یکشنبه 3 خرداد 1394 | به روز شده: 3 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
شنبه 7 فروردین 1389 - 21:05:24 | کد مطلب: 102987 چاپ

آشنایی با راز‌های هفت‌"سین" نوروزی

اجتماع > آیین‌ها - همشهری آنلاین - هلن‌صدیق بنای
آیین‌ها و برگزاری‌ آنها برخاسته از باورها، فرهنگ، تاریخ، مکتب، شیوه‌ زندگی، شرایط جغرافیایی، اسطوره‌ها و نیز نشان از خواست و آرزوهای خفته مردم هر سرزمین‌ است

فلسفه زیبای آیین‌های خود را بدانیم چرا که همین آیین‌ها به جامعه سربلندی و به مردم سرزندگی می‌دهند.

هفت "سین" یک سنت کهن پارسی است. این سنت از زمان باستان تا امروز همچنان جایگاه ویژه خود را نزد پارسیان حفظ کرده است. این سنت کهن دارای معانی ویژه و نیز نشانی از رمز و رازهای هوشمندانه زندگی نیاکان ماست.

متاسفانه، سالهاست که تماشاگر دخل و تصرف‌های نادرست و بی‌معنا یا به نوعی تحریف این سنت باستانی بوده و هستیم.

در همین اندیشه، کوشیدم با راز گشایی کوتاه از معانی هفت "سین" نوروزی، حقیقت  هفت "سین" نوروزی را یاد‌ آور شوم.

هفت سین از هفت محصول زمینی گزینه می‌شود تا از نعمتهای که خداوند به انسان بخشیده است، سپاسگزاری شود.

هفت "سین" نوروزی آئین پارسی است. (نه چینی، هندی، عربی، روسی و....) 

گزینه‌های آن باید دارای پنج ویژگی باشد:

1. نام آنها پارسی باشد.
2. با واژه " سین" آغاز شوند.
3. دارای ریشه گیاهی باشند.
4. خوردنی باشند
5. نام آنها از واژه‌های ترکیبی (مانند سبزی پلو، سیر ترشی و ...) ساخته نشده باشند.

با توجه به نکات بالا : خوان هفت "سین" پارسی با سیب، سیر، سماک(سماق به عبارتی سماغ)، سرکه، سمنو، سبزی یا سبزه ("سبزی خوردنی"، چراکه سبز کردن میلیون ها تن گندم یا دیگر حبوبات و بیرون ریختن آن کمی دور از اندیشه مردمان ایران زمین است) چیده می‌شود.

پس می‌توان گفت:
گذاردن سنبل، سکه و سماور که نه خوراکی هستند و نه پارسی، هیچ حقیقت هفت سینی ندارند. و نیز گزینه‌هایی چون؛ سوزن، سنجاق، ساعت و....

ماهی قرمز نیز که سمبل عید کشور چین و چینی‌هاست که به خوان هفت "سین" نوروزی ایرانی ها وارد شده است. غافل از اینکه در عید چینی ها ماهی قرمز را رها می‌کنند تا زندگی جریان یابد و لی ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین کرده و تا رسیدن مرگ آنها نگهداری می‌کنیم.

در صورتیکه، در هفت "سین" پارسی انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب پاک و زلال رها می‌شود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.

با کمی اندیشه پیرامون آنچه گفته شد، خواهید دید که در بیست میلیون واژه‌های پارسی شما نمی‌توانید انتخاب هشتمی برای خوان هفت "سین"‌ نوروزی پیدا کنید، که دارای این پنج ویژگی باشد.

چرا "هفت"؟
عدد هفت در زبان باستانی به نام ” امرداد” است. امرداد معنای جاو دانگی و بی مرگی نام داشت و از آنجائی که این عدد معنای زیبای زندگی و جاودانگی را می‌داد هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می‌چینند.

به روایتِی هفت "سین"، نشانه هفت دانه گیاهی است که می‌توان با آن سبزه نوروز را تهیه کرد: جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم.

زمان پارسیانِ کهن، مردم از هر هفت دانه، سبزه می پروراندند (10 روز قبل از نوروز) و ظروفِ آنرا بر سر درِ خانه های خود می‌گذاشتند و هر کدام بیشتر و بهتر سبز می‌شد، نشانه پر ثمریِ آن محصول برای کاشت در آن سال بود.

هفت در میان اعداد از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است. هفت برای ایران و ایرانیان باستان مقدس بود و از آن برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک استفاده می‌شد.

مانند؛ هفت رنگ رنگین کمان، دوران کودکی 7 سال است، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و...

چرا "سین"؟
بنا به روایتی هفت "سین" نخستین بار هفت "شین" بود. گزینه‌های هفت‌"شین"،از شهد (شیره درختان)، شیر، شراب، شکر، شمع، شمشاد و شابه (میوه خصوصا سیب) بود.
اما بعد از حضور اسلام بعلت ممنو عیت مصرف شراب این هفت "شین" تبدیل به هفت "سین" شد.

به روایتی" سین"، واژه اول نام هفت فرشته باستانی پارسی است. همه آنها دارای ویژگی های خاص و نیکو بودند.

نمادهای هفت سین

• سیر: نماد اهورا مزدا است

• سبزی یا سبزه: فرشته اردیبهشت و نماد آبهای پاک و بیکران است


• سیب: فرشته زن، نماد باروری و پرستاری است

• سنجد: فرشته خورداد نماد دلبستگی است

• سرکه: فرشته امرداد نماد جاودانگی است

• سمنو: فرشته شهریور نماد خواربار است

• سماک یاسماغ: فرشته بهمن نماد باران است

نوروزتان پیروز – هر روزتان نوروز باد

در همین زمینه:
انتخاب سردبیر

جزئیات ۲۴ ساعت دلهره در خنثی‌سازی بمب عمل‌نکرده

۲ روز پس از خنثی‌سازی بمبی که سال‌ها در گوشه پذیرایی خانه‌ای در روستای قلعه‌گاه استان کردستان نهفته بود، آرامش به این روستا بازگشت.

مرد معتاد دختربچه ۳ ساله را ربود

«وقتی جواهرات دختر بچه را دیدم وسوسه شدم آنها را بدزدم و با آن مواد‌مخدر بخرم. » این اعترافات مرد سارقی است که دختر بچه‌ای را برای سرقت جواهراتش به خرابه‌ای کشاند اما عاقبت مأموران پلیس او را دستگیر کردند.

فرار بزرگ

علی حیدری*: یکی از مظلومیت های تاریخی سازمان تأمین اجتماعی اینست که خودش متولی تأمین منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات خود است.

ممنوعیت دور ریختن غذا در فرانسه

پاریس> فرانسه نیز مانند آلمان قانون ممنوعیت دور‌ریختن غذا‌های سالم توسط رستوران‌ها را تصویب کرد.

توپ نارنجی ضد‌سرقت

توکیو> فروشنده‌های ژاپن کنار صندوق مغازه توپ‌های نارنجی و براقی می‌گذارند که چنانچه فروشگاه آنها مورد سرقت قرار بگیرد، این توپ‌ها را به سمت سارق پرت می‌کنند.

۵۰ دقیقه از سوهانک تا چهاردانگه

سید‌محمد فخار: متروی تهران به‌زودی از شمال شرقی‌ترین نقطه تهران در محله سوهانک تا جنوب غربی‌ترین نقطه یعنی محله چهاردانگه را۵۰ دقیقه‌ای می‌پیماید.

فاز جدید طرح تفکیک پسماند در مبدأ شهر تهران کلید خورد

با گذشت یک سال از اجرای طرح «آسمان آبی، زمین پاک» و کوشش سازمان مدیریت پسماند درجهت تحقق این تصمیم، فاز جدید طرح تفکیک پسماند در مبدا شهر تهران کلید خورد.

این تصویر خوش‌مزه!

پوریا خوش فکر: قرمز روی زرد...

جوراب شخصیت تو کدام است؟

تو در مورد مد چه‌طور فکر می‌کنی؟ شاید خیلی دربندش هستی، شاید هم اصلاً به آن اهمیت نمی‌دهی.

لاک‌پشت گوشه‌گیر

شعر طنز>سعیده موسوی‌زاده: ساکتم یک گوشه شده‌ام شکل کتاب

جوجه را آخر خرداد می‌شمارند!

فردا، خرداد از راه می‌رسد. ماهی که اگر آماده‌ی آمدنش نباشیم، ماه حال‌گیری است؛

جشنواره‌ی پنجم با ۱۵ فیلم اکران‌نشده می‌آید

پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم شهر، هم‌زمان با سال‌روز آزادی خرمشهر از یک‌شنبه‌ی آینده سوم خرداد در تالار ایوان‌ شمس (مجموعه‌ی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران) آغاز به‌کار می‌کند و قرار است ۱۵ فیلم اکران‌نشده در این دوره‌ی جشنواره به نمایش درآید.

سه گل در یک فصل

لیلی شیرازی: همه می‌دانند باران فقط برای بهار نیست،

صدای پروانه‌ها

لاله جهانگرد:هیچ‌وقت پروانه نبودم

آغاز من تویی

بلند نوین: تو را در آغاز روز

زورگیران مسلح، طعمه‌هایشان را تهدید به قتل می‌کردند

وقتی آفتاب غروب می‌کرد ۲ جوان خشن سوار موتور می‌شدند و با پرسه‌زدن در خیابان‌های اهواز دست به زورگیری می‌زدند.

سوریه؛ عمق استراتژیک حزب‌الله

حسین رویوران : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنان اخیر خود خطری که امروز متوجه لبنان است را تهدید علیه موجودیت این کشور دانسته و شرایط امروز لبنان را با شرایط سال ۱۹۸۲مقایسه کرده است.

چرا به حضرت عباس (ع) «باب‌الحوائج» می‌گویند

همشهری آنلاین: شاید علت مقام بالایی که به حضرت عباس (ع) داده شده است، به خاطر ایثار و فداکاری ایشان باشد، چون عبد صالح و مطیع خدا است، از اولی‌الامر پیروی کرد و دنیا را به آخرت فروخت و چنین مقامی پیدا کرد.