همشهری آنلاین: در حالی که برخی از منابع خبری با گذشت بیش از دو هفته از بروز سیلاب در تهران همچنان تلاش می‌کنند که مقصر اصلی این پدیده طبیعی را شهرداری تهران نشان دهند یک مقام مسئول شهرداری گفت: سیلاب اخیر تهران در رودخانه‌های خارج از شهر و در بالا دست روی داده که متاسفانه در این بخش سازمان جنگل‌ها، آبخیزداری ایجاد نکرده است.

محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: شهرداری در بالادست میانرودها، حوزچه آرام گیر ایجاد کرده است که اگر حجم آب بالا رفت بتواند سرعت آن را کنترل کند، به همین دلیل در سیلاب اخیر اتفاقی در رود دره داراباد یا بوستان نهج البلاغه رخ نداد.

وی ادامه داد: در واقع سیلاب اخیر در رودهایی که آنها را ساماندهی کردیم رخ نداده بلکه در خارج از شهر و در بالادست رخ داده که آبخیزداری نداشته‌اند.

این در حالی است که مدیرکل حافظت محیط زیست استان تهران به رسانه دولت گفته است: لایروبی نشدن بموقع کانال انتقال روان آب رود دره فرحزاد به رودخانه کن موجب طغیان در همین محل موجب سرریز آب به داخل ایستگاه مترو شده است.

مشاور محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مسئولیت بالادست رودخانه‌ها با سازمان جنگل‌ها است، اظهار داشت: منظورمان از حوزه بالادست شمیرانات نیست بلکه حوزه آبریز است.

سیلاب طبیعی است؛ خسارت‌ها باید کاهش یابد

حیدرزاده با بیان اینکه سیلاب اخیر تنها در تهران رخ نداده بلکه شهرهای دیگر نیز با این پدیده طبیعی مواجه شده‌اند به همشهری آنلاین گفت: حتی در شمال کشور که اکوسیستم همواره آمادگی بارندگی را دارد با پدیده سیلاب مواجه شد؛ همچنین سیلاب در اکثر کشورهای دنیا رخ می دهد و به طور کلی نمی‌توان گفت که نباید این پدیده در تهران رخ می‌داده چرا که هر زمان بارش‌ها بالاتر از حد استاندارد باشد سیلاب نیز رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: اما مهم این است که در مواجهه با پدیده سیلاب، برنامه ریزی‌ها به شکلی باشد که میزان خسارت‌ها کاهش یابد، ولی این که بگوییم می‌توان جلوی سیلاب را گرفت اشتباه است.

مشاور محیط زیست شهرداری تهران درباره تصمیم شهرداری تهران برای پیشگیری از موارد مشابه همچون سیلاب اخیر گفت: سازمان مدیریت بحران کارگروهی را برای سیلاب تشکیل داده است که به جز شهرداری تهران، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز عضو آن هستند؛ در واقع باید به شکلی تقسیم کار شود که سازمان جنگل‌ها در بالادست و شهرداری در پایین دست رودها و میان رودها را ساماندهی کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه دولت امروز طی مصاحبه‌ای با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران سعی داشته که پدیده سیلاب دو هفته پیش تهران را پدیده‌ای عجیب و غیرطبیعی نشان دهد و وظایف نظارت بر رودخانه‌ها و میان رودهای تهران را از دوش سازمان جنگل‌ها و محیط زیست استان تهران برگردن شهرداری بیندازد.

اشرفی پور عمده‌ترین علت‌های سرریز این روان آب را تغییر مسیر طبیعی رودخانه تحت عنوان بهسازی توسط شهرداری بدون توجه به ظرفیت‌های اکولوژیک منطقه و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی نخستین دلیل روان آب دانسته و گفته است: همچنین زهکشی نامناسب مسیر رود دره که باعث افزایش حجم جریان آب همراه با میزان رسوبات که بیش از ظرفیت مسیل شده است.

کد خبر 168078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز