سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی شامل انبوه‌سازی‌ مسکن، راه و سدسازی‌، آبرسانی، کشاورزی و... در استان‌های گوناگون کشور هستند که قرار بود تا پایان سال90 به بهره‌برداری برسند اما به دلایل متعدد، نیمه‌تمام مانده‌اند؛ در این میان دبیر کانون سراسری انجمن‌های شرکت‌های ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی ایران، در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته، سعی کرده تا این دلایل را به نحوی مشخص کند.

طرح های عمرانی

بدهکاری دولت به پیمانکاران

بابک فرزانه‌وار می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌های پیمانکاری چند هزار میلیارد تومان از دولت طلب‌دارند. این موضوع تأثیر منفی بر عملکرد پیمانکاران داشته و اغلب آنها با حداکثر ۲۰درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی باعث ایجاد اشتغال و افزایش سطح رفاه اجتماعی می‌شود، ادامه می‌دهد: هرچه بودجه کشور صرف این قبیل پروژه‌ها شود به همان اندازه شاهد اقتصادی پویا بوده و به‌تبع آن نیز بیکاری کاهش می‌یابد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های شرکت‌های ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی ایران، ظرفیت اجرایی شرکت‌های فعال در این بخش کشور را چند برابر میزان موجود دانسته و یاد‌آور می‌شود: نباید این مسئله را نادیده گرفت که تزریق اعتبارات عمرانی به جامعه، برخلاف سایر اعتبارات و نقدینگی‌ها به هیچ‌وجه تورم‌زا نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی عدم تخصیص بموقع اعتبارات از سوی دولت است، عنوان می‌کند: همه‌ساله در بودجه کشور، ردیف بودجه‌ای برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته می‌شود تا با تزریق به بدنه زیرساخت‌ها، این قبیل پروژه‌ها در مدت زمان معین به بهره‌برداری برسند. فرزانه‌وار ادامه می‌دهد: متأسفانه به‌دلیل عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده دولت در خصوص بودجه‌های عمرانی، درصد تخصیص این اعتبارات در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته و همواره بخشی از بودجه‌های عمرانی محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل بروز این مسئله به محدودیت‌های منابع درآمدی دولت برمی‌گردد، خاطر‌نشان می‌کند: عدم تخصیص مابقی اعتبارات عمرانی باعث می‌شود پروژه‌های عمرانی دستخوش مشکلات فراوانی شوند. این در حالی است که اعتبارات جاری کشور به‌دلیل تأمین حقوق کارمندان دولتی ظاهرا غیرقابل کاهش بوده و در نتیجه این بودجه عمرانی است که با بروز کوچک‌ترین مشکل دچار دست‌اندازی و نوسان می‌شود.

آغاز دیرهنگام سال مالی

دبیر کانون سراسری انجمن‌های شرکت‌های ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی ایران، با اشاره به این مطلب که این تنها یکی از مشکلات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به‌شمار می‌رود، اظهار می‌دارد: یکی دیگر از دلایل کندی پیشرفت پروژه‌ها آغاز‌شدن سال مالی از ابتدای مرداد ماه است.

وی ادامه می‌دهد: سال مالی جدید پروژه‌های عمرانی از مرداد ماه شروع می‌شود که با توجه به بوروکراسی‌های اداری (مانند سال90) اعتبار پروژه‌ها در فصل پاییز و حتی زمستان به دست پیمانکاران می‌رسد ؛ فصلی که از نظر کاری دوره رکود پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود.

این در حالی است که در فصل‌های بهار و تابستان که روزهای پررونق اجرای پروژه‌های عمرانی است؛ پیمانکاران به‌دلیل فقدان بودجه عملا نمی‌توانند هیچ فعالیتی انجام دهند. فرزانه‌وار پیشنهاد می‌دهد: برای جلوگیری از توقف عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی، سال مالی از ابتدای فروردین هر سال آغاز شود تا اعتبارات در زمان مقرر به پروژه‌های عمرانی تخصیص یافته و از زیان پیمانکاران این بخش و آسیب به پروژه‌های عمرانی کشور جلوگیری شود.

وی می‌گوید: در حال حاضر وضعیت پیمانکاران پروژه‌های عمرانی بحرانی است، چراکه با توجه به مطالبات زیاد از دولت بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری در آستانه ورشکستگی قرار دارند و اگر اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگیرد بسیاری از شرکت‌های توانمند از چرخه ساخت‌و‌ساز کشور حذف خواهند شد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های شرکت‌های ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی ایران، با این توضیح که تجربیات این‌قبیل شرکت‌ها سرمایه کشور محسوب می‌شود، می‌افزاید: این مسائل در حالی صورت می‌گیرد که بانک‌ها برای تسویه معوقات بانکی به پیمانکاران فشار می‌آورند. البته برای حل این مشکل نیز از رئیس‌جمهور درخواست شده تا در خصوص جریمه دیرکرد و تقسیط بانکی پیمانکاران تجدیدنظر شود که با وجود نظر مثبت رئیس‌جمهور، بانک مرکزی با این درخواست موافقت نکرد.

فرزانه‌وار با بیان این مطلب که چنانچه اقدامی در این رابطه صورت نگیرد بسیاری از فعالان بخش‌های عمرانی ناگزیر به تغییر شغل خواهند شد، یادآور می‌شود: در‌حال حاضر زمان اجرای اکثر پروژه‌ها به‌دلایل فوق طولانی شده و به چند برابر زمان پیش‌بینی شده اولیه می‌رسد که در این صورت، هم پیمانکار متضرر می‌شود و هم سرمایه‌های ملی به هدر می‌رود.

کد خبر 164722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز