مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

شهر تهران در سال‌جاری، چهره‌ای متفاوت خواهد داشت. قرار است در سال91 بسیاری از طرح‌هایی که اجرای آنها در تهران رؤیایی می‌نمود، به پایان برسد.

 در سال91 دیگر از احداث 9ساله تونل رسالت خبری نیست. در سال91 دیگر قرار نیست برج میلاد پس از گذشت 11سال به پایان برسد. منطقی کردن زمان اجرای پروژه‌ها در عرصه فنی و عمرانی و اجرای طرح‌های بلندپروازانه، بخشی از تحول شهر تهران در سال91 است. اجرای طرح‌های بزرگ فرهنگی از جمله جشنواره شمسه و فعالیت‌های فرهنگی در کنار توسعه فضاهای فراغتی و فرهنگی مانند پیاده‌راه‌ها، بخش دیگری از این چرخه تحول است. اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود. در صفحات پیش‌رو برخی تغییرات که چهره جدید شهر را شکل می‌دهند معرفی شده‌اند. هر چه هست این واقعیت که پس از 340روز دیگر تهران سیمایی متفاوت خواهد داشت.

هنوز هم شهروندان با چهره‌ای نگران به بسیاری از طرح‌ها نگاه می‌کنند. با وجود آنکه بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایی که تا پیش از این مطرح شده بودند، در زمان مقرر به بهره‌برداری رسیدند، باز هم همه نگرانند. تونل توحید، بوستان ولایت، تکمیل برج میلاد پس از 11 سال، تکمیل تونل رسالت پس از 9سال، سینما آزادی، پردیس ملت، پردیس زندگی و بسیاری از پروژه‌هایی که ساخته شده‌اند، گویا همچنان گرد نگرانی را از چهره برخی از مردم دور نکرده‌اند.

اما سال91 سال متفاوتی است. شاید این اندازه بلند پروازی در آغاز طرح‌های عمرانی بزرگ و ملی و اجرای همزمان آنها، از نهادی مانند شهرداری کمی مخاطره‌آمیز باشد اما واقعیت این است که این طرح‌ها آغاز شده و قرار است همگی آنها در کمتر از 340روز دیگر به پایان برسد. ماجرا تنها احداث بزرگراه و تونل و معابر عمومی نیست، بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها برای توسعه فضاهای فرهنگی، فراغتی و مذهبی است که می‌تواند تصویری نو به تهران بدهد.

در کنار تمام طرح‌های فرهنگی و اقدامات اجتماعی، یک نماد امسال رقم خواهد خورد؛ نمادی که می‌تواند بیانگر تهور و بلندپروازی مدیران شهری برای اجرای طرح‌های عمرانی شگفت‌انگیز باشد. اجرای 7کیلومتر تونل و پس از آن 7کیلومتر بزرگراه دو طبقه در شمال شرق تهران، می‌تواند یک نماد باشد.

همانگونه که در سال گذشته ساخت 77روزه بوستان 70هکتاری ولایت در جنوب شهر نماد کاهش فاصله شمال و جنوب شهر بود، این‌بار در این گوشه از شهر، توان مهندسی و اجرایی یک نهاد عمومی قرار است در آزمونی سخت، قرارگیرد؛تونلی 7کیلومتری و بزرگراه طبقاتی 7کیلومتری. اگر عقربه‌های ساعت را بچرخانید و نگاهی به آن بیندازید، تنها 340 تا 24 ساعت فرصت باقی است تا این طرح به پایان برسد؛ ماراتنی نفسگیر که تنها در این بخش شهر در جریان نیست. گوشه‌گوشه این شهر در سال91 پر است از این ماراتن‌های نفسگیر و همواره این سؤال باقی است که آیا شهرداری می‌تواند در این آزمون پرتنش موفق باشد؟

7 کیلومتر بر فراز آسمان

بزرگراه طبقاتی صدر این روزها شاهد تحول‌های بنیادینی است. احداث تونل تأسیساتی و انتقال برق فشار قوی به طول 2/6کیلومتر در خیابان اندرزگو زمینه را برای برچیدن دکل‌های 77گانه برق فشار قوی بزرگراه صدر و شهید بابایی آماده کرد. احداث زودتر از موعد این تونل و همچنین جمع‌آوری ضربتی دکل‌های 77گانه که به تعبیر معاون شهردار تهران پاشنه آشیل این پروژه عظیم شهری است باعث تعجب بسیاری از شهروندان شد.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، شهروندان تهران ملاحظه کردند که عرشه‌های پل طبقاتی صدر در ضلع شرقی این بزرگراه و ابتدای ورودی تونل نیایش در حال نصب است. از طرفی تمامی بخش‌های بزرگراه ستون‌های پل طبقاتی در حال تکمیل است. در تازه‌ترین گزارشی که معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این باره ارائه کرده، سیدمازیار حسینی اعلام کرد که عملیات نصب عرشه در بزرگراه طبقاتی صدر با کارگذاری قطعاتی از عرشه رمپ شمال غربی این بزرگراه آغازشده و تعدادی از سگمنت‌های مربوطه با موفقیت در این بخش ‌از پروژه نصب شده است.

هـمچـنـین عـمـلیات حـفر شمع‌ستون‌های بزرگراه طبقاتی صدر متعاقب برچیده‌شدن دکل‌های برق فشارقوی سرعت گرفته است. عملیات حفر تعدادی از شمع‌ستون‌های باقیمانده نیز متعاقب اجرای انحراف ترافیکی در بزرگراه شهید صیادشیرازی آغاز شده است.

پیشرفت عملیات‌ حفاری و بتن‌ریزی شمع‌ها در پروژه‌ احداث بزرگراه طبقاتی صدر بالغ ‌بر 65درصد پیشرفت داشته و با اجرای عملیات‌ انحراف‌ ترافیک در محدوده تقاطع قیطریه، احداث پایه‌های زیرگذر متصل‌کننده قیطریه شمالی و جنوبی در این تقاطع نیز آغاز شده است.

اخبار رسیده از سایر جبهه‌های کاری پروژه نیز بیانگر این نکته است که ساخت 80‌درصد از سگمنت‌های عرشه رمپ غربی پایان یافته و عملیات آرماتوربندی تیرهای دروازه‌ای با دهانه حدود 20متر که بدون امکان قالب‌بندی با پایه‌های متداول به‌انجام می‌رسد در این بخش‌ از پروژه با‌ شتاب ادامه ‌دارد. همه چیز دست به دست هم داده‌اند تا پل طبقاتی صدر هر هفته شاهد اتفاقی نو باشد تا به خط پایان در دهه فجر سال‌جاری برسد.

تنها یک سوم راه باقی مانده است

در واپسین روزهای سال گذشته سیدمازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر از پایان حفاری تونل نیایش داد. هم‌اکنون نیز عملیات فاینال‌لاینینگ یا بتن‌ریزی نهایی این پروژه با فعال‌شدن تمام قالب‌های بتن‌ریزی در خردادماه امسال به حداکثر بازدهی می‌رسد و این روزها از پیشرفت 11درصدی عملیات بتن ریزی و پیشرفت 64درصدی ساخت کل پروژه تونل نیایش خبر داده شده است. به‌نظر می‌رسد تونل نیایش که هم اکنون تنها 36درصد تا پایان ساخت فاصله دارد، زودتر از زمان مقرر آماده بهره‌برداری شود.تونل نیایش با 2تونل رفت و برگشت با طول تقریبی 7/6کیلومتر طراحی شده که در بزرگراه نیایش و از فاصله حدود 700متری غرب بزرگراه کردستان شروع و تا فاصله حدود 300متری شرق بزرگراه مدرس ادامه می‌یابد.این تونل به منظور اتصال بزرگراه نیایش به بزرگراه صدر طراحی شده و از زیر خیابان‌های ولیعصر، آفریقا و بزرگراه مدرس عبور می‌کند و به بزرگراه صدر می‌رسد.9جبهه کاری با 3شیفت فعالیت شبانه روزی از بخش‌های مختلف، احداث این تونل را پیش بردند. کل پروژه تونل نیایش ابتدای سال90 تنها 6درصد پیشرفت داشت اما به گفته معاون فنی وعمرانی شهردار تهران، با تلاش و کار جهادی تمامی دست‌اندرکاران پروژه احداث تونل‌نیایش، وعده شهردار‌ محترم تهران درخصوص پایان حفاری‌ها تـا پـایـان سـال90 محقق‌ شد.

حسینی در تشریح اقدام انجام شده برای حفاری کامل پروژه نیایش می‌گوید: عملیات‌حفاری تونل نیایش در یک خاک‌آبرفتی و با پتانسیل ریزش بالا، بدون هرگونه حادثه و نشست‌عمـده بـه‌انجام رسیده است. وی همچنین می‌گوید: عبور از زیر بزرگراه مدرس و با سرباره بسیار ناچیز در حد 4 یا 5متر، به‌نحوی انجام‌شد که حتی یک ساعت نیز بزرگراه مسدود‌ نشد و مردم حتی حس‌ نکردند که زیر مسیر حرکـت آنهـا در زیـرزمین چـه غوغـایی برپاست.معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر سرعت ‌گرفتن ‌عملیات بتن‌ریزی پوشش‌نهایی تونل و اجرای هر پارت‌ بتن‌ریزی در طول 3روز، از اجرای کامل 35پارت بتن‌ریزی نهایی در بخش‌های مختلف این تونل خبر داد. اجرای به‌موقع عملیات بتن‌ریزی نهایی در تونل‌نیایش مستلزم اجرای سلسله اقدامات پیش‌نیاز همچون بتن‌ریزی کف، عایق‌بندی کامل جداره‌ تونل، آرماتوربندی و قالب‌بندی سقف و دیواره‌هاست. هم اکنون در این سازه مراحل عایق‌بندی کامل جداره تونل و قالب‌بندی سقف و دیواره‌ها را و در برخی جبهه‌ها نیز بتن‌ریزی نهایی و کف‌سازی‌ در دست اجراست. این پروژه در دهه فجر سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 166071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز