همشهری آنلاین: مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: مصرف داروهای بدنسازی (استروئیدهای آنابولیک) در باشگاه‌های بدنسازی ، نوع جدیدی از اعتیاد را شکل داده است که از نظر ویژگی‌های روانی، مشابه دیگر انواع اعتیاد است.

دکتر روشن پژوه در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سوء مصرف داروهای بدنسازی گفت: مصرف این داروها نوع جدیدی از اعتیاد را شکل داده است که از نظر ویژگی‌های روانی، مشابه دیگر انواع اعتیاد است.

 وی با اشاره به فراگیر شدن میزان استفاده از داروهای بدنسازی در کشور اظهار کرد: درحال حاضر موج قهرمانی در جامعه به چشم می‌خورد که در اثر تبلیغ الگوهای قهرمانی شکل گرفته و بدنبال آن تعداد باشگاه‌های ورزشی هم در حال افزایش است.

 وی افزود: این در حالیست که بستری برای آموزش صحیح و انجام فرآیندهای پیشگیرانه در این زمینه ایجاد نشده است و جوانی که تحت تاثیر این مجموعه عوامل قرار می‌گیرد و آموزش‌های لازم را دریافت نمی‌کند، در برابر پیشنهادهای نامناسب در زمینه سوء مصرف "هورمون‌های بدنسازی" قرار گرفته و به سمت مصرف این مواد گرایش می‌یابد.

 مصرف هورمون‌های بدنسازی باعث افزایش احتمال سکته قلبی و اختلال در دستگاه تناسلی می‌شود

 مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه این هورمون ها از جنس هورمون‌های جنسی مردانه هستند که باعث رشد عضلات، حجیم و پیچ در پیچ شدن آنها شده و «استروئید آنابولیک» نامیده می‌شوند، هشدار داد: سوء مصرف این هورمون‌ها باعث اختلال در سیستم توزیع هورمون بدن و بروز سرطان و اختلال در دستگاه تناسلی می‌شود.

 روشن پژوه همچنین با هشدار نسبت به بروز سکته قلبی در افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند، تاکید کرد: هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) باعث افزایش احتمال سکته قلبی در بدن می‌شوند و افرادی که این هورمون‌ها را مصرف می‌کنند خود را در معرض حملات قلبی و عروقی قرار می‌دهند.

 وی در ادامه با هشدار نسبت به اختلالات روانی که استروئیدهای آنابولیک ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: سوء مصرف این داروها باعث افزایش میزان پرخاشگری، رفتارهای اضطراری و کم‌حوصلگی می‌شود.

 مدیرگروه درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با برشمردن شیوه‌های مصرف داروها به انواع تزریقی، خوراکی و برچسب‌هایی که روی پوست می‌چسبانند، اظهار کرد: این داروها عمدتا تولید خارج به خصوص آمریکا و کاناداست و انواع متنوعی دارد.

 متوسط سن مصرف‌کنندگان هورمون‌های بدنسازی 6/22 سال است

روشن‌پژوه در ادامه با اشاره به نتایج تحقیقی که اخیرا در "کرج" در این زمینه انجام شده و در نشریه دانشگاه علوم پزشکی ایران هم به چاپ رسیده است، گفت: متوسط سن مصرف کنندگان هورمون‌های بدنسازی6/22 سال و مدت مصرف 26 ماه گزارش شده است. ضمن اینکه از نظر تحصیلات مصرف‌کنندگان شامل قشرهای متفاوتی از بیسواد تا بالاتر از دیپلم را تشکیل می‌دهند.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان استروئید‌های آنابولیک از نظر ویژگی‌های روانی مشابه دیگر معتادان هستند، اظهار کرد: در استفاده از استروئیدهای آنوبولیک فرایند روانی طی می‌شود که با دیگر اعتیادها ویژگی‌های مشترکی دارد. ورزشکاری که استروئید مصرف می‌کنند با دانشجویی که شب امتحان برای نمره ریتالین می‌خورد و فردی که برای آرامش و حل مساله، مصرف مواد را تجربه می‌کند، از نظر روانی مشابه است.

 روشن پژوه در ادامه با بیان اینکه هدف و انتظار این افراد از مصرف متفاوت است، تصریح کرد: ورزشکاری که دچار سوء مصرف استروئید‌های آنابولیک می‌شود، به جای کسب مهارت تمرین کردن و طی کردن فرآیند قهرمانی تا رسیدن به نتیجه مطلوب، هورمون مصرف می‌کند.

کد خبر 159759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز