مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو سفینه فضایی چهارشنبه شب 25 اکتبر (3 آبان) د رماموریتی برای بررسی فوران‌های عظیم خورشیدی که بر روی کره زمین نیز اثر می‌گذارند به فضا پرتاب شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس این دو سفینه فضایی که "رصد‌کننده ارتباطات زمینی - خورشیدی"(STEREO) نامیده می‌شوند، در حالیکه بر روی هم قرار داشتند با یک موشک دلتا 2 از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال درفلوریدا به فضا پرتاب شدند.

دانشمندان امیدوارند این ماموریت دوساله 550 میلیون ‌دلاری به درک علت بروز فوران‌های خورشیدی، چگونگی شکل‌گیری و مسیر آنها کمک کند.

سفینه‌های دو قلوی "استرئو" در فضا

این فوران‌ها- که زبانه‌های خورشیدی نامیده می‌شوند معمولا میلیون‌ها تن از جو خورشید را با سرعت 2.5 میلیون کیلومتر در ساعت به فضا می‌فرستند. این پدیده مسئول بروز شفق‌های قطبی است که به صورت نورهای رنگارنک درخشانی درعرض‌های بالای جغرافیایی نیمکره شمالی دیده می‌شوند. زبانه‌های خورشیدی همچنین ممکن است باعث آسیب ماهواره‌ها، مختل‌شدن سیستم‌های الکتریکی و مخابراتی بر روی کره زمین و به خطر انداختن فضانوردان در حال راهپیمایی فضایی می‌شوند.

این دو رصدکننده با کار همزمان مانند یک جفت چشم در دو حدقه متفاوت اولین تصاویر سه‌بعدی از خورشید را برای دانشمندان فراهم خواهند آورد.

ناسا امیدوار است اطلاعات به دست آمده از زبانه‌های خورشیدی به فضانوردانی که در دهه‌های آینده به ماه و مریخ سفر خواهند کرد کمک کند. فضانوردانی که در معرض این فوران‌ها قرار گیرند ممکن است در مدت کوتاهی به اندازه میزان معمول در  یک سال در معرض پرتوتابی قرار گیرند.

مادهولیکا گواهانتاکوترا دانشمند ناسا در باره این ماموریت گفت: "ازمیان تریلیون‌ها ستاره‌ای که در آسمان شب می‌بینیم،تنها ستاره خورشید است که برای ما اهمیت دارد. هر پیشرفتی که در درک  خورشید و محیط آن  به دست آید، به هر انسان بر روی زمین مربوط است."

نحوه مشاهده سه بعدی خورشید و زبانه‌های آن

قرار است فیلم‌ها و عکس‌های حاصل از سفینه STEREO را به نمایش عمومی در آید، البته تماشاچیان برای دیدن آنها لازم است عینک‌‌‌های 3D که برای دیدن فیلم‌های سینمایی سه‌بعدی استفاده  می‌‌شود به چشم بزنند.


برای اطلاعات بیشتر در مورد STEREO به ایننآدرس مراجعه کنید.

www.nasa.gov/mission_pages/stereo/main/index.html

کد خبر 6657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز