دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی وجود سلاح شیمیایی در این کشور را تایید و از حضور بازرسان بین‌المللی برای رسیدگی به این موضوع خبر داد.

محمود جبریل

بنا به گفته محمود جبریل این بازرسان اواخر این هفته وارد لیبی می‌شوند. او گفت لیبی علاقه‌ای به نگه‌داشتن چنین سلاحی ندارد.

جبریل به خبرنگاران گفت:"مایلیم به شما اطمینان بدهیم که لیبی جدید، لیبی صلح‌جو و آرام است و نمی‌خواهیم که در لیبی هیچ سلاح شیمیایی داشته باشیم."

بنا به گزارش تلگراف ، هفته گذشته یان مارتین، نماینده ارشد سازمان ملل به شورای امنیت گفت که محل‌های سلاح‌های شیمیایی در لیبی وجود دارد که نامشان اعلام نشده است.

او در عین حال درخصوص بحث نگهداری و کنترل سایت‌های مواد اتمی و شیمیایی ابراز نگرانی کرد.

جبریل که استعفایش را پیش از شکل‌گیری دولت انتقالی جدید اعلام کرده‌است، به جزییات مربوط به سلاح‌های شیمیایی اشاره‌ای نکرد.

او گفت:"سازمان‌های بین‌المللی وجود دارند که به این موضوع رسیدگی بکنند." و افزود نماینده این سازمان‌ها قرار است اواخر هفته وارد لیبی بشوند.

این هفته قرار است قطعنامه‌ای در سازمان ملل به رای گذاشته شود که روسیه پیش‌نویس آن را تهیه کرده و در آن از مقامات مسئول لیبی خواسته شده تا در راستای همکاری با مقام‌های بین‌المللی ذخایر سلاح‌های شیمیایی را نابود کنند.

معمر قذافی در سال 2004 برنامه سلاح‌های هسته‌ای اش را برای تقویت رابطه با غرب، به‌طور رسمی متوقف کرد.

کد خبر 149945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز