عباس ثابتی‌راد: چه تصویری از تهران در روزهای پایانی سال 91 می‌توان تجسم کرد؟ این گزارش قرار است تصویری روشن از آینده شهر تهران بنمایاند. مروری بر واقعیت‌هایی که هم اکنون در گوشه‌گوشه شهر در جریان است می‌تواند تصویری روشن از 340روز دیگر را فرارویمان قرار دهد.

طرح های عمرانی - تهران

قرار است تهران در سال91 از نظر ساخت و ساز اتفاقات بسیاری را شاهد باشد. مهم‌ترین بخش این اتفاقات بهره‌برداری از چندین پروژه ملی است. اگر به روزهای گذشته برگردیم اشتیاق پایتخت‌نشینان در روزهایی که تونل رسالت یا تونل توحید به بهره‌برداری رسید، انکارناپذیر بود یا هنگامی که بوستان ولایت در سال گذشته به بهره‌برداری رسید نیز چنین اشتیاقی ایجاد شد. حال تصور کنید در سال پیش رو چندین و چند اتفاق بزرگ روی خواهد داد. بهره‌برداری از تونل نیایش، نخستین بزرگراه طبقاتی 7کیلومتری کشور، تکمیل رینگ بیرونی شهر، ساخت طولانی‌ترین بزرگراه شمالی - جنوبی شهر در شرق پایتخت، اتصال بزرگراهی در یادگار، خرازی، باقری، بابایی و آبگیری بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور در پایتخت در سال91 اتفاق خواهد افتاد. قرار است سال91 یکی از رویایی‌ترین سال‌های پایتخت باشد. شما هم فقط کافی است 340روز دیگر صبر کنید تا به پایان این سریال افتتاح‌ها برسید.

رشد 25 کیلومتری بزرگراه امام علی

قرار است شمال شرق پایتخت به جنوب شرق آن متصل شود. 9 کیلومتر از بزرگراه امام علی(ع) در سال‌های گذشته ساخته شد و بزرگراه ارتش را به خیابان سبلان متصل کرد. در سال گذشته شهردار تهران اعلام کرد که 25کیلومتر از این بزرگراه را تا پایان سال91 به بهره‌برداری خواهد رساند؛ 25کیلومتری که با احتساب رمپ و لوپ‌ها محاسبه شده و از درون بافت مسکونی می‌گذرد. به همین دلیل دشواری‌های کار احداث این بزرگراه بی‌سابقه اعلام شد. طبق تصمیم اتخاذ‌ شده توسط شهردار تهران، تا آخر شهریورماه1391 تمام دسترسی‌های شرقی- غربی در طول مسیر بزرگراه امام‌علی(ع) بایستی به بهره‌برداری برسد و کل محور بزرگراه، از مسیل باختر تا حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) نیز تا پایان سال‌جاری تکمیل خواهد شد. نخستین گشایش ترافیکی امسال در میان تقاطعات ادامه بزرگراه امام‌علی(ع)، احتمالا در تقاطع میدان ‌محلاتی، انجام خواهد شد. در پل روگذر بزرگراه امام‌علی(ع) ضمن احداث کامل ستون‌ها، عملیات قالب‌بندی در‌حال انجام‌ بوده و در رمپ‌شرقی میدان محلاتی نیز تـلاش بـرای احـداث عـرشه آغـاز شده است.

در پل تقاطع خیابان نیکنام با بزرگراه امام‌علی(ع) نیز با‌ توجه به آماده‌بودن پل برای روکش آسفالت، نوسازی تأسیسات زیر‌زمینی توسط شرکت‌های تأسیسات‌شهری در‌حال انجام ‌است تا از حفاری‌های احتمالی پس از بهره‌برداری مسیر پیشگیری شود. در مسیر حد فاصل خیابان پیروزی تا میدان محلاتی همچنین عملیات ساخت پل تقاطع خیابان پیروزی، دوربرگردان عزیزی و پل عزیزی نیز در مرحله احداث شمع ستون‌هاست. احداث مسیر اصلی بزرگراه نیز از‌ طریق ساخت دال‌بتنی در‌بخش حد فاصل خیابان کرمان تا میدان محلاتی با سرعت مناسبی در‌حال پیشرفت است. بزرگراه امام علی(ع) از 6 منطقه شهرداری عبور می‌کند. مناطق 7، 8، 13، 14، 15و 20 مناطقی هستند که در احداث این بزرگراه شمالی- جنوبی نقش دارند و املاک و مستغلات بسیاری در هر یک از این مناطق در مسیر آن قرار دارند. به همین دلیل معاون شهردار تهران بزرگ‌ترین مشکل پیش روی ساخت این بزرگراه را تملک معارضان دانست. اما ابتدای سال آینده خبری اعلام شد که توجه همگان را به خود جلب کرد. شهرداری تهران اعلام کرد که با اعتبار یک هزار میلیارد تومانی تمامی معارضان مسیر طولانی بزرگراه امام علی خریداری شده یا در مراحل پایان خرید هستند. براساس گزارش‌های اعلام شده بیشترین معارضان در منطقه7 قرار دارند که تعداد آنها به هزار و 646ملک می‌رسد که تاکنون شهرداری توانسته هزار و 180ملک را خریداری کند و مورد توافق قرار دهد که از این میزان 879ملک تملک، 270پلاک تخریب و 724معارض تحویل داده شده و تخریب شده است. بسیاری از مدیران امیدوارند که با تخریب املاک فرسوده در مسیر بزرگراه، روند نوسازی بافت فرسوده در مسیر بزرگراه سرعت یابد و بتواند تغییری در روند ساخت بناهای جدید ایجاد کند. شهرداری در نظر دارد در طرح این بزرگراه که از قلب بافت فرسوده می‌گذرد از ظرفیت و پهنه‌بندی‌های طرح تفصیلی استفاده کند؛ یعنی حریم بزرگراه را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد تا تحولی در بافت محله ایجاد کند. بزرگراه امام‌علی(ع) تا پایان سال شمال شرق پایتخت را به جنوب آن وصل می‌کند و در این مسیر بیش از 8تقاطع غیر همسطح اصلی نیز ساخته خواهد شد.

بزرگراه یادگار امام درمسیر تکامل

تصور بزرگراهی که از شمال تهران در منطقه 2 و در شمال سعادت‌آباد شروع شده ، پس از عبور از منطقه سعادت‌آباد، به سمت جنوب حرکت کند و در نهایت از یک سو به میدان حق‌شناس در بزرگراه نواب و از دیگر سو به میدان فتح در بزرگراه آیت‌الله سعیدی برسد، چندان سخت نیست. با تلاش معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران این اتفاق در سال91 به بار می‌نشیند. اگرچه به گفته مسئولان قرار بود این بزرگراه به خیابان امام‌خمینی متصل شود، اما با پیشنهاد اعضای شورای شهر و کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران، این بزرگراه پس از رسیدن به خیابان دستغیب در جنوب خیابان آزادی از خیابان امام‌خمینی عبور کرده و به 2قسمت تقسیم می‌شود و یک مسیر آن به سمت غرب و میدان فتح می‌رود و مسیری دیگر از این بزرگراه نیز با حرکت به سمت شرق به میدان حق شناس در بزرگراه نواب می‌رسد. البته پادگان جی در مسیر غربی این بزرگراه نیز قرار است جای خود را تغییر دهد و به شهر تهران ملحق شود. عجیب نیست که این بزرگراه تا پایان سال تغییری چشمگیر در جنوب ایجاد کند. هم اکنون بر اساس اظهارات مسئولان فنی و عمرانی شهرداری تهران، بخش کندرو بزرگراه یادگار امام ابتدای اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد و بخش تندرو آن که در سطح منفی یک طراحی و برنامه‌ریزی شده نیز در دست ساخت است. پیش‌تر مسئولان خبر از ایجاد دسترسی‌های محلی برای عبور و مرور شهروندان و جلوگیری از اختلال در زندگی شهروندان آن ناحیه داده بودند که البته در سال90 تمامی دسترسی‌های محلی در بزرگراه یادگار امام احداث شد. با اتمام عملیات‌ بتن‌ریزی در دال‌بتنی تراز صفر(دسترسی محلی)، عملیات ‌اجرایی در این بخش ‌از پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) به سرعت ادامه دارد و عملیات ‌نهایی شامل ایزولاسیون، جدول‌گذاری و اجرای روکش ‌آسفالت در‌ حال انجام است. در تراز منفی ‌یک ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) نیز عملیات‌ دیواره‌سازی و ایزولاسیون دیواره‌ها با پیشرفت مناسبی ادامه ‌دارد. کل‌پروژه در 2 تراز صفر و منهای‌ یک در فصل‌ بهار تحویل‌ می‌شود اما به ‌جهت تسهیل بهره‌برداری ‌محلی مردم، سطح بزرگراه با اولویت تکمیل و به‌ تدریج مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

آغاز بهره‌برداری از نمایشگاه شهرآفتاب

آغاز بهره‌برداری از طرح مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب بیش از 120‌هزار مترمربع فضای نمایشگاهی دارد که در فاز نخست حدود 60‌هزار مترمربع از این فضاها به‌صورت سرپوشیده و روباز ساخته خواهد شد. در این مجتمع نمایشگاهی به جز فضاهای مرتبط نمایشگاهی، ایستگاه مترو، مسجد، میدان آبنما، بلوار دسترسی به محوطه نمایشگاهی و یک پارکینگ‌عمومی پیش‌بینی ‌شده و بر اساس آنچه گفته شده قرار است فاز اول این مجتمع تا زمستان سال‌1391 به‌بهره‌برداری برسد. هم اکنون نیز عملیات ‌اجرای پیاده‌روسازی و محوطه‌سازی در پروژه احداث مجتمع‌ نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز شده است. این عملیات هم‌ اکنون در مرحله اجرای خاکبرداری در محوطه محور چهارباغ است. همچنین ساخت سقف ‌فلزی سالن‌های نمایشگاهی در کارگاه مربوطه آغاز شده و از عملیات احداث سالن‌های سه‌قلوی نمایشگاهی خبر می‌رسد، ضمن اینکه تکمیل فوندانسیون، احداث دیواره‌ها و تکمیل تونل‌های تأسیساتی نیز در این بخش‌ از پروژه با پیشرفت ‌مناسبی ادامه دارد. در بخش سالن ملل نیز ضمن اتمام عملیات‌ احداث ستون‌های تراز منفی یک، این بخش‌از پروژه برای احداث سقف ‌اول آماده شده و متعاقب احداث سقف‌اول، تلاش برای اجرای ستون‌های 16متری سالن‌ ملل آغاز می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی آفتاب یکی از مجهزترین نمایشگاه‌ها در غرب آسیا خواهد بود که با معیارهای بین‌المللی کاملا مطابقت دارد. یکی از اهداف شهرداری تهران در واگذاری طراحی این نمایشگاه به شرکت آلمانی GMP احداث نمایشگاهی مطابق با معیارهای بین‌المللی و عضویت تهران در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. به گفته مسئولان، تهران به شرطی می‌تواند عضو نمایشگاه‌های بین‌المللی شود که مراجعی همچون GMP این نمایشگاه را به لحاظ دارا‌بودن استانداردهای بین‌المللی تأیید کنند. اگر تهران وارد لیست نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا شود می‌توان حتی نمایشگاه‌های اکسپو را نیز در این شهر برگزار کرد. در احداث نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب از سازه‌های سبک استفاده شده است، همچنین تأسیسات این نمایشگاه توسط انرژی خورشید سوخت خود را تأمین می‌کنند.

آبگیری دریاچه چیتگر

طرح احداث دریاچه چیتگر پس از سال‌ها بالاخره در سال گذشته اجرایی شد. شهرداری اعلام کرد که در مدت 30ماه این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، اما شواهد گویای آن است که 6 ماه زودتر از موعد مقرر این پروژه به بهر‌ه‌برداری برسد. هم اکنون هم مساحت سطح آب‌بندی‌ شده بستر دریاچه ‌مصنوعی‌ چیتگر به مرز 32هکتار رسیده است.

متعاقب اتمام عملیات‌ خاکبرداری و اجرای پوشش خاک‌سیمان در سال گذشته، عملیات آب‌بندی دریاچه ‌مصنوعی چیتگر با سرعت مناسبی ادامه ‌دارد و تاکنون 32هکتار از بستر این دریاچه زیر پوشش‌های ژئوتکستایل و ژئوممبران رفته است. همچنین عملیات بتن‌ریزی بند انحرافی روی رودخانه‌ کن رو به ‌اتمام است و نصب قطعات هیدرومکانیکال در بـدنـه بنـد ‌انحرافـی آغاز‌شده است.
علاوه بر اینها عملیات بتن‌پاشی‌ رویه بالادست سد درحال اتمام است و این عملیات در بخش‌های مختلف دایک‌ ساحلی پیشرفت مناسبی داشته است. ‌پس‌از اتمام کامل عملیات بتن‌پاشی در دیواره‌ها و رویه دایـک‌ ساحلـی و سد خاکی، اجرای پوشش‌های آب‌بند در این بخش ‌از پروژه نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

سید مازیار حسینی، با تأکید بر این موضوع که آب‌بندی دریاچه 140هکتاری را تاکنون در کشور تجربه نکرده بودیم، پیش‌تر گفته بود: برای نخستین‌بار است که چنین کاری انجام می‌شود و کار سختی است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه روی کیفیت کار به شدت حساس هستیم، گفت: دستگاه‌های نظارتی متعددی روی کار پیمانکاران نظارت کردند. به گفته وی استاندارد‌های بالایی برای پروژه درنظر گرفته‌شده، به گونه‌ای که خیلی از سازنده‌ها که مدعی هستند، وقتی استاندارد‌ها را دیدند، محصولات آنها جواب نداد و مجبور شدند خط تولید خود را اصلاح کنند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر اینکه پروژه دریاچه چیتگر با رویکرد نشاط اجتماعی ساخته می‌شود، گفت: این پروژه کاملا فنی و تخصصی است. اما هم اکنون دریاچه به سطح تاج رسیده و شرایط برای آبگیری آماده می‌شود. مازیار حسینی با بیان اینکه بیشترین آورده رودخانه کن در اردیبهشت است، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از آورده سالانه این رودخانه که سهم ما ۵میلیون متر مکعب است برای آبگیری دریاچه استفاده کنیم. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان کرد: فرایند آبگیری و تکمیل دریاچه همزمان است و کار آبگیری اوایل سال آینده و بهره‌برداری از فاز اول پروژه در تابستان سال آینده آغاز می‌شود.

حسینی اضافه کرد: عملیات کلنگ‌زنی پروژه دریاچه چیتگر در مهر89 آغاز شد و در آن مراسم اعلام کردیم که کار ظرف مدت ۳۰ماه به اتمام می‌رسد: در حقیقت باید کار در سال۹۲ به اتمام می‌رسید اما تلاش خود را می‌کنیم تا ۶ماه زودتر بهره‌برداری از این پروژه آغاز شود.

ساخت تقاطع غیرهمسطح کاروانسرا سنگی

سه‌راه کاروانسرا‌سنگی در غرب تهران، به‌دلیل تلاقی 3محور بزرگراهی مهم شامل جاده‌قدیم کرج، جاده ‌مخصوص کرج و ادامه بزرگراه حکیم، یکی از مبادی ‌ورودی‌ شهر به‌شمار‌ می‌آید. هم اکنون نیز در این پروژه بالغ بر 10درصد قطعات‌ بتنی پیش‌ساخته در پل ‌جهتی شمال‌غرب به جنوب‌شرق با موفقیت نصب‌ شده است. علاوه بر پیشرفت قابل‌ ملاحظه عملیات‌ اجرایی در پل ارتباط‌دهنده شرق جاده ‌قدیم کرج به غرب جاده‌ مخصوص کرج، احداث عرشه در پل‌ جهتی شمال‌ غرب به جنوب ‌شرق نیز از‌ طریق نصب قطعات پیش‌‌ساخته بتنی با سرعت ادامه‌ دارد و تاکنون بالغ بر 10درصد این قطعات نصب‌ شده است. از میان ستون‌های مورد ‌نیاز برای اجرای این پروژه فقط کار احداث 5‌ستون دیگر باقی ‌مانده و در سایر جبهه‌های کاری، اجرای عملیات خاکبرداری، خاکریزی و احداث دیوار خاک ‌مسلح با‌ سرعت ادامه دارد.

تقاطع شهید بابایی با جاده تلو؛ گشایش بزرگ در شرق

تقاطع بزرگراه شهید بابایی- جاده تلو در شرق پایتخت، پیش ‌‌از این دارای چند مسیر نیمه‌کاره و کاملا غیرفنی بود که بیشتر جهت تأمین دسترسی‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با اجرای این پروژه، علاوه بر حذف گلوگاه ترافیکی جاده تلو به‌دلیل عرض‌کم آن، دسترسی شهروندان به‌ این محور از طریق بزرگراه شهید بابایی تسهیل می‌شود.

پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی و جاده تلو شامل بخش‌های مختلفی همچـون تعریـض پـل تقـاطـع تلو- بابایی در 2سمت شمال و جنوب، اجرای 4رمپ دسترسی به طول حدود 1400متر و اجرای 2لوپ در شمال و یک لوپ در جنوب به طول حدود 600متر است که متعاقب رفع معارضات ملکی و تأسیساتی، عملیـات عمـرانی از 3جبهه فعال ‌شده‌است.

بر اساس آخرین فعالیت‌های صورت‌گرفته و متعاقب نصب تیرهای فلزی عرشه و اجرای بخش قابل‌توجهی از عملیات آرماتوربندی در باندهای توزیع شمالی و جنوبی تقاطع غیرهمسطح تلو- بابایی، پیشرفت مراحل ‌اجرایی در این پروژه به مرز 53درصد رسیده است.

اجرای تمهیدات‌ فنی به‌منظور آماده ‌شدن این بخش از پروژه برای اجرای عملیات بتن‌ریزی ادامه ‌دارد و پیش‌بینی‌ می‌شود این عملیات ظرف هفته‌های آینده آغاز شود.

علاوه بر آمادگی باند توزیع شمال‌شرقی تقـاطـع تلو- بابایی و رمپ‌و‌لوپ‌های موجود در ضلع شمال‌غربی این تقاطع برای اجرای عملیات روکش آسفالت، مجموعه دسترسی‌های پیش‌بینی شده به جایگاه CNG و پمپ‌بنزین نیز درحال تکمیل‌ است و به‌زودی روکش‌آسفالت خواهد شد.

در سایر جبهه‌های کاری پروژه تقاطع غیرهمسطح تلو- بابایی، تلاش برای اتمام عملیات دیواره‌سازی در رمپ‌ جنوب‌غربی پروژه ادامه دارد. همچنین اجـرای عملیـات خاکی رمپ و لوپ‌های موجود در ضلع جنوب شرقی این تقاطع نیز به‌تازگی آغاز شده است.

گشایش راه ارتباطی جدید برج میلاد

پل دسترسی غربی برج‌‌ میلاد که طرح آن در سال1390 توسط انجمن سازه‌های فولادی ایران به‌عنوان سازه ‌برتر فولادی‌کشور انتخاب ‌شد، حداکثر ظرف یک‌ماه آینده به بهره‌برداری خواهدرسید. این سازه بر فراز بزرگراه شیخ فضل‌الله قرار دارد و مسیر دسترسی غربی به برج میلاد را برقرار خواهد کرد. این پل زیبا که از نوع کابلی ‌معلق بوده و با فناوری‌های پیشرفته‌ای ساخته شده ‌است، دسترسی شهروندان را از طریق بخش‌غربی برج میلاد مهیا ‌می‌سازد. در حال‌ حاضر کشش‌‌ مرحله‌ای کابل‌های پل به ‌پایان‌ رسیده و لوله‌های هندریل روی عرشه ‌پل نیز نصب شده ‌است. با اتمام عملیات جدول‌بندی، رنگ‌آمیزی زیرعرشه به‌ همراه اجرای لایه‌های نهایی آسفالت در عرشه و مسیرهای دسترسی به پل، این سازه زیبا آماده تحویل به ‌مردم خواهد شد و یکی از نخستین پروژه‌هایی خواهد بود که افتتاح آن، زنجیره بهره‌برداری‌های بزرگراهی در تهران را آغاز خواهد کرد.

اتصال ادامه بزرگراه همت به جاده دماوند

بزرگراه شهید همت در منتهی‌الیه شرقی خود، یعنی از امام علی(ع) به سمت شرق بزرگراه شهید زین‌الدین نامگذاری شده است. طول این بزرگراه تا پل پروین در حدود 7کیلومتر است که در سال90 به بهره‌برداری رسید. هم اکنون نیز علاوه بر تلاش برای احداث مسیر اصلی ادامه بزرگراه شهید زین‌الدین، عملیات ‌اجرای تقاطع‌های این مسیر با سرعت‌ ادامه دارد. در تقاطع‌های این مسیر، بتن‌ریزی باند جنوبی پل احسان تکمیل شده و باند شمالی این پل نیز آماده بتن‌ریزی شده است. همچنین در پل‌ دستـرسی دانشگـاه شهید عباسپور، تیرهای فلزی ‌عرشه بـه کـارگـاه این پـروژه منتقل شده و تلاش می‌شود عملیات ‌نصب تیرهای ‌‌فلزی این پل تا آخر فروردین ‌ماه سال‌جاری به‌ اتمام برسد. در بخش پل وفادار نیز با برقراری اتصالات در شبکه جایگزین لوله‌آب 800میلی‌متر، تلاش برای احداث پایه‌های باقیمانده باند شمالی آغاز شده و باند‌ جنوبی نیز با اتمام بتن‌ریزی‌ها، بـه‌زودی عایـق‌بنـدی و ‌آسفالت می‌شود.

بزرگراه آزادگان؛ تکمیل یک طرح ملی

سال‌هاست که احداث بزرگراه آزادگان در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. این بزرگراه در شمال غرب تهران از بزرگراه همت آغاز شده و پس از حرکت به سمت جنوب غرب به جاده قدیم می‌رسد و پس از آن به سمت شرق حرکت کرده به سه‌راه افسریه می‌رسد. همچنین این بزرگراه از بزرگراه شهید آوینی به شهرری متصل می‌شود و به نوعی شاهراه ارتباطی و رینگ بیرونی شهر تهران به حساب می‌آید. به تعبیر شهردار تهران این بزرگراه یک طرح ملی است و از منطقه18، 19 و 20 عبور می‌کند و به منطقه15 ختم می‌شود. قالیباف در سال گذشته خبر از تکمیل این بزرگراه در سال91 داد. البته این بزرگراه شرایط سخت و به زیرسازی‌های جدی و تقاطع‌های زیادی نیاز دارد که باید تلاش شود به سرعت پیش رود.پیشرفت عملیات‌خاکبرداری در پروژه احداث تندروهای بزرگراه آزادگان به‌مرز 90درصد رسیده است. بخش باقیمانده از عملیات‌خاکبرداری، مربوط به محدوده احداث دوربرگردان‌ها و پل‌ تقاطع راه‌آهن تهران- جنوب است که فعلا به‌دلیل ملاحظات‌ فنی انجام نمی‌شود. در بخش حدفاصل 3کیلومتر پس‌از پل‌فتح تا خیابان شهید‌ باقری تنها 500متر از عملیات تثبیت‌بستر باقی مانده‌ و به موازات اجرای این عملیات 3کیلومتر از کل مسیر تندروهای بزرگراه آزادگان نیز جدول‌گذاری شده ‌است. پیشرفت عملیات تثبیت‌بستر در بخش حدفاصل خیابان شهید باقری تا پل شهید کاظمی در حدود 6کیلومتر بوده و عملیات تثبیت ‌بستر در بخش‌ باقیمانده از این مسیر 7700متری در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد. درحال‌ حاضر اجرای‌ عملیات‌خاکریزی و ساب‌گرید در تمام بخش‌های بسترسازی شده بزرگراه آزادگان باسرعت قابل‌قبولی ادامه دارد.

اتصال بزرگراه شیخ فضل‌الله با جناح

پروژه تقاطع بزرگراه شیخ‌ فضل‌الله نوری و خیابان محمد‌علی جناح شامل اجرای 2دستگاه پل اصلی قوسی به طول 248متر و مساحت 12750مترمربع و نیز 4دستگاه پل جهتی به مساحت 9342متر‌ مربع در 3سطح روی پایه‌های بتنی است که در کنار این مجموعه پل‌ها، 50هکتار محوطه‌سازی نیز صورت می‌گیرد. با اتمام این پروژه، پل قدیمی تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان محمدعلی جناح که در جریان مطالعات بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران، آسیب‌پذیری بالای آن محرز بود، برچیده خواهد شد. هم اکنون عملیات نصب قطعات بتنی پیش‌ساخته برای احداث عرشه پل شرق به غرب بزرگراه شیخ فضل‌الله در پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شیخ فضل‌الله با بزرگراه جناح به ‌اتمام رسیده است. هر 238 قطعه بتن مورد استفاده در عرشه این پل با موفقیت نصب‌شده و هم‌اکنون تمهیدات لازم برای آغاز عملیات کشش کابل‌ها درحال انجام است. علاوه بر این عملیات ساخت 86‌قطعه‌بتنی مورد نیاز برای احداث پل‌جهتی شمال به شـرق تقـاطـع شیخ فضل‌الله- جناح به اتمام رسیده و این درحالی‌ است که ساخت قطعات بتنی مورد نیاز پل جهتی جنوب به غرب و پل‌جهتی غرب به شمال نیز قبلا به‌اتمام رسیده بود. در سایر جبهه‌های کاری پروژه احداث تقاطع شیخ‌فضل‌الله- جناح، علاوه بر اجرای عملیات‌ خاکی بین پایه‌های ساخته‌شده و احداث دیوار حائل، عملیات خاکریزی در پشت کوله‌های پل اصلی نیز با پیشرفت مناسبی ادامه دارد.

اتصال بزرگراه شهید باقری به بزرگراه بابایی

بزرگراه شهید باقری بزرگراهی است در شرق تهران که از شمال‌شرق، یعنی ضلع جنوبی پارک لویزان آغاز می‌شود و در شرق یعنی خیابان دماوند (چهارراه خاقانی) خاتمه می‌یابد که در سال۱۳۸۸ با احداث پلی، به بزرگراه شهید دوران (اسبدوانی) متصل شده ‌است.

این بزرگراه در جهت شمالی و جنوبی قرار دارد و طول آن 5/4کیلومتر است و به همین علت از معابر مهم حمل‌ونقل شرق تهران محسوب می‌شود. بخش باقیمانده ادامه بزرگراه شهید باقری، شامل یک مسیر 850متری حدفاصل زیرگذر شهرک امید تا بزرگراه شهید بابایی در شمال این بزرگراه است که به‌دلیل انطباق بر بلوار گلستان، از طریق تعریض این معبر 24متری درحال احداث ‌است. متعاقب اجرای عملیات انحراف ترافیکی، کار جابه‌جایی درختان و خاکبرداری به‌طور کامل در باند غربی این مسیر انجام شده‌ و تلاش برای اجرای عملیات خاکریزی و ژئوگرید به‌ زودی در این بخش‌ از بزرگراه آغاز می‌شود. با اتمام عملیات ‌احداث زیرگذر شهرک ‌امید، تلاش برای احداث مسیر ورودی این زیرگذر آغاز شده و عملیات اجرایی این مسیر 600متـری که ورود و خروج ساکنان شهرک امید به بزرگراه شهید باقری و بزرگراه شهید بابایی را تسهیل ‌می‌کند، هم‌اکنون در مرحله اجرای خاکبرداری و احداث دیواره‌های برگشتی است.

کد خبر 166074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز