همشهری آنلاین: امام جمعه موقت قم با بیان اینکه انتظار می‌رفت بعد از انقلاب اسلامی ایران، معضل اعتیاد شده و معتاد نداشته باشیم، اما متأسفانه این مشکل حل نشد، گفت: مسئولین در زمینه تعداد معتادان کشور آمار درستی نمی‌دهند و می‌گویند دادن آمار به صلاح نیست، اما من آماری دارم که تکان دهنده و وحشتناک بوده و زیبنده نظام نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت الله ابراهیم امینی، ظهر دیروز در خطبه‌های نمازجمعه شهر قم که در محل شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به نامگذاری این هفته به نام هفته قوه قضائیه، گفت: قضا در اسلام، از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و اصولا امنیت هر کشور به کارکرد دستگاه قضا بستگی دارد.

وی افزود: انتظار مردم نیز از دستگاه قضا این است که در دفاع از حق، در برابر همه حتی در برابر کفار، با قاطعیت و عدالت رفتار کند؛ از این رو قضات باید در بین همه مردم و مراجعان خود، عدالت را رعایت کرده و برای مثال این طور نگویند که فلان فرد در خط ما و مطابق با سیاست‌های ما نیست.

*توصیه‌های افراد ذی نفوذ، آفت کار قضاوت است

آیت الله امینی با بیان اینکه در کنار اهمیت و تقدس کار قضا در اسلام، آفت‌هایی نیز متوجه این شغل است، گفت: یکی از آفت‌های کار قضا، توصیه‌های افراد ذی نفوذ است و برای مثال وقتی که قرار است فردی به خاطر انجام عمل خلاف قانون محاکمه شود، تلفن‌ها، توصیه‌ها و نوشته‌ها به راه می‌افتد و نمی‌گذارند آن شخصی که باید محکوم شود، به مجازات خود برسد؛ در چنین شرایطی قاضی باید از نظر روحی خیلی محکم و تابع حق باشد تا بر خلاف حق حکم نکند.

قضات، سیاسی قضاوت نکنند

وی دخالت دادن جنبه‌های سیاسی و جناحی در امر قضاوت را از دیگر آسیب‌های کار قضا برشمرد و گفت: قضات نباید در قضاوت خود این رویکرد را داشته باشند که چون این شخص این سیاست و خط فکری را دارد، این گونه برای او رأی دهیم و قضاوت کنیم.

رشوه به قاضی به صورت‌های مختلف حرام است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: سومین آفت دستگاه قضا، رشوه گیری به صورت‌های مختلف است و البته این رشوه‌ها، گاهی پولی، گاهی دادن مقام و منصب، گاهی به عنوان هدیه و حتی گاهی به عنوان سهم امام داده می‌شود، که البته همه این‌ها حرام است.

وی با بیان اینکه دادن یا گرفتن رشوه حرام و امر قضاوت را دچار مشکل می‌کند، گفت: البته با وجود اینکه حقوق قضات زیاد نیست و از طرفی مشکلات گرانی و تورم نیز وجود دارد، یک قاضی باید از نظر اعتقادی بسیار قوی باشد تا این مسائل را قبول نکند.

وجود چند میلیون پرونده قضایی در کشور، وحشتناک است

آیت الله امینی تراکم پرونده‌ها در دستگاه قضایی کشور را از دیگر مشکلات و آفت‌های امر قضا دانست و گفت: در دستگاه قضایی پرونده‌های متعددی مانده و بسیار هم زیاد است و طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان مربوطه چندین میلیون پرونده وجود دارد، در حالی که وضع این چنینی خوب نیست و قاضی باید فرصت فکر و بررسی و همچنین آزادی فکر و اندیشه داشته باشد، اما وقتی تراکم پرونده‌ها و فشار کاری زیاد باشد، امر قضاوت دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: آمار چند میلیون پرونده در دستگاه قضایی کشور بسیار وحشتناک است، حال آنکه طبق همین آمار، ذکر شده بود که در کشور ژاپن با وجود بیش از ۱۳۰میلیون جمعیت، تنها ۳۵۰هزار پرونده دادگستری وجود دارد.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه واقعا چه مشکلی در دستگاه قضایی ما وجود دارد که این قدر پرونده وجود دارد؟ گفت: همه مسئولان نظام باید ببینند که مشکل کار چه بوده و برای رفع آن اقدام کنند.

پاسداران در همه جهات آبروی نظام را حفظ کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، گفت: پاسداران در طول نظام، زمان جنگ و پس از آن زحمات زیادی کشیدند و هنوز هم برخی از آن‌ها شهید می‌شوند. البته پاسداری فقط در جنگ نیست، بلکه همه جا هست و آن‌ها باید در همه جهات آبروی نظام را حفظ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: مواد مخدر و اعتیاد به آن، یک معضل اجتماعی در همه کشورهاست و در کشور ایران نیز این مشکل وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت بعد از انقلاب اسلامی ایران، این معضل حل شود و معتاد نداشته باشیم، اما متأسفانه این مشکل حل نشد.

آمار معتادان کشور تکان دهنده است

وی افزود: مسئولین در زمینه تعداد معتادان کشور آمار درستی نمی‌دهند و می‌گویند دادن آمار به صلاح نیست، اما من آماری دارم که تکان دهنده و وحشتناک بوده و زیبنده نظام نیست.

آیت الله امینی با بیان اینکه منشأ ۶۵درصد جرایم کشور، مواد مخدر است، گفت: باید پرسید چرا وضع به این صورت است و چرا با وجود این همه هزینه‌هایی که می‌شود و حتی شهدایی که هنوز در این راه به شهادت می‌رسند، این معضل حل نشده است؟ حل مشکل به کنار، انتظار داریم از تعداد معتادان کم شود، و حتی کم کردن به کنار، بلکه می‌خواهیم تعداد معتادان بیشترنشود.

وی افزود: درست است که نظام جمهوری اسلامی، دشمنانی دارد، اما باید این معضل مواد مخدر و اعتیاد حل شود.

امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: متأسفانه طبق آمار، ۶۰درصد معتادان کشور متأهل بوده و باید پرسید خانواده‌های آنان چه می‌کشند؟ حتی این آمار نشان می‌دهد که در سابق، سن اعتیاد ۲۳سال بود اما اکنون به ۱۵سال رسیده است.

وی با بیان اینکه خود ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید موفق نبوده‌ایم، گفت: چرا مسئولان چاره‌ای نمی‌اندیشند در حالی که با این مسئله باید جدی‌تر برخورد کرده و برای آن وقت صرف کنند، زیرا اگر این معضل حل نشود، مشکلات و معضلات دیگر اجتماعی به قوت خود باقی است.

آیت الله امینی با تأکید بر اینکه مسئولان برای حل معضل مواد مخدر باید راه حل بهتری بیابند، گفت: به نظر می‌رسد این شیوه مبارزه با مواد مخدر که تا کنون بوده و افراد زندانی و اعدام می‌شوند، اثر ندارد، زیرا امروزه می‌بینیم حتی در زندان‌ها هم جا وجود ندارد.

کد خبر 174809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز