همشهری آنلاین: مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه افزایش ناخالصی مواد مخدر علت اصلی مرگ بسیاری از معتادن است، از اجرای طرح «جمع‌آوری خرده‌فروشان و پاکسازی معابر و مناطق آلوده با اولویت استان‌های آلوده» خبرداد.

معتاد اعتیاد

علی علی اکبریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان ناخالصی‌های موجود در "تریاک" گفت: سوداگران مرگ همواره در صدد کسب بیشترین سود ممکن از راه ترویج اعتیاد از یک سو و افزایش حجم مواد در گردش از طرفی دیگر بوده و هستند؛ از این رو درصد خالص بودن مواد همواره از مبدا تولید تا مرز و از آنجا تا عمق کشور به تدریج کاهش می‌یابد و طبیعی است که قاچاقچیان برای رسیدن به سود، مواد بی‌ارزش و اغلب مضر و زیان آور را برای افزایش حجم مواد، اضافه می‌کنند.

 وی افزود: از مسائلی که طی سال‌های اخیر و به خصوص با افزایش قیمت مواد گسترش بیشتری یافته است، ایجاد قشر دیگری در چرخه توزیع است که اصطلاحا به آنها «معتادان خرده‌فروش» گفته می‌شود که این دسته معتادانی هستند که برای تامین هزینه مواد مصرفی خود مقدار اندک موادی را که در اختیار دارند، از طریق افزودن مواد مضر به دو یا سه برابر افزایش داده و از قبل فروش بخشی از مواد به معتادان دیگر، هزینه مواد مصرفی خود را تامین می‌کنند.

 مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: این عوامل باعث افزایش شمار مرگ و میر معتادان شده و از موارد نگران کننده در این حوزه است و ستاد مبارزه با مواد مخدر در طرح شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده، برخورد با عناصر توزیع خرد مواد را در کنار بحث جمع‌آوری معتادان در دستور کار قرار داده است که طرح در مواردی اجرایی شده و بزودی با اولویت‌بندی استانهای آلوده، کار نهایی شده و عملیات کلید خواهد خورد.

 با افزایش درصد ناخالصی مواد، سالانه تعداد قابل توجهی از معتادان فوت می‌کنند

 وی با بیان اینکه بررسی و آزمایش ناخالصی‌های موجود در مواد مخدر توزیعی از سوی خرده فروشان، یکی از اهداف طرح‌های مقابله‌ای نیروی انتظامی است، گفت: این موضوع به جهت سروکار داشتن با جان و زندگی جامعه مصرف کننده از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه با افزایش درصد ناخالصی مواد، سالانه تعداد قابل توجهی از معتادان فوت می‌کنند.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تغییر قیمت مواد مخدر با توجه با افزایش قیمت دلار تصریح کرد: بازار عرضه و تقاضای مواد در بردارنده معادلات خاص خود است و پارامترهای اثرگذار بر آن به شکل مستقیم تابعی از حجم کشت و تولید و محدودیت‌ها و موانعی است که در سیر انتقال از بازار تولید تا مصرف ایجاد می‌شود.

 وی در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از افزایش نرخ مواد با توجه به ضرورت پایین نگه داشته شدن قیمت آن برای مصرف کننده، احتمال افزایش مواد ناخالص افزودنی به مواد توزیعی افزایش می‌یابد که در جای خود از نظر به مخاطره افکندن بیش از پیش سلامت جامعه مصرف کننده مواد و رشد آمار مرگ و میر معتادان نگران کننده است.

 تمامی مخدرهای وارد شده به بازار پایه مواد آمفتامین و متآمفتامین است

 وی درباره ورود مواد مخدر صنعتی با نامهای جدید به بازار مصرف نیز  گفت: موضوعی که همه روزه در سطح فضای رسانه‌ای اعم از مجازی یا مکتوب با عنوان ظهور یا ورود مواد جدید به کشور عنوان می‌شود، به طور خاص از نامگذاری یا ارائه موادی با نام‌های جدید بر پایه مواد آمفتامین و متآمفتامین است. تنوع بخشی ظاهری به مواد عرضه شده از سوی سودجویان، در راستای بهره‌گیری از نوجویی، نو دوستی و هیجان‌پذیری قشر اصلی مصرف کننده این مواد که اقشار نوجوان و جوان جامعه هستند به منظور سودآوری بیشتر صورت می‌گیرد.

 علی اکبریان در خصوص طرح‌های نیروی انتظامی برای جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر و میزان تاثیر این گونه طرح‌ها در دسترسی افراد به مواد مخدر گفت: کشت، تولید، قاچاق، توزیع و مصرف مواد مخدر زنجیره به پیوسته‌ای هستند که مبارزه مؤثر با آن مستلزم مد نظر قرار دادن همه ابعاد است، لذا نمی‌توان با نادیده گرفتن یک بخش، انتظار اثربخشی مطلوب اقدامات مقابله‌ای در دیگر بخش‌ها را داشت.

 وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات مقابله‌ای خود را بر اساس رویکردهای عنوان شده در دستور کار قرار داده است. هرچند ممکن است به تبع برخی اولویت‌ها یا ملاحظات برخورد با یک بخش از موارد فوق از برجستگی بیشتری برخوردار شود، اما این به معنای کنار گذاشتن سایر موارد نیست.

علی اکبریان ادامه داد: تجارب موجود از بزرگ‌ترین زندانهای جهان همراه با رفیع‌ترین حصارهای امنیتی بازگو کننده امکان ورود مواد مخدر به طرق مختلف به درون آنهاست، لذا روشن است که وجود تقاضا عامل اصلی دسترسی به مواد مخدر است.

وی خاطرنشان کرد: در این موضوع نیز ستاد در اجرای سیاست کلان مبارزه با مواد مخدر نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در جهت «کاهش دسترسی به مواد مخدر و روانگردان‌ها» به عنوان سومین هدف کلان از 4 هدف اصلی ترسیم شده در نقشه راه بخش مقابله، تدوین و پیاده سازی برنامه‌های لازم را مدنظر قرار داده که اجرای طرح‌های "جمع‌آوری خرده‌فروشان و پاکسازی معابر و مناطق آلوده" در قالب برنامه عملیاتی شماره یک از زیرمجموعه هدف کلی مذکور در زمره این برنامه است.

ریشه‌کنی معضلاتی همچون قاچاق یا توزیع مواد مخدر به هیچ وجه واقع‌بینانه نیست

 به گفته وی، ریشه‌کنی معضلاتی همچون قاچاق یا توزیع مواد مخدر به هیچ وجه واقع‌بینانه نیست، این در حالیست که با اجرای برنامه‌های مقابله‌ای تلاش می‌شود تا ضمن کنترل، مهار و به نوعی کاهش سطح مسائل و تخلفات، سایر اهداف مقابله‌ای را نیز در دستور کار قرار دهیم.

 علی اکبریان تصریح کرد: اجرای طرحی که هم اکنون با عنوان مقابله با خرده فروشان در جریان است، در همین چارچوب ارزیابی می‌شود و در ارتباط با اجرای این عملیات جنبه‌های مختلف آن از جمله قطع یکی از حلقه‌های مهم زنجیره تولید تا مصرف مد نظر قرار گرفته است، چراکه حلقه توزیع به عنوان حلقه واسط تولید و قاچاق مواد مخدر از یک سو و مصرف کنندگان یا معتادان از سوی دیگر از عوامل مهمی است و این به مفهوم وارد کردن ضربه به کانون‌های تولید و قاچاق مواد مخدر محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به تاثیر طرح‌های نیروی انتظامی بر میزان کاهش یا افزایش دسترسی‌ افراد به موادمخدر نیز اظهار کرد: بروز و ظهور نتایج طرح‌های اجرا شده با ابعاد کشوری نیازمند یک دوره زمانی چند ساله است. در طرح‌های مقابله‌ای، با توجه به اینکه سرو کار ما با انسان به عنوان موجودی چند بعدی و پیچیده است، لذا نمی‌توان میزان موفقیت آن را به طور دقیق مشخص کرد، چرا که اگر طرحی قادر باشد از پیشروی معضلی جلوگیری کند و حتی سرعت آن را کاهش دهد، می‌توان آن را موفق نامید.

 اجرای طرح پاکسازی معتادان خرده‌فروش با اولویت استان‌های آلوده

 وی در باره میانگین مدت زمان خرید مواد مخدر در مناطق مختلف تهران گفت: در دسترس بودن مواد مخدر در سطح جامعه واقعیتی انکار نشدنی است، اما در مورد میزان سهولت دسترسی به مواد واقعا بدان حد است که بعضا گفته می‌شود، محل اختلاف است.

علی اکبریان گفت: با توجه به این که همه تلاش ستاد بر هدفمند و با برنامه اجرا شدن طرح‌های مقابله‌ای است، لذا ضمن تدوین کلیات یک طرح مدون در چارچوبی کلی همراه با تهیه مکانیزم کار جهت شناسایی مناطق‌ آلوده و ظرفیت سنجی حجم قابل پذیرش، انتقال یا اسکان مجدد در دستور کار قرار می‌گیرد؛ همچنین از طریق بومی کردن طرح هر استان به نظر می‌رسد به نتایج بهتری دست یابیم.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این ستاد بدون آن که سعی کند از وظایفی که بر عهده دارد شانه خالی کند، همواره تلاش کرده تا فراتر از حدود اختیارات و مسئولیت‌های خود که به هیچ وجه متناسب با هم نیستند، عمل کند

کد خبر 174730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز