همشهری آنلاین: سخنگوی شهرداری تهران امروز پاسخگوی پرسش های متعدد خبرنگاران درباره وقایع روز یکشنبه یعنی بارش باران و ایجاد سیلاب در خط 4 متروی تهران بود؛ "ایجاد 487 کیلومتر کانال، تونل و لوله گذاری آب های سطحی، آغاز سرویس دهی خط 4 مترو تا هفته آینده، شرکتهای دولتی یاری دهنده شهرداری در واقعه اخیر، مدیریت رودخانه هایی که با دولت است" از مهمترین سخنان وی در نشست امروز بود.

سید محمد هادی ایازی در نشست خبری که امروز چهارشنبه با خبرنگاران داشت درباره بارندگی‌های اخیر و اتفاقاتی که در شهر تهران افتاد، گفت: به طور کلی بارش باران از مهرماه سال 90 تا هم اکنون نسبت به ادوار گذشته افزایش قابل توجهی داشته و در این مدت زمانی حدود 330 میلی متر بارندگی داشتیم که در طول 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات آب گرفتگی مهمترین مسئله جمع آوری آب‌های سطحی است که یک قسمتی از آن مربوط به اقداماتی است که باید سازمان آب و فاضلاب به انجام برساند و بخشی به شهرداری تهران مربوط می‌شود.

روند احداث کانال ها و لوله گذاری آب توسط شهرداری

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه تاکنون 487 کیلومتر کانال ، تونل و لوله گذاری توسط شهرداری تهران برای جمع آوری آب های سطحی به انجام رسیده است گفت: تاکنون 124 کیلومتر تونل ، 282 کیلومتر کانال و 72 کیلومتر لوله گذاری برای جمع آوری آب های سطحی به انجام رسیده و 222 کیلومتر برای احداث کانال ، تونل و لوله گذاری ها باقی مانده است که با انجام ان مشکل آب های سطحی شهر تهران به طور کامل رفع می شود.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به رودخانه میان رود و سرریز شدن آب آن به داخل ایستگاه مترو اکباتان افزود:حجم آب ناشی از بارندگی بیش از حجم کانال های پیش بینی شده بوده و در مورد رودخانه میان رود که آبهای دره کن، فرحزاد و تپه نیزار به این رودخانه ریخته می شود و آب این رودخانه به سمت کن می رود و در حاشیه شمالی اتوبان تهران- کرج قرار دارد، با توجه به دبی آب این رودخانه که در اثر بارش بارندگی فوق العاده زیاد بود، آب به سمت ایستگاه اکباتان جاری شد و ایستگاه های آزادی، استادمعین و حبیب اله مملو از آب شدند و مسافران این ایستگاه ها با کمک نیروهای خدمات شهری کمتر از 3 دقیقه از داخل مترو به بیرون برده شده و خوشبختانه هیچ آسیبی به شهروندان وارد نشد.

تخلیه آب و نظافت ایستگاه آزادی؛ادامه کار در ایستگاه استاد معین

ایازی با بیان اینکه این رودخانه خارج از قسمت شهری قرار داشته و حجم قابل توجهی از آب را انتقال می دهد،گفت : تمامی مجموعه مدیریت شهری، معاونان و تمام پرسنل شهرداری با حضور مستقیم شهردار تهران مشغول عملیات اجرایی شدند و طی 3 شب و 2 روز این عملیات با مدیریت مطلوب دکتر قالیباف به نحو مناسب به اجرا در آمد و سیلاب رودخانه میان رود به سمت ایستگاه اکباتان مهار شده و استحکام لازم در آن قسمت ایجاد شده است.

وی افزود: تخلیه آب و نظافت به طور کامل در ایستگاه آزادی صورت گرفته است و در ایستگاه استادمعین و حبیب اله نیز تا ساعاتی دیگر نظافت به انجام می رسد . همچنین در ایستگاه آزادی کار تعمیرات آغاز شده و تا اواخر هفته آینده خط 4 مترو سرویس دهی خود را به شهروندان آغاز می کند .

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در بارندگی اخیر مترو نقش پدافند غیر عامل را ایفا کرد گفت : اگر آب به سمت شهرک اکباتان می رفت با مشکلات جدی روبرو می شدیم خوشبختانه آب به سمت ایستگاه مترو رفت و به سرعت مهار شد. این در حالی است که ایستگاه اکباتان هم اکنون در حال احداث است و اگر احداث آن به طور کامل به انجام رسیده بود، آب نمی توانست به داخل مترو وارد شود .

وی اظهار کرد: طی عملیات انجام شده برای رفع این مشکل 109 خودروی اعزامی ، 330 دستگاه خودروی عمرانی، 51 خودرو ، 131 دستگاه خودروی آتشنشانی و 360 بولدوزر و لودر به کارگرفته شد و بالغ بر 10 هزار نفر در سطح شهر، ایستگاه مترو و کنار رودخانه میان رود به اجرای عملیات پرداختند.

ایازی تاکید کرد : اگر مدیریت جهادی در این عملیات اعمال نمی شد با مشکل اساسی مواجه می شدیم اما همکاران ما در 48 ساعت به طور شبانه روز کار کردند و با مدیریت خوبی که اعمال شد این کار به نحو مناسب به انجام رسید.

طوفان سه شنبه و قطع 30 درخت

وی ادامه داد : معمولا در شهرهای پیشرفته نیز بارش شدید باران و یا طوفان مشکل آفرین می شود، روز گذشته بر اثر طوفانی که به وجود آمد 30 درخت افتاد که خوشبختانه مدیریت شهری در خصوص حل مشکلات شهر به این قابلیت رسیده است که در حداقل زمان ممکن آن ها را بر طرف کند.

شرکت نفت، سازمان آب و برق کمک یار شهرداری

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه در اجرای عملیات اجرایی بر اثر بارش باران یکی از مسئولین وزارت کشور تلفن خود را جواب نمی داد و چرا دولت و مسئولین دولتی شهرداری را در این امر تنها گذاشتند اظهار کرد: شرکت نفت، سازمان آب و فاضلاب و برق در این مشکل به طور داوطلبانه همکاری های خوبی را با شهرداری به عمل آوردند اما متاسفانه برخی از مسئولین که در این مورد نیز وظیفه دارند تا کمک کنند تنها با مصاحبه به انتقاد از شهرداری پرداختند که ما از آنها گله مند هستیم چرا که وقتی چنین مشکلاتی در شهر به وجود می اید مطلوب است به جای انتقاد همه دست به دست هم داده و به یکدیگر کمک کنیم تا مشکلات هرچه سریعتر رفع شود.

مدیریت رودخانه ها با دولت است

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سئوال که عدم توجه برخی مسئولین به اتفاق اخیر جای پیگیری دارد یا خیر عنوان کرد: برابر قانون بحث حفظ و نگه داشت رودخانه ها به عهده دولت است که در این مورد رودخانه میان رود نیز مدیریتش با دولت است اما شهرداری خود را درگیر این موضوع نکرد و این مشکل را مدیریت کردیم. ما در این خصوص علاقه مند نیستیم نامی از این افراد ببریم اما اگر لازم باشد و موضوع حقوقی شود نام این افراد را ذکر می کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند اتفاقات اخیر در اثر کم توجهی شهرداری به موضوع لایروبی به انجام رسیده است گفت : شهرداری تاکنون 487 کیلومتر کانال، تونل و لوله گذاری برای جمع آوری آبهای سطحی شهر تهران انجام داده است و در مورد حفظ و نگه داشت رودخانه ها براساس اصل 45 قانون اساسی، حفظ آنها به عهده دولت است و من شما را به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها مصوب سال 62 ارجاع می دهم.

وی افزود: ما نمی خواهیم نام هیچکس را ببریم اما تکلیف خودمان را می دانستیم که در این مورد فارغ از اینکه مسئولیت اصلی مربوط به چه مرجعی است کار را به انجام برسانیم.

توضیح درباره هزاران میلیارد خسارت به مترو

ایازی در ادامه در پاسخ به این پرسش که خسارت های وارده شده به مترو در مورد بارندگی های اخیر تا چه میزان برآورد شده است و آیا این خسارت ها سبب تاخیر در ایجاد ایستگاه های مترو خواهد شد عنوان کرد: قاعدتا خسارت هایی وارد آمده اما نه در حد هزاران میلیارد که برخی عنوان کردند و به هیچ عنوان خسارت ایجاد شده در توسعه مترو تاثیر نمی گذارد و تا هفته آینده مصمم هستیم خط 4 مترو را به راه بیاندازیم.

وی دهمچنین درباره اینکه آیا این خسارت ها از طریق دولت به شهرداری پرداخت می شود گفت: نمی خواهم حلاوت کاری که صورت گرفته با مطرح کردن این مسائل تحت تاثیر واقع شود . اجازه دهید آن دوستانی که گفتند می خواهند شکایت کنند این کار را انجام دهند تا پس از آن بررسی ها صورت گرفته و مشخص شود که مقصر چه کسی است.

ایازیاین پرسش را که شکسته شدن دیواری که موجب شد آب به داخل ایستگاه مترو وارد شود به دلیل عدم استحکام دیوار بوده است یانه این طور پاسخ داد که " هم اکنون سازمان آب و فاضلاب تهران و ستاد مدیریت بحران مشغول استحکام دیواره رودخانه میان رود هستند و از این بابت نگرانی نیست."

رقم خسارت را اعلام می کنیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بربرآورد خسارت وارده به کل تاسیسات ایستگاه معین و همچنین این که آیا در زمینه اتفاق به وجود آمده با مسئولان وزارت کشور صحبت کرده بودی و و از آنها کمک خواسته بودید گفت : این خسارت جزئی است و پس از تخمین خسارت ، رقم را اعلام می کنیم و در خصوص مسئولان وزارت کشور نیز اطلاع رسانی همان ساعات اولیه بروز بحران توسط شهرداری صورت گرفت اما متاسفانه برخی تنها به مصاحبه، انتقاد از شهرداری پرداختند .

وی درباره اینکه احداث ایستگاه متروی اکباتان در کنار کانال آب رودخانه میان رود ایجاد شده و در این خصوص مترو مقصر است، اظهار داشت: ایستگاه متروی اکباتان با فاصله از رودخانه میان رود ایجاد شده و در مورد اتفاق اخیر ، جریان آب به سمت ایستگاه حرکت کرد و به دلیل در حال احداث بودن آن آب به داخل ایستگاه وارد شد.

مطالعه درباره سیلاب‌های تهران

ایازی افزود: اولویت مدیریت بحران در تهران به دلیل وجود گسل ها مساله زلزله است ، اما با اتفاق اخیر به طور جدی تر مساله سیلاب ها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

ایازی در پاسخ به این سوال که در بحث ستاد بحران اطلاعیه ای که ارائه شده بود طنز آلود بوده چراکه از مردم خواسته شده بود که به ارتفاعات بروند که این موجب تشویش اذهان عمومی شده بود، گفت: ما چنین حرفی نزدیم که ده میلیون آدم در کوهپایه ها جمع شوند .

سخنگوی شهردار تهران تصریح کرد : افتتاح 5/4 کیلومتر خط مترو به دلیل خسارت ایجاد شده کمی با تاخیر انجام می شود و مشکلات ایستگاه آزادی تا توحید درهفته آینده حل می شود و عملیات عمرانی ایستگاه آزادی تا اکباتان نیز سرعت می گیرد و خسارت وارد شده به ایستگاه آزادی تا اکباتان به دلیل عدم وجود تجهیزات زیاد نیست.

آخرین وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب و همکاری شهرداری تهران خاطر نشان کرد : جلسه هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه کتاب از 14 تا 24 اردیبهشت صورت گرفته و معاونت خدمات شهری منطقه 7 در این مورد هماهنگی های لازم را انجام می دهند و فرهنگسرای کتاب نیز در محل نمایشگاه با هماهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برپا می شود ؛ همچنین سازمان آتش نشانی در محل حضور یافته و برای نقل و انتقال شهرندان با مترو و اتوبوسرانی هماهنگی های لازم ایجاد شده است.

برج میلاد و ثبت ملی آن

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان میراث فرهنگی اعلام کردند که ثبت ملی برج میلاد تا تکمیل فاز دو برج انجام نمی شود گفت : سوابق و مستنداتی وجود دارد که بر اساس آن برج میلاد به ثبت ملی رسیده اما سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده که تا زمانی که عملیات اجرایی به اتمام نرسیده نمی توان مکان را ثبت ملی کرد، این از همان نوع رفتارهایی است که با واقعیت منطبق نیست ما تمام مستندات را در این زمینه در سایت قرار می دهیم تا معلوم شود مسائلی که مطرح می کنیم قریب به واقعیت است.

کد خبر 166894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز