مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گیاه کدو سبز در ایستگاه فضایی بین‌المللی نه تنها به ایجاد قلمرو جدیدی در علم پرداخته، بلکه قلب همراهان انسان خود را نیز ربوده است

گیاه کدو سبز در فضا

به گزارش ایسنا، دون پتیت، فضانورد ناسا که در حال حاضر در میانه ماموریت پنج ماهه خود در این آزمایشگاه مدارگرد قرار دارد، جلای خاصی به این گیاه فضایی داده و حتی پست‌های وبلاگی را از زبان کدو سبز می‌نویسد!

پتیت از زبان گیاه کدو سبز در وبلاگ "نامه‌هایی به زمین" نوشته است: من برای اولین بار متوجه همراهان خود شده‌ام. آشنایی یک جوانه با محیط اطراف خود چند روزی طول می‌کشد. یکی از این همراهان، باغبان من است که هر روز به من آب می‌دهد. شنیده‌ام که در فضاپیمایی در مدار زمین هستیم که بخشی از یک ماموریت فضایی طولانی مدت است. به عنوان یکی از ساکنان، من هنوز از نقش خود آگاهی ندارم اما آماده کمک هستم.

پتیت یکی از شش سکنه حاضر در ماموریت 30 ایستگاه بین المللی فضایی با رهبری فرمانده دان بورباک است. این ساکنان شامل دو آمریکایی، سه روس و یک فضانورد سازمانی فضایی اروپا از هلند هستند.

در کنار وظایف نگهداری از ایستگاه، تمام فضانوردان به وقف زمان کافی برای انجام تحقیقات علمی در محیط بی‌وزنی خود می‌پردازند. یکی از پروژه‌های پتیت به بررسی چگونگی تاثیر ریزگرانش بر رشد گیاه کدوسبز اختصاص دارد.

پتیت از زبان کدو سبز نوشت: من گیج شده‌ام. این 16 دوره کوتاه روز و شب در هر 24 ساعت باعث پرواززدگی من شده است. فعالیت فتوسنتز من به شکل ناگهان متوقف می‌شود. تکرار این دوره، من را به لرزش می‌اندازد.

گیاه کدو سبز در فضا

این گیاه درون یک بسته زیپ‌کیپ برای حفظ رطوبت آن نگهداری و با یک ترکیب مواد مغذی خاص تغذیه می‌شود.

پرورش این گیاه به شیوه هواکشت بوده و به میزان کمی از آب و خاک نیاز دارد.

این گیاه علاوه بر مزایای علمی آن، حیات بیشتری به این سکونتگاه کوچک و استریل مداری آورده است.

این در حالیست که کدو سبز اکنون از همنشینی دو همنوع جدید گیاه آفتابگردان و کلم بروکلی برخوردار شده است.

کد خبر 166919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز