مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک هفته پس از خارج کردن پلوتو از رده سیارات تمام‌عیار منظومه شمسی طرفداران آن پیکاری را برای اعاده جایگاه آن آغاز کرده‌اند.

به گزارش فرانس‌پرس در نامه سرگشاده‌ای که از هم اکنون بیش از 300 ستاره‌شناس حرفه ای آن را امضا کرده‌اند، به تصمیم اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) برای خارج کردن پلوتو از فهرست الف منظومه شمسی و قراردادن آن در رده "سیاره‌های کوتوله" اعتراض شده  است.

در این نامه اعتراضی که بر روی اینترنت گذاشته شده است از جمله آمده است:" ما ستاره‌شناسان و دانشمندان سیاره‌ای با تعریف IAU از سیاره موافق نیستیم و آن را به کار نخواهیم برد. تعریفی بهتر مورد نیاز است."

سازمان‌دهنده این اقدام اعتراضی، مارک سایکس که رئیس موسسه علوم سیاره‌ای در توکسان آریزونای آمریکاست، گفت که ‌‌تعریف  IAU از سیاره" با معیارهای بنیادی علمی تطبیق نمی‌کند و باید کنار گذاشته شود." او افزود:" باید یک روال گشوده‌تر که شامل گروه‌ بزرگتری از جامعه دانشمندان دخیل در مطالعات سیاره‌ای شود اتخاذ شود."

مجله انگلیس نیوساینتیست جمعه در وب‌سایتش خبر داد که مخالفان قصد دارند که سال آینده کنفرانسی را برای تدوین تعریف مورد قبولشان از سیاره ترتیب دهند.آنها امیدوارند که بیش از 1000 ستاره‌شناس را در این کنفرانس گرد آورند.

مدافعان پلوتو در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو  تظاهرات به راه انداخته‌اند

 حامیان پلوتو می‌گویند در اجلاس 24 آگوست (2 شهریور) IAU در پراگ که پلوتو را به مقام یک ریزسیاره تنزل داد، تنها 428 نفر از 10000 عضو IAU در رای‌گیری شرکت داشتند که تنها اندکی بیشتر از تعداد ستاره‌شناسانی است که تا به حال نامه سرگشاده اعتراضی را امضا‌ء کرده‌اند.

  IAU در اجلاس اخیرش اعلام کرد که منظومه شمسی اکنون از هشت سیاره تشکیل می‌شود: عطارد یا تیر، زهره یا ناهید، زمین، مریخ یا بهرام، مشتری یا برجیس،زحل یا کیوان، اورانوس و نپتون.

  جایگاه پلوتو مدتهاست که مورد اعتراض ستاره‌شناسان بوده است که می‌گفتند به خاطر اندازه کوچک و مدار و صفحه مداری غیرعادی آن نباید آن را در رده سایر سیاره‌های منظومه شمسی قرار داد.IAU  پلوتو را و سایر اجرام مشابه آن را در رده‌ای جدیدی به نام ‌"سیاره‌های کوتوله" قرار داد.

 بر مبنای تعریف جدید IAU  یک سیاره : فضای مجاور مدارش را می‌زداید"- به عبارت دیگر ی سیاره آن قدر جرم دارد که نیروی‌جاذبه حاصل از آن صخره‌ها و سایر اجرام ریز در مسیر مداریش را به سوی خود جذب  و از فضا خارج کند.

 حامیان پلوتو در مقابل می‌گویند هیچ سیاره‌ای تا به حال مدارش را به طور کامل از سایر اجرام پاک نکرده است. آنها معتقدند که به جای کاهش تعداد سیاره‌ها به هشت عدد باید سایر اجرام بزرگ با اندازه در حد سیاره را به این گروه اضافه کرد. اما مخالفان پلوتو می‌گویند می‌گویند چنین کاری جز سردرگمی عموم مردم حاصلی نخواهد داشت.

 پلوتو که نامش را از خدای دنیای زیزمینی در اساطیر یونان گرفته است، در فاصله متوسط 5906380000 کیلومتری کره زمین قرار دارد و 247.9 سال زمینی طول می‌کشد تا مدارش را به دور خورشید کامل کند. اما سطح مداری آن 17 درجه با سطح افقی مدار سایر سیارات زاویه دارد. به علاوه مدار آن به دور خورشید تخم مرغی شکل است و 20 سال گردش مداریش را درون مدار نپتون می‌گذراند.

کد خبر 3330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز