شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت لیبی بعد از چند ماه دوباره کنترل فرودگاه طرابلس را از شبه‌نظامیان پس گرفت.

tripoli airport

در چند ماه اخیر بعد از سقوط معمر قذافی امنیت فرودگاه طرابلس را جنگ‌جویان شبه نظامی در نبود نیروی رسمی برای کنترل امنیت، دراختیار داشتند.

برای حاکمان جدید لیبی که تلاش می‌کنند حاکمیت‌شان را بر کشور تثبیت کنند و گروه‌های مسلحی که به سرنگونی قذافی کمک کردند تحت کنترل دربیاورند؛ این حرکت گامی رو به جلوست.

8 ماه پیش در روزهای پایانی جنگ داخلی در سال گذشته، جنگ‌جویان قدرتمند زینتان کنترل فرودگاه پایتخت، درگاه اصلی هوایی این کشور را دراختیار گرفتند. در ماه‌های اخیر مردان این گروه شبه‌نظامی از دولت خواستند که خودش این کار را به عهده بگیرد و این وظیفه را از دوش آنها بردارد یا به آنها یونیفورم بدهد و استخدامشان کند.

دولت ماه پیش قول داد امنیت فرودگاه را تامین کند اما مذاکرات با شکست روبه‌رو شد. این چالش‌ها سبب شد تا رئیس شبه‌نظامیان در فرودگاه پستش را رها کند و بدین ترتیب ناتوانی دولت مرکزی در انجام وظایفش بعد از سقوط قذافی آشکار شد.

روز جمعه اول اردیبهشت، سربازان یونیفورم پوش دولت کنترل فرودگاه را در اختیار گفتند و شورشیان پیشین به نشانه جشن و شادی تیر هوایی شلیک کردند.

مقام رسمی وزارت دفاع، کلنل ابراهیم حدود گفت او فرماندهی سربازانی را که قرار است امنیت فرودگاه را تا شعاع 15 کیلومتری‌ تامین کنند، بر عهده دارد.

کد خبر 167120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز