مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی اروپا یکشنبه 25 فوریه (8 اسفند) اعلام کرد سفینه فضایی روزتا ضمن عبور از روی مریخ "تصاویر جدید زیبایی" را از سطح مریخ ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سفینه روزتا در فاصله 250 میلیون کیلومتری سیاره سرخ گرفت و از نیروی جاذبه مریخ استفاده کرد تا در مسیرش به دور منظومه شمسی جلو رانده شود.

سازمان فضایی اروپا(ESA) در بیانیه‌ای اعلام کرد سفینه یک میلیارد یورویی روزتا که در سال 2004 برای سفری 10 ساله به مسافت 7 تریلیون کیلومتر به فضا پرتاب شد، در فاصله ساعت‌های 2 تا  2:40 بامداد به وقت گرینیچ از مقابل مریخ عبور کرد و رشته ای از تصاویر از سطح این سیاره را به زمین فرستاد.

بیانیه ESA می‌گوید: "ابرهایی در کلاهک قطبی شمالی مریخ و در "Limb"بامدادی (لبه یا بیرونی‌ترین حاشیه یک جسم سماوی) قابل مشاهده‌اند. یک ابر در ارتفاع بالا نیز قابل مشاهده است."

تصویری از ساختارهای جو مریخ

به گفته ESA این سفینه هنگام عبور از کنار مریخ " مسیرش را تغییر داد و به آن نزدیک شد، و سپس در مسیر جدیدش شتاب گرفت و از این سیاره دور شد  و به سفرش به مقصد فراسوی مدار مشتری ادامه داد."

جاذبه مریخ مانند یک قلاب‌سنگ سفینه را به سوی هدف نهاییش پرتاب می‌‌کند(swing-by)، رخدادی که ESA آن را "یک بیلیارد کیهانی"‌می‌نامد.

مانفرد وارهات، رئیس ماموریت‌های ESA گفت گذر از کنار مریخ پیچیده‌ترین مرحله ماموریت روزتا از هنگام پرتاب آن به فضا است.

نمایی از سطح مریخ از دید دوربین سفینه روزتا

روزتا اکنون به سوی زمین در حرکت است، و قرار است در ماه نوامبر آینده (آذر) به آن برسد تا دوباره با استفاده از جاذبه زمین به حرکت خود شتاب بخشد.

به گفته ESA  روزتا به دوبار چرخش دیگر – یکی نوامبر 2007 و نوامبر 2009 به دور زمین نیاز دارد تا شتاب لازم برای حرکت به حاشیه منظومه شمسی را کسب کند.

معمولا این چرخش‌ها یا سوینگ-بای‌های سیاره‌ای برای شتاب‌ بخشیدن به حرکت سفینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما عملیات یکشنبه در واقع  برای ترمزکردن در حرکت روزتا طراحی شده بود.

قرار است روزتا در سال 2014 پس از سفری 7.1 میلیارد کیلومتری به ستاره دنباله‌دار چوریوموف-جراسیمنکو بپیوندد.

این سفینه یک آزمایشگاه به اندازه یک یخچال به نام Philae را به سطح این دنباله‌دار می‌فرستد تا ساختمان شیمیایی این سنگ آسمانی را بررسی کند، و دانشمندان انتظار دارند این کاوش اطلاعات ارزشمندی را درباره دوران آغازین منظومه شمسی – که تصور می‌رود 4.5 میلیارد سال پیش باشد- به دست دهد

کد خبر 16609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز