مسئولان استانی آذربایجان شرقی سال گذشته وعده دادند که اکثر پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی تا پایان سال91 به بهره‌برداری می‌رسد.

با این وعده جدید، سال‌جاری می‌تواند سالی خوب برای مردم این استان باشد تا همچنان امیدواری خود را برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها حفظ کنند.

پروژه 10ساله میدان بهشتی

وزیر راه و شهرسازی پیش از این وعده داده بود که پروژه 10ساله میدان شهید بهشتی تبریز تا پایان سال91 به بهره‌برداری خواهد رسید. علی نیکزاد گفت: مجموعه میدان شهید بهشتی تبریز که حدود یک‌دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد تا پایان سال91 به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: این مجموعه نقش مؤثری در رونق اقتصادی و تجاری شهر تبریز و استان آذربایجان‌شرقی خواهد داشت و در آینده می‌تواند یک مکان مناسب برای تجمع‌های بزرگ مردمی در این شهر باشد. پروژه عمرانی ساماندهی میدان شهید بهشتی تبریز در زمینی به مساحت 22هزار متر مربع در حال احداث است و برای اجرای آن یک‌هزار و 350میلیارد ریال هزینه شده است. احداث پارکینگ عمومی با گنجایش بیش از 900دستگاه خودرو، احداث ایستگاه مترو، مرمت و توسعه مسجد کریم‌خان در محدوده میدان و ایمن‌سازی و روان‌سازی عبور و مرور از جمله برنامه‌های این طرح است.

قطار شهری تبریز

پروژه قطار شهری تبریز را می‌توان یکی از قدیمی‌‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام کلانشهرهای کشور خواند که مسئولان و مقامات متعددی از افتتاح آن خبرداده‌اند و دریغ از اینکه عمر مدیریتی‌شان تمام شده ولی شهروندان تبریزی حرکت واگن‌های قطار شهری خود را ندیده‌اند. علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی سال گذشته در حضور وزیرراه و شهرسازی وعده بهره‌برداری از متروی تبریز را در پایان سال91 داد تا شهروندان تبریزی این بار منتظر تحقق وعده آقای استاندار بمانند.

استاندار  آذربایجان شرقی گفت: مردم تبریز تا پایان سال91 سوار مترو می‌شوند و شهر جدید و مدرن تبریز را شاداب‌تر خواهند دید. علیرضا بیگی در ادامه بر توسعه و عمران شهر تبریز به‌عنوان یک‌شهر مرکزی در شمال‌غرب کشور تأکید کرد. بیگی اظهار کرد: در توسعه و عمران شهر تبریز و استان توجه به توان بخش خصوصی ضروری است.

مرکز تجارت جهانی تبریز

شهردار تبریز هم چندی پیش خبر داده بود که با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، مرکز تجارت جهانی تا پایان سال1391 افتتاح خواهد شد. به گزارش نصر نیوز، علیرضا نوین در جمع مدیران شهرداری تبریز، از تداوم پیشگامی شهرداری تبریز در جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی کشور در سال1390 خبر داده بود.

پروژه‌های نیمه‌تمام راهسازی

هر چند دولت اقداماتی را در خصوص توسعه بزرگراه‌های آذربایجان‌شرقی آغاز کرده است که طرح چهاربانده‌کردن محورهای اهر- تبریز و صوفیان- شبستر- سلماس که یکی از محورهای حادثه‌خیز به شمار می‌رود، از جمله آنهاست و نیز طرح‌هایی مانند احداث بزرگراه تبریز- بازرگان و تبریز - باکو را در دست اجرا دارد اما با توجه به سابقه طولانی پروژه‌های راهسازی امید چندانی در بهره‌برداری به‌موقع از این پروژه‌ها نمی‌رود. متأسفانه این پروژه‌ها آن‌طور که باید سریع پیش نمی‌رود و در برخی موارد حتی چندین ماه از تاریخ وعده داده شده برای بهره‌برداری از آنها می‌گذرد که در این زمینه می‌توان به عدم افتتاح قطعات دوم و سوم بزرگراه صوفیان- شبستر- سلماس که به گفته استاندار آذربایجان شرقی باید در تیر ماه سال90 به بهره‌برداری می‌رسید یا جاده جانانلو- کلیبر که باز بنا به وعده استاندار باید در هفته دولت سال 90مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، اشاره کرد. آزادراه سهند- تبریز نیز پروژه مهمی است که هنوز مردم چشم انتظار افتتاح آن هستند.

مراحل احداث بزرگراه اهر- تبریز نیز چنین وضعیتی دارد. اخیرا فرماندار اهر خواستار اختصاص بودجه بیشتر و تسریع در عملیات احداث این پروژه شده بود چراکه واقعا این مسیر پر تردد یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌رود. تکمیل راه‌آهن میانه- هشترود- تبریز و راه‌آهن برقی تبریز- آذرشهر هم به کندی پیش می‌رود. راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول 183کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که هنوز هم‌ در دست ساخت است. این طرح فاصله بین تهران- تبریز را از نظر مسافت 114کیلومتر و از لحاظ زمانی 5/5ساعت کاهش می‌دهد. درصورت تکمیل ‌این طرح، ترانزیت ریلی ‌ایران برای نخستین بار به ‌اروپا متصل خواهد شد. با وجود آنکه عملیات ساخت راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز از سال1380 آغاز شده ولی پیشرفت فیزیکی طرح یاد شده به‌دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی از رشد لازم برخوردار نبوده است. به گفته حسن موسوی، مدیرکل راه‌آهن شما‌ل‌غرب، این پروژه 75درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق وعده‌ای که داده شده است در شهریور سال 91پس از 11سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اما از موعد افتتاح راه‌آهن برقی تبریز- آذرشهر بیش از 5 ماه می‌گذرد. این خط آهن 47کیلومتری که با مشارکت روس‌ها ساخته می‌شود، قرار بود در تیر ماه گذشته مورد استفاده مردم قرار گیرد که تا کنون انتظارهای مردم به سر نیامده است. مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب در توضیح علت تاخیر در افتتاح راه‌آهن برقی تبریز- آذرشهر گفت: ساخت شبکه برق بالاسری توسط پیمانکار روس به اتمام رسیده و این خط مورد آزمایش قرار گرفته است. موسوی افزود: برخی کارهای خرد‌ و ‌ریز این پروژه باقی مانده که آنها هم به زودی به اتمام خواهند رسید. به اذعان وی این خط‌آهن همین حالا هم قابل استفاده است اما در آینده‌ای نزدیک رسما افتتاح خواهد شد.

کد خبر 164682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز