار که سازمان بهزیستی مکلف است تا افراد معتاد جمع‌آوری شده از سطح شهر را تحویل گرفته و برای درمانشان برنامه‌ریزی کند، برخلاف قانون است. بهزیستی فقط وظیفه همکاری در مراحل درمان را بر عهده‌دارد.

پیش از این بارها از سوی نهادهایی که معتادان را در سطح خیابان‌ها جمع‌آوری می‌کردند اعلام شده بود که بسیاری از معتادان جمع‌آوری شده رسوب می‌شوند و هیچ نهادی حاضر به تحویل گرفتن آنها نیست و همین عدم‌پذیرش معتادان رسوب‌یافته به یکی از مشکلات طرح جمع‌آ‌وری معتادان از کوچه و خیابان‌های شهر تبدیل شده بود، اما به‌نظر می‌رسد از حالا به بعد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به انجام این کار شده است.

در حال حاضر یک مرکز درمان اجباری اعتیاد در تهران وجود دارد که پذیرش آن بین 200 تا 300 نفر است اما با توجه به تعداد معتادانی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها سرگرم استعمال مواد‌مخدر هستند لزوم تاسیس مراکز درمان اجباری در سراسر کشور جدی به‌نظر می‌رسد.

شهریه مهدهای کودک در مناطق

همچنین در این نشست خبری، کمترین و بیشترین میزان شهریه تعیین شده برای مهدهای کودک در تهران اعلام شد. علی‌محمد قادری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، در این‌باره گفت: حداقل شهریه مهدکودک در شمیرانات 57 هزار تومان و حداکثر 224 هزار تومان تعیین شده است و این شهریه برای مناطق 8-2 شهر تهران حداقل 51 و حداکثر 214هزار تومان، ‌برای مناطق 9 تا 14 حداقل 47 و حداکثر 207هزارتومان و در مناطق 15 تا 22 حداقل 43 و حداکثر 199هزارتومان است که تمامی مهدهای کودک می‌بایست از آن پیروی کنند.

او با اشاره به اینکه لازم است مردم تخلفات مهدهای کودک را گزارش کنند، توضیح داد: اگر مهدکودکی فراتر از این مبالغ دریافت کند مردم می‌بایست به شماره 30008530 پیامک بفرستند تا شکایت‌ها از طریق واحد بازرسی سازمان بهزیستی پیگیری شود.

قادری در توضیح چگونگی تعیین شهریه‌ها گفت: نمایندگانی از 3دستگاه باتوجه به آیتم‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی، استهلاک ساختمان و... برای تعیین شهریه‌ها تصمیم گرفته‌اند.

در این جلسات نماینده سازمان بهزیستی، نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کننده و نیز نماینده وزارت بازرگانی حاضر بوده‌اند و با توافق هر سه طرف میزان شهریه‌ها تعیین شده است.مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره آموزش‌های فوق برنامه در مهدهای کودک توضیح داد: شهریه‌های اعلام شده برای مراقبت، تغذیه و نگهداری از کودکان در مهدهای کودک است و فعالیت‌های فوق برنامه در شهریه‌های تعیین‌شده نمی‌گنجد و می‌بایست در ساعت‌های خارج از ساعت کاری رسمی مهدهای کودک ارائه شود که مسلما لازم است والدین نسبت به برگزاری این کلاس‌ها رضایت داشته باشند و شهریه این فعالیت‌ها به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود.به گفته قادری بسیاری از فعالیت‌های فوق‌برنامه‌‌ای که در مهدهای کودک انجام می‌شود برخلاف قانون سازمان بهزیستی است و درصورت مشاهده با مهدهای متخلف برخورد خواهد شد.

کد خبر 156716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز