چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رهبران قبیله‌ای و فرماندهان شبه‌نظامی در شرق لیبی که غنی از نفت است، در این منطقه اعلام خودمختاری کردند.

لیبی

 به گزارش شبکه خبری الجزیره، هزاران نفر از نمایندگان و رهبران قبایل عمده و فرماندهان شبه‌نظامی و سیاستمداران شرق لیبی در گردهمایی در شهر بنغازی که به یک جشن شبیه بود، اعلام کردند که شرق لیبی خودمختار شده‌است. آنها دلیل این کار خود را پایان دادن به دهه‌ها انزوا و به حاشیه رانده شدن در حکومت قذافی اعلام کرده و گفته‌اند شورایی برای اداره امور این منطقه تازه خودمختار تشکیل داده‌اند. این منطقه از شهر سرت تا مرز لیبی با مصر کشیده شده‌است.

در روزهای اخیر اعضای شورای انتقالی لیبی و رئیس این شورا بارها درباره احتمال تجزیه لیبی هشدار داده‌بودند. همین دیروز و ساعتی قبل از اعلام خودمختاری شرق لیبی، مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی که به نوعی رئیس دولت موقت در این کشور است، بعد از انتخاب دوباره‌اش به این سمت از سوی اعضای شورا، در سخنانی نسبت به فدرالی شدن اداره لیبی هشدار داد. یکی از اعضای این شورا دیروز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره در واکنش به این تصمیم قبایل شرق لیبی گفت: رهبران سیاسی این منطقه به‌دنبال قدرت بیشتر در اداره امور کشور هستند و همین موضوع انگیزه اقدام آنهاست اما مردم لیبی به‌دنبال کشوری واحد هستند و از تجزیه کشورشان حمایت نمی‌کنند.

در گردهمایی دیروز شهر بنغازی، احمد زبیر که قدیمی‌ترین زندانی سیاسی حکومت قذافی بوده‌است، به رهبری شورای اداره منطقه خودمختار شرق لیبی منصوب شد. او در شورای انتقالی لیبی هم عضو است و بعد از انتخاب به این سمت وعده داده که از حقوق مردم منطقه حمایت کند. او همچنین گفت که این منطقه، شورای انتقالی را به‌عنوان نماینده رسمی لیبی در اداره امور خارجی و بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد. شورای اداره منطقه خودمختار شرق لیبی همچنین قانون انتخابات لیبی را که براساس آن 60 کرسی از 200 کرسی پارلمان این کشور به نمایندگان شرق اختصاص می‌یابد، ‌رد کرد و خواستار اختصاص کرسی‌های بیشتر شد. لیبی جمعیتی حدود 6 میلیون نفر دارد و اولین شعله‌های اعتراض علیه حکومت قذافی از شهر بنغازی در شرق روشن شد که کل کشور را به آتش کشید. قذافی قبایل شرق را به‌شدت سرکوب کرد‌ و آنها را تحت شدیدترین فشارها نگه داشته‌ بود.

کد خبر 162890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز