ةمشهری آنلاین: سازمان ملل 5 عضو جدید غیردائم شورای امنیت را پنجشنبه 27 مهر انتخاب می‌کند.

سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه در حالی  این پنج عضو  را انتخاب خواهد کرد که پیش بینی می‌شود آرژانتین و رواندا شانس بیتشری برای  کسب کرسی داشته باشند.

در واقع بوئنوس آیرس و کیگالی از هم اکنون  حضور خود را به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت قطعی می‌دانند. ، زیرا هیچ کشور دیگری از گروه منطقه‌ای این کشورها برای عضویت دائم شورای امنیت ابراز تمایل نکرده است.

با وجود این، در آسیا و گروه منطقه ای معروف به "گروه غرب اروپا و دیگر کشورها" برای کسب این کرسی رقابت وجود دارد.

در گروه منطقه ای آسیا و اقیانوس آرام، کره جنوبی نسبت به بوتان و کامبوج شانس بیشتری برای کسب کرسی شورای امنیت به عنوان عضو غیردائم دارد. این کشور از زمان پیوستن به سازمان ملل متحد در سال 1991، مشارکت خود را در 19 ماموریت صلح‌بانیپررنگ کرده‌است.

در مقابل، بنا بر اعلام دیپلمات‌ها، کامبوج در این خصوص چندان فعال نبوده است و کشور بوتان نیز هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با هیچ یک از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

در گروه منطقه ای "غرب اروپا و دیگر کشورها"، فنلاند و استرالیا احتمال موفقیت بیشتری نسبت به لوگزامبورگ، عضو بنیانگذار اتحادیه اروپا دارند.

استرالیا ، که تابه حال 4 بار به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت انتخاب شده است،امسال برای کسب کرسی غیردائم شورای امنیت به شدت اعمال نفوذ کرده است. فنلاند نیز تاکنون 2 بار عضو غیردائم شورای امنیت بوده است. اما لوگزامبورگ، بوتان و کامبوج تاکنون هرگز عضو این شورا نبوده اند.

کشورهایی که خواستار عضویت غیردائم شورای امنیت هستند، باید 129 رای ، معادل دو سوم آرای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل را کسب کنند.مجمع 193 عضو دارد.

احتمال این که کشورهایی که گمان نمی‌شود شانس زیادی داشته باشند، هم وجود دارد. در سال 2010 ، شکست کانادا در کسب کرسی غیردائم شورای امنیت در رقابت با پرتغال و آلمان برایش تعجب‌آور بود.

5 کشوری که موفق به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل شوند، دوره دو ساله فعالیت خود را در این شورا از اول ژانویه آغاز خواهند کرد.

این کشورها جای کلمبیا، آلمان، هند، پرتغال و آفریقای جنوبی را خواهند گرفت.

پنج عضو غیردائم دیگر شورای امنیت عبارتند از جمهوری آذربایجان، گواتمالا، مغرب، پاکستان و توگو. دوره فعالیت این کشورها آخر سال 2013 تمام خواهد شد.

کد خبر 188167
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز