مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ "کورو" در جستجوی سیاره‌های خارج از منظومه شمسی چهارشنبه 27 دسامبر (6 دی) از بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

به گزارش بی بی سی این تلسکوپ فضایی که تحت سرپرستی فرانسه ساخته شده حدود 120000 ستاره را تحت نظر خواهد گرفت تا نقاط کوچک نورانی را که سیارات هنگام عبور از مقابل این ستاره‌ها ایجاد می‌کنند، بیابد.

این ماموریت چندملیتی همچنین به بررسی مستقیم ستاره‌ها خواهد پرداخت تا نکات بیشتری در مورد رفتار درونی انها کشف کند.

کورو در ساعت 14:24 به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بایکونور سوار بر یک موشک حامل سایوز 2-1b به یک مدار قطبی کره زمین فرستاده شد.

کورو از فاصله 827 کیلومتری بالای زمین حوزه‌های ستارگان را تقریبا برای 2.5 سال مورد بررسی قرار خواهد داد.

ساختمان تلسکوپ فضایی کورو

سازمان فضایی فرانسه (CNES) با شش همکار بین‌المللی: سازمان فضایی اروپا(ESA)  ،اتریش، اسپانیا، آلمان، بلژیک و برزیل این طرح پیش برده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کورو که حاوی یک تلسکوپ 30 سانتی‌متری و دو دوربین است، برای یافتن سیاره‌های "صخره‌ای" دارای آب مایع و درجه حرارت متعادل، یعنی شرائط ضروری برای حیات به شکلی که ما می‌شناسیم، به فضا فرستاده شده است.

این طرح 170 میلیون دلاری که 75 درصد هزینه‌های آن را فرانسه پرداخته افق جدیدی در جستجو برای سیارات خارج منظومه شمسی خواهد گشود.

آنی باگلین از رصدخانه پاریس- مودون که دانشمند ارشد طرح کورو است، درباره آن گفت: " گرچه طرح کورو کوچک است و با منابع محدودی به اجرا درآمده است، اما راهگشای ماموریت‌های بعدی  در مورد نوع ستاره‌هایی خواهد بود که باید مورد کاوش قرار گیرند."

در سال 1995 میشل مایور و دیدیه کلوز ،دو ستاره‌شناس در رصدخانه ژنو، سیاره‌ای را کشف کردند که به دور ستاره "پاگاسی 51" در فاصله 50 سال نوری زمین می‌چرخید.

این مشاهده اولین مورد ثبت‌شده از یک سیاره خارج منطومه شمسی بود- البته در واقع مشاهده این سیاره به طور غیرمستقیم صورت گرفته بود. نور پاگاسی 51 به خاطر تاثیر چاذبه این سیاره بزرگ، با اندازه‌ای در حد مشتری، دچار لرزش شده بود.

از آن هنگام به بعد 209 سیاره خارج منظومه شمسی ما در 170 سیستم خورشیدی دیگر شناخته شده‌اند و  هر ماه تقریبا دو سیاره به این شمار افزوده می‌شود.

ستاره‌شناسان علاوه بر روش"لرزش" می‌توانند هنگام گذر مستقیم سیاره از جلوی ستاره‌شان – روش گذر که کورو هم از آن استفاده می‌کند – و نیز یا روش "  عکس‌برداری جاذبه‌ای" وجود سیاره را دریابند.

عبور سیاره از مقابل خورشید

در حال حاضر 30 برنامه جستجوی سیاره در سراسر چهان با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی هم در حال انجام است.. اما با این روش بعید است بتوان سیاره‌ای در ابعاد زمین را شناسایی کرد، چرا که علائم تورانی از یک سیاره کوچک دوردست بسیار ضعیف هستند و به راحتی بوسیله جو منحرف می‌شوند.

کورو طور طراحی شده که بتواند سیاره‌های سنگی به اندازه دو تا سه برابر اندازه زمین را ردیابی کند. پس از اتمام ماموریت دو ساله کورو ، در سال 2008 سفینه قدرتمندتر "کپلر" ساخت امریکا به فضا فرستاده خواهد شد که به طور خاص برای شناسایی سیاره‌های سنگی در اندازه  کره زمین طراحی شده است.

کد خبر 12022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز