مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: در منطقه قطب جنوب در مورد فرایند گرم شدن زمین برای دانشمندان هیچ تردیدی وجود ندارد.

این یک واقعیت ساده است، اما تنها چیزی که مشخص نیست پیامدهای گرم شدن زمین است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از ایستگاه «مک‌موردو» در قطب جنوب، از آنجا که قطب جنوب به منزله سامانه هشداردهنده اولیه تغییر اوضاع اقلیمی زمین عمل می‌کند و تأثیر قابل توجهی بر آب و هوای کره زمین می‌گذارد، مهمترین منطقه برای تحقیق در این زمینه محسوب می‌شود.
حدود ۹۰درصد حجم یخ‌ها و ۷۰درصد آب شیرین دنیا در جنوبی‌ترین قاره زمین وجود دارد بنابراین هر گونه افزایش قابل توجه دما می‌تواند سطح آب دریاها را در زمین بالا ببرد. «تام واگنر» از بنیاد ملی علوم آمریکا قطب جنوب را همانند پیشاهنگ اوضاع اقلیمی زمین توصیف می‌کند. به گفته واگنر صفحات یخ قطب جنوب نقش اصلی را در بالا آمدن سطح آب دریاها ایفا می‌کنند و براساس شواهد موجود این یخ‌ها در حال ذوب شدن هستند.
ایستگاه «مک‌موردو» بزرگترین مرکز علمی آمریکا در قطب جنوب است. دمای  ۲۸درجه فارنهایت (منهای دو درجه سانتیگراد) و آفتاب شبانه‌روزی بهاری باعث تشکیل حوضچه‌های آب حاصل از ذوب یخ‌ها بر روی یک لایه ۳متری یخ در اطراف پایگاه شده است.
بیشتر یخ‌های دریا ترک برداشته و طی روزهای گذشته قطعات بزرگ یخ چندین بار از یخچال «بارن» به درون دریا فروریخته است. با این حال هنوز خودروهای سنگین می‌توانند در مسیرهای طراحی شده حرکت کنند. قطب جنوب و قطب شمال برای مشاهده نشانه‌های گرم شدن زمین مناطق مهمی هستند زیرا حتی اندکی افزایش دما می‌تواند یخ‌های ذوب شده را به باران تبدیل کند که این امر تأثیر چشمگیری بر موجودات زنده و خشکی می‌گذارد.
کد خبر 10797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز