مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصاویر تاثیرگذاری که سفینه فضایی نقشه‌بردار کره مریخ ناسا برداشته شده بیانگر وجود آب در سطح مریخ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این یافته برای دانشمندانی که در جستجوی امکان وجود حیات بر سطح سیاره سرح هستند، بسیار مهم است.

گروهی از دانشمندان چهارشنبه 6 دسامبر (15 آذر) اعلام کردند این سفینه فضایی آمریکایی که به دور مریخ می‌چرخد، آنها را قادر ساخته است تا تغییرات در دیواره‌‌های دو دهانه در نیمکره جنوبی مریخ را که ظاهرا ناشی از ریزش آب در چند سال گذشته است شناسایی کنند.

دانشمندان مدتها است در مورد اینکه آیا زمانی بر روی در مریخ حیات وجود داشته یا نه به کاوش مشغول بوده‌اند. آب مایع جزء مهمی برای وجود هر شکل حیاتی است. بر روی کره زمین تمام اشکال حیاتی برای بقا به وجود آب وابسته هستند.

دانشمندان قبلا وجود آب را بر روی مریخ به شکل یخ در قطبین آن و بخار ای ثابت کرده‌اند، و نیز به نمودهای زمین‌شناختی را مشخص کرده‌اند که در دوران‌های قدیم بوسیله جریان آب حفر شده‌اند.

اما همیشه جستجوی درباره شواهد وجود آب مایع در حال حاضر بر روی مریخ جریان داشته است.

گروهی از دانشمندان در مقاله‌ای که در نشریه ساینس به چاپ رسانده‌اند می‌گویند با مقایسه تصاویر سطح مریخ که در فاصله هفت سال برداشته شده‌اند، 20 گودال جدید را که ناشی از برخورد اجرام آسمانی است یافته‌اند.

آنها می‌گویند به نظر می‌رسد آب علیرغم اینکه مدت زیادی بر سطح متجمد و تقریبا بدون جو مریخ باقی نمی‌ماند و منجمد یا تبخیر می‌شود، در چند سال اخیر در در دیواره این گودال‌ها دو ناودان جدید ایجاد کرده است.

یک ناودان جدید در فاصله هفت سال بر روی شیب گودال بوجود آمده است

این یافته‌ها ظاهرا از این برداشت حمایت می‌کند که آب زیرزمینی در مریخ ممکن است آنقدر به سطح نزدیک باشد که در برخی نقاط به طور دوره‌ای به بیرون جریان پیدا کند.

این تصاویر مستقیما وجود آب را نشان نمی‌دهند، بلکه رسوبات روشنی را  نشان می‌دهند که تا چندصد متری گسترش یافته‌اند و ظاهرا بوسیله آب جاری به سمت عمق چاله حمل ‌شده‌اند. این رسوبات گاهی به دور موانع سر راه پیچیده‌اند و نشانه‌های انگشت‌مانندی ایچادکرده‌اندئ که از جریان اصلی جدا می‌شوند.

پژوهشگران وجود این ناودان‌ها را در سال 2000 گزارش کرده‌ بودند، اما اکنون برای اولین بار است که وجود مواد به تازگی رسوب‌کرده را که ظاهرا بوسیله آب جاری حمل‌شده‌اند گزارش می‌کنند.

البته دانشمندان یادآور می‌شوند که این تصاویر را نمی‌توان شواهد قطعی وجود آب جاری بر سطح مریخ دانست و ممکن است علل دیگری مثلا لغزش غبار خشک بر روی یک شیب هم این اشکال را بوجود آورده باشد.

در میان سیارات منظومه شمسی تنها کره زمین دارای آب و هوای مساعد برای رشد حیات است و برخی از دانشمندان معتقدند زمانی مریخ میزبان ارگانیسم‌های بدوی باکنری‌شکلی بوده است. ماموریت های فضایی قبلی شواهدی را مبنی وجود مقادیر زیاد آب در اعصار قبلی در این کره یافته‌اند.

ماه گذشته ناسا اعلام کرد که ارتباط خود را با سفینه نقشه‌بردار مریخ  که ده سال گذشته را در مدار مریخ به مساحی سطح آن مشغول بود و آب و هوا و وجود آب در آن را دنبال می‌کرد، از دست داده است.

کد خبر 10389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز