همشهری‌آنلاین: فهرست 207 نامزد دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن،برای سال 2013 منتشر شد که نام ، توران میرهادی، فرشید مثقالی ،محمدعلی بنی‌اسدی، احمدرضا احمدی و مصطفی رحماندوست از نامزدهای ایران در میان شرکت کنندگان قرار دارد.

توران میرهادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا ، امسال 67 کشور، 207 نامزد را برای دریافت گران‌ترین جایزه ادبیات کودک جهان معرفی کرده‌اند.

به نقل از وب سایت رسمی این جایزه، شمار نامزدان امسال بسیار بیشتر از تعداد آن‌ها در سال گذشته است. دست‌اندرکاران جایزه لیندگرن این افزایش قابل توجه را ناشی از علاقه کشورها به معرفی کوشندگان برتر خود در زمینه ادبیات کودک در سطح بین‌المللی دانسته‌اند.

نویسندگان، تصویرگران، قصه‌گویان، نهادها و افراد مروج ادبیات کودک که فعال و یا زنده باشند می‌توانند برای این جایزه نامزد شوند، نامزدهای هر کشور را نیز سازمان‌هایی که از سوی برگزارکنندگان جایزه برای این کار تایید شده باشند، معرفی می‌کنند.

امسال از ایران، شش نامزد برای دریافت جایزه معرفی شده اند. فرشید مثقالی، توران میرهادی، محمدعلی بنی‌اسدی، موسسه پژوهشی کودکان دنیا (نهاد پژوهشگر در زمینه کودکان)، احمدرضا احمدی و مصطفی رحماندوست نامزدهای دریافت این جایزه هستند.

نامزدهای ایران را سه نهاد شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده‌اند.

از این میان، احمدرضا احمدی، مصطفی رحماندوست و موسسه پژوهشی کودکان دنیا در سال 2012 نیز نامزد دریافت جایزه بودند، توران میرهادی نیز پیش از این در سال 2006 از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نامزد دریافت این جایزه شده بود.

در میان فهرست نامزدان امسال نام‌های مشهوری چون روبرتو اینوچنتی، تصویرگر مشهور ایتالیایی، اریک کارل، نویسنده و تصویرگر آمریکایی، آن پلوسکی و پیتر سیس، از نویسندگان آمریکایی به چشم می‌خورند. از کشور انگلستان نیز شمار زیادی از نام‌های مشهور ادبیات کودک این کشور مانند دیوید آلموند، برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال 2010، کوانتین بلیک، تصویرگر مشهور کتاب‌های رولد دال، بنیاد ترویج کتابخوانی بوک تراست، مایکل روزن، شاعر، مایکل مورپورگو و ایدن چمبرز، نویسنده معرفی شده‌اند.

جایزه آسترید لیندگرن، با جایزه نقدی پنج میلیون کرون سوئد، گران‌ترین جایزه ادبیات کودک جهان است، این جایزه از سوی دولت سوئد، در یادبود آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب ادبیات کودک سوئد از سال 2003 به این سو هر سال اهدا شده است.

کد خبر 188205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز