همشهری‌آنلاین: توران میرهادی،چهره پیش‌کسوت عرصه ادبیات وکتابخوانی کودکان و نوجوانان در روز جهانی کتاب کودک حضور یافت و درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی برای رشد شخصیت کودکان و نوجوانان گفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا ،در  این مراسم که به همت شورای کتاب کودک و برای بزرگداشت برای روز جهانی کتاب کودک  در محل این نهاد برگزار شد ،توران میرهادی ـ پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان ـ با تبریک سال نو، از مزایای بردن بچه‌ها به طبیعت و تلاش برای قصه‌سازی توسط بچه‌ها حرف زد و گفت: می‌شود با بردن بچه‌ها به طبیعت، تخیل آن‌ها را بارور کرد و از آن‌ها خواست هر آن‌چه را که شنیده و دیده‌اند، بنویسند.

او ادامه داد: من از دوستان تقاضا می‌کنم در خانواده همراه با بچه‌ها تجربه‌هایی از این دست را داشته باشند و بچه‌ها قصه‌ساز ما باشند.

همچنین در این مراسم، نوش‌آفرین انصاری ـ دبیر شورای کتاب کودک ـ پیام تبریک نوروزی شورا را با عنوان «نگهبان چشمه» خواند که در آن آمده بود: «سال ها پیش، چشمه‌ام کوچک کوچک بود، شاد و بازیگوش و بی‌پروا. اما امروز چشمه‌ام بزرگ و بزرگ‌تر شده، با آب‌های جاری، خزه‌های پر غمزه و سنگ‌های رنگ و وارنگ. به چشمه‌ام نگاه می‌کنم، نگاهم مانند چشمه است، مرطوب مرطوب. و دعا می‌کنم که خدایا، در سال نو و سال‌های دراز پس از آن، چشمه‌ام را همچنان سرزنده و پوینده نگاه دار.

در ادامه، با توجه به این موضوع که امسال پوستر و پیام روز جهانی کتاب کودک در مکزیک آماده شده است‌، ترجمه‌ی این پیام با عنوان « روزی، روزگاری همه‌ی زمینی‌ها» خوانده شد‌.

در بخشی از این پیام آمده بود: «قصه‌ها‌ مانند موجودات زنده‌ای نیستند که روزی زاده شوند‌، رشد کنند و سرانجام مرگ‌شان فرارسد. قصه‌ها در باروری پیوسته‌ی خود جاودانه‌اند، بویژه قصه‌های محبوب قومی که در هر جایی و هر زمانی که بازگو شوند، یا دوباره نوشته شوند،‌ شکل تازه‌ای از آن زمان و مکان را به خود می‌گیرند. قصه‌هایی که ما را با هر بار شنیدن یا بر زبان آورده شدن‌، در آفرینش دوباره‌ی خود سهیم می‌کنند. قصه‌ها از مرزهای سرزمین من‌، مکزیک‌، فراتر می‌روند. می‌روند تا مخاطبان خود را بیابند و نقش خود را در ساختن جامعه‌، خانواده و پرورش انسان‌ها بازی کنند؛ انسان‌هایی که در پی‌ یافتن خوشبختی‌اند.»

همچنین در بخشی از این مراسم، فرزانه منصوری ـ همسر نادر ابراهیمی ـ به معرفی کتابی شامل مجموعه‌ی مقاله‌‌‌هایی برای نادر ابراهیمی پرداخت و بخشی از نوشته‌های این نویسنده‌ی فقید را درباره‌ی بچه‌ها خواند.

سپس کلیپی درباره‌ی محمدعلی بنی‌اسدی، تصویرگری که اسم او در بین پنج کاندیدای نهایی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن حضور دارد، پخش شد.

کد خبر 164957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز