چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان دوازده کشور حوزه نوروز در جشن بزرگی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این آئین باستانی را گرامی داشتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، در آغاز این مراسم نمایه‌ای از آئین نوروز در کشورهای مختلف از جمله کشورمان پخش شد که مورد توجه میهمانان قرار گرفت.

محمد خزاعی، نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در سخنانی درباره مناسبت ایرانی - اسلامی نوروز گفت: ایران و ایرانی همیشه پرچمدار صلح و دوستی و مهربانی بوده و خواهند بود و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین بنا استوار است.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد فرا رسیدن نوروز و سال جدید را از سوی ملت بزرگ ایران که ریشه چندین هزار ساله در تاریخ و تمدن بشری دارد ،تبریک گفت.
خزاعی افزود: در مورد نوروز سخن بسیار گفته شده و برخی از ویژگیهای آن شامل اهمیت نوروز در تاریخ بشر به عنوان سنتی بر جسته در یک فرهنگ کهن، جایگاه نوروز در قلب میلیونها مردم متعلق به تمدن کهن و زیبائی شکوهمندی که در سنت تحسین بر انگیز نوروز است، همواره مورد توجه بوده است.
وی تاکید کرد: نوروز سنتی است که در آن حیات مجدد طبیعت به عنوان نشانی از زندگی، شور و شادمانی جشن گرفته می‌شود.
خزاعی در ادامه سخنان خود توضیحاتی را پیرامون این مناسبت ارزشمند ایرانی - اسلامی و ویژگیها و پیامهای سفره هفت سین بیان کرد و گفت: چه زیبا و فرحمند است آنگاه که می بینیم خانواده ها از مرد و زن و کودک بر گرد سفره زیبای « هفت سین» جمع می شوند تا همه ساله تولد مجدد زندگی بر روی کره زمین را جشن گیرند.
وی گفت: این خود تجلی شکرگزاری مردم به خالقشان برای حیات گرانبهایی است که به آنان ارزانی شده است.
نماینده کشورمان اضافه کرد: بالاتر از همه, ما همچنین نسخه ای از کتاب مقدس خود, قرآن کریم را در میان سفره «هفت سین» قرار داده و سال نو را با خواندن آیاتی از آن شروع می کنیم تا بدین ترتیب برکت خداوند را میان خانواده هایمان بگسترانیم.
وی گفت: اینها نشانه هایی ساده اما بسار پرمعنا هستند که بطور عمیقی در تمدن پرشکوه پارسیان کهن ریشه دارند.
خزاعی تصریح کرد :اینها مناسکی هستند که باوجود گذشت قرنها، هنوز عامل اتصال ملتها به یکدیگر بوده و آنها را به گونه ای منحصر به فرد،متحد می کند.
وی تاکید کرد: ایران و ایرانی همیشه پرچمدار صلح و دوستی و مهربانی بوده و خواهند بود و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین بنا استوار است.
این مراسم به مناسبت گرامیداشت «روز بین المللی نوروز» با هماهنگی و مدیریت نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نیویورک و همکاری یازده کشور حوزه نوروز برگزارشد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اسفند ماه 1388 با تصویب قطعنامه ای تحت عنوان « روز بین المللی نوروز» برای نخستین بار در تاریخ این سازمان ، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت.
در دومین سالگرد تصویب این قطعنامه ، در روز اول فروردین ماه سال 1391 ،جلسه ای به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای افغانستان ،آذربایجان ،هند ،عراق ،قزاقستان ،قرقیزستان ،پاکستان ،تاجیکستان ،ترکیه ،ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد.
این مراسم همچنین با حضور جمع قابل توجهی از دیپلماتهای مقیم سازمان ملل ، نخبگان ،چهره های دانشگاهی و نمایندگان رسانه های بین المللی و آمریکائی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
بان کی مون دبیرکل و نصیر عبدالعزیز ناصر رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیام های جداگانه ای برای این مراسم ارسال کردند که توسط نمایندگان آنها قرائت شد.
در این جلسه سفرا و نمایندگان دائم کشورهای حوزه نوروز در سخنانی با تشکر از ابتکار و تلاشهای نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل برای هماهنگی و برگزاری این جلسه، دیدگاههای خود را در خصوص نوروز و ابعاد بین المللی این روز بیان کردند.
همچنین در این مراسم فیلم های کوتاهی در مورد سنت گرامیداشت نوروز درهریک از کشورهای حوزه نوروز نمایش داده شد.

 

کد خبر 163978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز