مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر اختلاف دما در سیاره فراخورشیدی مشتری‌ مانند آپسیلون آندرومدا را تعیین کردند.

 به گزارش پارس‌اسکای، داده‌های ارسالی از این رصدخانه فرو سرخ نشان می‌دهد که اختلاف دما در سیاره آپسیلون آندرومدا بسیار شدید است، به طوری که بخشی از سیاره که رو به ستاره مادر است، پیوسته گداخته بوده و بخش دیگر آن همواره در انجماد کامل به سر می‌برد.

دکتر جو هرینگتون از دانشگاه اورلاندو در ایالت فلوریدا آمریکا در این باره می‌گوید: «اختلاف بسیار زیاد دما در طول شبانه روز این سیاره، ناشی از رانش انرژی در بخش‌های مختلف آن است.»

این برای نخستین بار است که سطح یک سیاره فراخورشیدی و اتمسفر آن بررسی می‌شود.

پیش از این تحقیقات فقط روی اندازه‌گیری ویژگی‌های عمومی مانند اندازه و جرم این سیارات انجام می‌شد.

دکتر مایکل ورنر متخصص پروژه تلسکوپ فضایی اسپیتزر از آزمایشگاه پیشرانه موشکی ناسا می‌گوید:«کشف جدید بسیار فوق العاده است. زمانی که ما تلسکوپ اسپیتزر را می‌ساختیم، واقعاً فکر نمی‌کردیم که روزی با آن، انقلابی در دانش ما درمورد سیارات فراخورشیدی به‌وجود آید.»

این سیاره در فاصله 40 سال نوری از زمین و با ابعادی برابر مشتری در مداری بسیار نزدیک به دوره ستاره آپسیلون آندرومدا در گردش است.

مدت زمان گردش انتقالی آن نیز به دور ستاره مادر برابر 6/4 روز زمینی است. به گفته دانشمندان، این سیاره در اثر گرانش ستاره مادر دچار قفل مداری شده است.

یعنی سرعت گردش وضعی و انتقالی آن تقریباً با هم برابرند و همین عامل باعث شده تا همیشه یک طرف آن رو به ستاره و طرف دیگر پشت به آن باشد. درست مانند ماه که به دلیلی مشابه، همیشه تنها یک روی آن از زمین دیده می‌شود.

البته چون که سیاره آپسیلون آندرومدا، سیاره‌ای گازی است، بخش‌های خارجی اتمسفر آن نسبت به بخش‌های داخلی سرعت چرخش بیشتری دارند. این اختلاف دما در دو نیم کره این سیاره 1400 درجه سانتیگراد است.

سیاره آپسیلون آندرومدا در سال 1996 میلادی کشف شد. ستاره آپسیلون آندرومدا نیز در صورت فلکی آندرومدا (امراه المسلسله) در شب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

علاوه بر آپسیلون آندرومدا، دو سیاره دیگر در فواصل دورتر به دور ستاره آپسیلون آندرومدا در گردشند و در مجموعه سیستمی متشکل از چهار عضو را پدید می‌آورند.

کد خبر 5991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز