همشهری آنلاین: رئیس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب وزارت بهداشت نسبت به احتمال مصرف "ریتالین" در برخی دانشجویان به عنوان زمینه‌ساز اعتیاد به "شیشه" هشدار داد.

قرص مواد محرک ریتالین

دکتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به مصرف ریتالین در دانشجویان بویژه دانشگاه‌های دولتی ابراز نگرانی کرد و گفت: «ریتالین» از جنس آمفتامین‌ها اما به شکل دارویی است و برای درمان بیش فعالی در کودکان استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: ریتالین مانند تمام مواد محرک خواب را کم، انرژی را زیاد، حافظه کوتاه مدت را تقویت و فرد را سرحال و شاداب نشان می‌دهد. به همین جهت دانشجویان به دلایل مختلف از آن استفاده می‌کنند. ممکن است برخی‌ها به دانشجویانی که از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر وارد می‌شوند و کمبود اعتماد به نفس دارند مصرف "ریتالین" را توصیه کنند. از طرف دیگر امتحانات دانشگاه‌ها معمولا در یک مقطع کوتاه و پشت سر هم برگزار می‌شود؛ موضوعی که همواره نسبت به آن انتقاد داشته‌ایم؛ به همین دلیل ممکن است دانشجو از همان ترم اول مصرف "ریتالین" را آغاز ‌کند.

جعفری افزود: در این میان ممکن است این ماده اصطلاحا به فردی نسازد و دنباله مصرف را نگیرد، عده‌ای ممکن است در کوتاه مدت مصرف کنند، اما عده‌ای نیز ممکن است در همان مقطع وابسته ‌شوند و دوز مصرف همچنان افزایش یابد تا جایی که قادر به تهیه دارو از داروخانه نباشند و به این ترتیب است که مصرف "شیشه" به عنوان ماده جایگزین را پی می‌گیرند؛ ماده‌ای که پول کمتری بابت آن پرداخته خواهد شد، زحمت تهیه آن کمتر بوده و مصرف آن نیز ساده‌تر است و به این ترتیب است که داستان تازه آغاز می‌شود.

وی به اقدامات انجام شده برای آشنایی دانشجویان با مواد اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در زمینه آگاه‌سازی دانشجویان، آشنایی با مواد و برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی آغاز شده است.

رئیس اداره پیشگیری، درمان وکاهش آسیب وزارت بهداشت افزود: البته در حوزه «ریتالین» این نگرانی را داریم که اصرار بر مباحث آن در حوزه اعتیاد سبب شود مردم نسبت به جنبه درمانی آن نیز بدبین شوند و از ارایه این دارو به کودک مبتلا به ADHD (بیش فعال) که نیازمند آن است، خودداری کنند. هشدار آن است که عدم درمان کودکان مبتلا به ADHD، خود ریسک فاکتور اعتیاد است. بنابراین با تجویز روانپزشک اطفال، مصرف ریتالین مشکلی ندارد. بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهند مصرف این دارو در کودکی برای درمان ADHD (البته با تجویز روانپزشک) دلیلی برای ابتلا به اعتیاد در بزرگسالی نیست.

کد خبر 187955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز