حمید هیدارن* می‌فرمایند: «حاسبوا قبل ان تحاسبوا»؛ یعنی به‌حساب خود رسیدگی ‌کنید قبل ‌از آن‌که بخواهند حساب شما را بررسی‌ کنند.

حمید هیدارن

این جمله البته دربرگیرنده مفاهیم ‌عمیق و کلی زندگی ما انسان‌هاست اما در امور‌جاری و فعالیت‌های روزمره نیز مصداق پیدامی‌کند. شاید هم به‌همین دلیل باشد که ارگان‌ها و سازمان‌ها در پایان هرسال کاری، به‌تدوین عملکرد یک‌ساله و بیلان‌کاری خود می‌پردازند تا ضمن روشن‌شدن آنچه درکارنامه‌شان ثبت شده، وضعیت آینده خود را برای جبران کاستی‌ها و یا تکمیل اهدافشان مشخص کنند.

هرساله در چنین روزهایی، واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران، از معاونت‌ها گرفته تا سازمان‌ها، شرکت‌ها، مناطق و حتی نواحی، گزارش‌عملکرد سال‌جاری خود را آماده‌می‌سازند تا ضمن ارائه به مسئولان مربوطه، درصد تحقق اهداف نشانه‌گذاری‌شده را متوجه ‌شوند. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز به سبک و سیاق سال‌های گذشته، پرونده فعالیت‌های سال1390 در این حوزه و البته برنامه‌های سال‌1391 را نیز تدوین‌کرده‌است.

درسالی که آخریـن روزهـای آن را پشت‌سر می‌گذاریم پروژه‌های‌عمرانی متعددی به بهره‌برداری رسیدند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت ‌بودند از قطعه‌پایانی بزرگراه شهید صیادشیرازی، پل تقاطع ابوسعید-وحدت‌اسلامی، پل لاله (تقـاطع بزرگـراه شهید باکری و خیابان لاله)، پل استقلال (تقاطع بزرگراه شهیدباقری و خیابان استقلال)، پل‌های ارتبـاطی بزرگراه شهید باکری به باند‌شمال آزادراه تهران-کرج، بـزرگـراه شهیـد زیـن‌الدیـن حـدفـاصـل بزرگراه امام‌علی(ع) تا پل شهید قائمی، تقاطعات بزرگراه یادگارامام(ره) با خیابان‌های دامپزشکی، طوس و هاشمی، پروژه‌های متعدد شبکه جمع‌آوری و هدایت آبهای‌سطحی و....

اما سال‌1391 را سال پرخبری درحوزه فعالیت‌های عمرانی پایتخت پیش‌بینی‌می‌کنیم؛ درسالی کـه پیش‌رو داریم، پروژه‌های بزرگ و البته پرتعدادی تکمیل خواهندشد که برخی‌از آن‌ها گرفتار بلاتکلیفی 20ساله بوده‌اند. گواه این ادعا، ادامه بزرگراه یادگارامام(ره) از خیابان آزادی تا خیابان امام‌خمینی(ره) است که فروردین‌‌ماه1391 به بهره‌برداری خواهدرسید. ازآن زمان به‌بعد، بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌های نام‌آشنای شهرمان یک‌به‌یک افتتاح‌می‌شوند.

ادامه بزرگراه شهید زین‌الدین حدفاصل پل شهید‌ قائمی تا سه‌راه آزمایش که درواقع امتداد‌شرقی بزرگراه شهید همت محسوب‌می‌شود به‌همراه بزرگراه شهیدخرازی یا همان امتداد‌غربی بزرگراه شهیدهمت در نیمه‌نخست سال‌آینده تکمیل خواهندشد تا یک مسیر‌شریانی به‌طول 56‌کیلومتر در پهنه شمالی تهران شکل‌بگیرد. پروژه‌ احداث یک دریاچه‌‌مصنوعی‌ در تهران که پرونده آن دارای قدمتی چهل‌واندی ساله است، با بهره‌برداری از دریاچه‌مصنوعی چیتگر در تابستان‌1391 بسته خواهدشد. ازطرفی مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب که نیاز به ساخت آن در دهه‌های گذشته همیشه احساس‌ شده، تا پایان سال1391 با احداث فاز اول آن به‌مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

بزرگراه 36کیلومتری امام‌علی(ع) از بزرگراه ارتش تا بزرگراه صالح‌آباد و همچنین 15کیلومتر از بزرگراه‌آزادگان حدفاصل پل شهید کاظمی تا میدان‌فتح نیز انشا‌ءا... سال‌آینده تحویل شهروندان خواهندشد. تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید آیت‌ا...صدر به‌همراه تونل امیرکبیر، پل ‌دسترسی‌غربی برج‌میلاد، پل‌های تقاطع بزرگراه شیخ‌فضل‌ا... نوری با بزرگراه محمدعلی‌جناح و مجموعه پل‌های کاروانسراسنگی از دیگر پروژه‌هایی هستند که افتتاح آن‌ها درسال‌1391 هدایایی ناقابل برای مردم صبور و شریف پایتخت به‌حساب می‌آیند. درحقیقت سال1391 را باید سال افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی در تهران دانست و این مهم به‌معنای وفای‌به‌عهد مدیریت‌شهری در توسعه زیرساخت‌های شهری است.

* سردبیرعمران‌شهر

کد خبر 163807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز