گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: سال91 برای استان آذربایجان‌شرقی سال بسیار مهمی خواهد بود.

طرح های عمرانی


  مردم این استان چشم به راه افتتاح چند پروژه بسیار مهم در سال91 هستند که می‌تواند نقش بسزایی را در روند بهبود زندگی شهر‌نشینی آنها ایفا کند. این در حالی است که در سال90 روزشمار چندین طرح عمرانی در سطح این استان و به‌ویژه مرکز آن تبریز به انتها رسید و خبری از بهره‌برداری آنها نشد. به‌همین منظور گفت‌وگویی را با احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی ترتیب داده‌ایم که در پی می‌آید‌.

  • شاخص‌ترین پروژه‌هایی که اکنون در سطح استان در حال اجراست کدام‌ها هستند؟

در حال حاضر پروژه‌های مهمی در استان آذربایجان شرقی در حال اجراست که تکمیل آنها می‌تواند در رشد و توسعه استان تأثیر بسزایی داشته باشد. از جمله در بخش مدیریت منابع آبی احداث سد خداآفرین، پمپاژ آب رود ارس به دشت گلفرج و مرند، آبگیری از سد شهید مدنی و شبکه‌های آبیاری ملکان، بناب، قره‌ناز و خراجو جزو اولویت‌های کاری دولت است. همچنین در بخش راه و حمل‌ونقل پروژه‌های مهمی از قبیل راه‌آهن میانه- تبریز، اتوبان سهند- تبریز و تکمیل کنارگذر غربی تبریز در حال اجراست. تکمیل پروژه قطار شهری تبریز هم از جمله طرح‌هایی است که برای ما اهمیت زیادی دارد.

  • چه پروژه‌های نیمه‌ تمامی از سفرهای استانی رئیس‌جمهور در استان آذربایجان‌شرقی باقی‌مانده و به‌عنوان طرح مهر ماندگار شناخته شده است؟

در استان آذربایجان شرقی 55پروژه در قالب طرح مهر ماندگار تعریف شده است. از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان در حوزه راه و شهرسازی به تکمیل چهار بیمارستان، احداث هفت بزرگراه (بستان‌آباد- سراب، صوفیان- تسوج، مرند- جلفا، سهند- تبریز، میانه- میاندوآب، تبریز- اهر و کنارگذر غربی تبریز) و تکمیل امتداد آزادراه تبریز- زنجان تا ارومیه و بازرگان و دوخطه کردن راه‌آهن میانه- تبریز اشاره کرد. امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح بخشی از خط اول متروی تبریز نیز باشیم.

  • پروژه جاده جانانلو- کلیبر اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

این پروژه در دو قطعه توسط شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل راه و شهرسازی استان اجرا می‌شود که در قطعه اول که به طول 25کیلومتر از طرف خداآفرین اجرا می‌شود، پیشرفت فیزیکی 90درصدی را شاهد هستیم و ان‌شاءالله این قطعه تا شهریور سال‌جاری به اتمام خواهد رسید. قطعه دوم که از طرف کلیبر اجرا می‌شود نیز 15کیلومتر طول دارد که 12کیلومتر آن آسفالت شده و قسمت عمده عملیات باقیمانده پوشش سه پل واقع در مسیر است و این قطعه نیز تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد.

  • راه‌آهن برقی تبریز- آذرشهر از نظر مراحل اجرایی به چه قسمتی رسیده و قرار است چه زمانی به بهره‌برداری کامل برسد؟

بهره‌برداری آزمایشی از این پروژه صورت گرفته است. لازم به ذکر است که اتصال مستقیم‌ آذرشهر به خط آهن برقی نیز در دستور کار قرار دارد که درصورت همکاری مالکین اراضی واقع در مسیر در زمینه تملک این اراضی، این امکان فراهم خواهد شد.

  • آیا قطعات دوم و سوم بزرگراه شبستر- سلماس به اتمام رسیده است؟

پروژه بزرگراه صوفیان- شبستر- سلماس هم‌اکنون در حد فاصل صوفیان تا شبستر در حال اجراست که هفت و نیم کیلومتر از ابتدای مسیر از سمت صوفیان به بهره‌برداری رسیده و 10کیلومتر از قطعه در ادامه در مرحله آسفالت قرار دارد. با توجه به اینکه این پروژه جزو طرح‌های مهر ماندگار منظور شده امیدواریم با تأمین اعتبار مناسب به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

  • چه مناطقی در استان به‌عنوان مناطق محروم شناخته شده‌اند؟

براساس تصویب‌نامه سال88 دولت، شهرستان‌های چاراویماق، کلیبر و ورزقان و همچنین 11بخش به اضافه 22 دهستان دیگر جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته استان آذربایجان شرقی شناخته شده‌اند. توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بین شهرستان‌های استان براساس شاخص‌هایی انجام می‌شود که در آن، مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم که شاخص‌های عملکردی اقتصادی پایین‌تری نسبت به دیگر مناطق دارند از اعتبارات بیشتری برخوردار شوند تا فاصله توسعه‌یافتگی مناطق کم شود. یکی از این شاخص‌ها که اهمیت بیشتری هم دارد شاخص اشتغال و نرخ بیکاری در آن منطقه است.

کد خبر 174276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز