شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: پس از برداشتن موانع توزیع شربت تریاک، پزشکان نیز می‌توانند با ارائه مدارک لازم اقدام به توزیع شربت تنتور اوپیوم کنند.

تریاک

با گذشت 4سال از چالش در توزیع شربت تریاک میان وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، سازمان بهزیستی و سمن‌های ترک اعتیاد، سرانجام ماه گذشته فرایند توزیع این شربت از پیچ و خم‌های اد‌اری عبور کرد و گام اول برای توزیع آن در دانشگاه‌ها برداشته شد. این اتفاق در حالی رخ داد که قرار بود تا سال‌جاری 300 مرکز درمان اعتیاد اقدام به توزیع شربت تریاک کنند، اما در تمام این مدت تنها 5مرکز تحقیقاتی به توزیع آزمایشی این دارو پرداختند و با وجود نیاز جامعه برای دریافت این شربت، اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت زیر بار توزیع آن نمی‌رفت. بازنگری صورت گرفته در پروتکل درمان تنتور اوپیوم منجر به تسهیل توزیع آن شد؛ به‌طوری که هم‌اکنون پزشکان نیز می‌توانند شربت تریاک را توزیع کنند.

به گزارش ایسنا، سعید صفاتیان، مدیرعامل مؤسسه دانش اعتیاد و روانشناسی گفت: از ماه گذشته تا‌کنون حدود 2‌هزار شیشه شربت تریاک در دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران توزیع شده و همچنین در اختیار حدود 10‌دانشگاه در مراکز بزرگ استان‌ها مانند اصفهان، شیراز و خراسان رضوی قرار گرفته است.وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه مراکز توزیع شربت تریاک بیان کرد: قبل از اصلاح آیین‌نامه توزیع شربت تریاک، پزشک‌ها در نگهداری و دریافت دارو و شرایط اخذ آن دچار مشکلاتی بودند که پس از اصلاح آیین‌نامه، این مشکلات نیز رفع شد. پزشکان متقاضی با مراجعه به دانشگاه‌ها قادر به دریافت این شربت هستند. هزینه این دارو برای مصرف کننده، به‌صورت مجزا از دیگر خدمات درمانی مشخص نشده و به‌طور کلی در برگیرنده کلیه خدمات درمانی اعتیاد است.

صفاتیان با اشاره به اینکه تاکنون شربت تریاک قاچاق نشده ‌است، بیان کرد: در حالی که قرص متادون قابلیت قاچاق در بازار آزاد را دارد، شربت تریاک به‌علت داشتن بو امکان قاچاق را ندارد. در واقع قاچاق شربت تریاک به‌دلیل مشکلات حمل‌ونقلی سخت‌تر از قرص متادون است.وی افزود: مصرف‌کننده تنها در شرایطی قادر به مصرف این دارو در خانه است که پس از چند ماه نسبت به روش استفاده از آن آگاه شده و اعتماد پزشک خود را جلب کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران نخستین کشوری است که شربت تریاک را برای درمان استفاده می‌کند، گفت: بعد از اصلاح پروتکل و تجربه توزیع شربت تریاک و آگاه شدن نسبت به نواقص احتمالی استفاده و حمل‌ونقل آن، درصورت تأیید ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، صادرات آن به کشورهای خارجی نیز امکان پذیر می‌شود.وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای آموزش پزشکان مراکز درمان اعتیاد برای گذراندن دوره‌های توزیع شربت تریاک آغاز کرده است، افزود: تمام مراکز گذری و کلینیک‌های درمان اعتیادی که دارای مجوز متادون درمانی هستند، می‌توانند شربت تریاک را نیز دریافت کنند.

کد خبر 155537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز